Cum a luat "plasă" mediul de afaceri/ Impozitul pe construcţii "îngroapă" IMM-urile gălăţene

Cum a luat "plasă" mediul de afaceri/ Impozitul pe construcţii "îngroapă" IMM-urile gălăţene
Evaluaţi acest articol
(5 voturi)

"Leopardul" fiscal înghite întreprinderile mici şi mijlocii cu tot cu "relaxarea fiscală"

În judeţul Galaţi, valoarea de impozitare a unor construcţii a crescut şi de 20 de ori faţă de valoarea lor de piaţă!

Patronatele acuză şi "monopolul" ANEVAR în evaluarea imobilelor

Cu jalba la Guvern, Curtea Constituţională şi Consiliul Concurenţei

Normele de aplicare a noului Cod fiscal au spulberat speranţa mediului de afaceri că va beneficia de taxe şi impozite mai mici. În fapt, întreprinzătorii gălăţeni au în prezent ocazia de a constata că „relaxarea fiscală” pentru „tot poporul” promisă de Guvernul Ponta are o „notă de plată” ce este decontată de mediul privat.

"Sigur, noi ne-am bucurat de prevederile noului Cod Fiscal, considerând că este, poate, cel mai favorabil pentru mediul de afaceri. Am fost consultaţi, o parte din propunerile noastre au fost adoptate, dar s-a demonstrat că „afară e vopsit gardul şi înăuntru e leopardul”. Când au venit normele de aplicare pentru unele măsuri ne-am dat seama ce „plasă” am luat. Iar cea mai mare este, poate, creşterea extrem de mare a impozitelor pe clădiri”, a declarat Marian Filimon, preşedintele Patronatului IMM-urilor Galaţi.

Mai exact, potrivit Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, se instituie procedura calculării impozitului pe clădiri în funcţie de destinaţie - rezidenţiale, nerezidenţiale sau mixte - cu cote de impozit între 0,08 la sută şi 0,2 la sută pentru clădirile rezidenţiale, faţă de cota din anul 2015 de 0,1 la sută, iar pentru cele nerezidenţiale între 0,2 la sută şi 1,3 la sută (în cazul Galaţiului, 1,3 la sută - n.r.), raportate la valoarea cladirii rezultată dintr-un raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat.

“Noul sistem de impozitare a clădirilor înseamnă, practic, o creştere semnificativă a sarcinii fiscale a IMM-urilor, reprezentând impozitul mărit pe clădirile unde îşi desfăşoară activitatea, precum şi cheltuielilor birocratice (valoarea onorariului pentru raportul de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în ultimii cinci ani anteriori anului de referinţă, care trebuie depus la organul fiscal local până la primul termen de plată din anul de referinţă). Raportul realizat de evaluatorii de la Asociaţia Naţională a Evaluatorilor Autorizaţi din România (ANEVAR) devine astfel obligatoriu, ceea ce, în opinia noastră, nu duce decât la creşterea impozitelor întreprinderilor, dar şi la o creştere a tarifelor pentru evaluare şi o îngrădire a unei profesii liberale”, a precizat preşedintele Patronatului IMM-urilor Galaţi.

Studiu de caz la Galaţi

La modul practic, potrivit unor studiu de caz realizat de Patronatul IMM-urilor pe un eşantion de spaţii comerciale şi hale industriale ofertate spre vânzare, noul sistem de impozitare a clădirilor ar însemna la nivelul judeţului Galaţi un indice de creştere a gradului de impozitare mediu variind între 36,06 la sută şi… 1.942,43 la sută, în funcţie de zona de amplasare a imobilului! Acesta ar fi, potrivit patronatelor, impactul financiar al politicilor fiscale bazate pe Ghidurile de evaluare GEV 500 - „Determinarea valorii impozabile a clădirilor”, elaborat de ANEVAR.

În fapt, problema sesizată este că determinarea valorii juste de piaţă (conform vechiului standard SEV 300 - Evaluări pentru raportarea financiară) şi valoarea de impozitare calculată conform noului standard GEV 500 generează diferenţe de cotaţie semnificative şi induc o creştere a gradului de impozitare.

Potrivit studiului, în zona intravilană a Galaţiului, indicele de creştere a gradului de impozitare mediu este de 278,17 la sută. De exemplu, o hală construită la sol, de 300 mp, teren 500 mp, demisol, parter şi etaj mansardat are o valoare justă de piaţă de 101,33 euro/mp, dar ajunge la o valoare de impozitare de 284,3 euro/mp. Astfel, se ajunge la un grad de impozitare de 180,56 la sută. La fel, o hală de 150 mp, cu o valoare justă de 112,42 euro/mp ajunge la o valoare de impozitare de 297,37 euro/mp (creşterea gradului de impozitare - 164,52 la sută). Un centru comercial cu parter şi două etaje, cu o suprafaţă desfăşurată de 2.409 mp, dar care necesită renovare, deşi are o valoare justă de piaţă de 110,79 euro/mp ajunge la o valoare de impozitare de 642,14 euro/mp (creştere grad de impozitare - 479,58 la sută).

Anomalii fiscale apar şi în cazul unor spaţii comerciale mici, de mărime comparabilă cu a unui apartament. De exemplu, un spaţiu de 77 mp, cu o valoare justă de 43,18 euro/mp, ajunge la o valoare impozitare de 276,15 euro/mp, ceea ce înseamnă impozite de cinci ori mai mari decât ar fi normal, iar un spaţiu de 57 mp dintr-un imobil rezidenţial, deşi are o valoare justă de 250 euro/mp ajunge la o valoare de impozitare de 326,01 euro/mp, adică o creştere a gradului de impozitare cu 30,41 la sută.

Lucrurile nu stau mai bine nici în zonele apropiate Galaţiului, ba chiar lucrurile tind să fie şi mai dramatice. Potrivit studiului realizat de patronatele gălăţene, în zona Vânători - Metro, indicele de creştere a gradului de impozitare mediu pe zone este de 1.942,43 la sută. Asta se întâmplă în condiţiile în care, de exemplu, o hală de depozitare la DN 24, ce are o valoare justă de piaţă de 35,66 euro/mp ajunge la o valoare de impozitare de 171,22 euro/mp, iar o hală industrială - depozit agricol - fermă animale, cu un teren de 3.000 mp, sare de la o valoare justă de 4,75 euro/mp la o valoare de impozitare de 171,22 euro/mp! În zona Barboşi, creşterea gradului de impozitare mediu este ceva mai moderată - 36,06 la sută, în condiţiile în care o hală de 200 mp cu teren de 2.000 mp din această zonă are o valoare justă de 213,75 euro/mp şi ajunge la 290,83 euro/mp ca valoare de impozitare.

Depărtându-ne puţin de Galaţi, vom găsi la Frumuşiţa, potrivit studiului Patronatului IMM-urilor, un indice de creştere a gradului de impozitare mediu pe zonă de 1.428,28 la sută. Asta pentru că un spaţiu comercial de 200 mp, cu o valoare justă de 6,65 euro/mp poate ajunge la o valoare de impozitare de nu mai puţin de 280,76 euro/mp, iar un spaţiu comercial de 30 mp, cu o valoare justă de 171,32 la sută, ajunge la o valoare de impozitare de 262,35 euro/mp. Nu în ultimul rând, un spaţiu comercial de 150 mp, dintr-un imobil rezidenţial, cu o valoare justă de 126,67 euro/mp, ajunge la o valoare de impozitare de 262,35 euro/mp şi un grad de impozitare de „doar” 107,11 la sută.

Ce vor face patronatele

În opinia Patronatului IMM-urilor Galaţi, opinie împărtăşită la nivel naţional şi de Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR), creşterea gradului de impozitare induce riscuri majore pentru stabilitatea economică a întreprinderilor mici şi mijlocii. „Această creştere de impozitare este abuzivă şi excesivă, este un atentat la dreptul de proprietate ce ar putea ascunde chiar o formă de „naţionalizare”, pentru că unii întreprinzători ar putea fi siliţi să renunţe la unele proprietăţi, din cauză că pur şi simplu nu pot susţine acest nivel al impozitelor”, a declarat preşedintele Patronatului IMM-urilor Galaţi, Marian Filimon.

Drept reacţie, CNIPMMR a solicitat Guvernului modificarea Codului Fiscal în sensul exceptării IMM-urilor de la noul sistem de calcul al impozitelor pe clădiri şi la reevaluarea clădirilor doar de evaluatorii autorizaţi ANEVAR şi menţinerea sistemului de impozitare din 2015, care stabilea cote de impozit în funcţie de proprietar şi valoarea contabilă a imobilului. De asemenea, CNIPMMR a solicitat Guvernului revizuirea OG nr. 24/2011 privind unele măsuri de evaluare a bunurilor şi care, practic, dă ANEVAR putere de monopol, în sensul respectării dreptului liber la asociere şi respectarea regulilor unei concurenţe libere. „În cazul majorităţii profesiilor liberale, intrarea în profesie este posibilă numai după obţinerea unei autorizări sau a altor forme de licenţiere, care, de regulă, se acordă numai dacă sunt îndeplinite anumite condiţii (nivel al studiilor, experienţă, promovarea unui examen etc.). Este foarte important ca aceste condiţii impuse noilor intraţi în profesie să nu fie excesive, îndeplinirea lor să fie evaluată cu imparţialitate şi în condiţii de egalitate de şanse, iar cei nemulţumiţi să poată contesta decizia respectivă", a explicat preşedintele patronatelor gălăţene, precizând că, pe lângă Guvern, o soluţie în acest caz a fost solicitată atât Curţii Constituţionale, cât şi Consiliului Concurenţei.

CNIPMMR avertizează că, în cazul în care problema impozitării excesive a construcţiilor nu va fi soluţionată, efectele pentru mediul de afaceri vor fi dramatice: mai bine de 10 la sută din IMM-uri riscă să dispară, iar 30 la sută să-şi diminueze activitatea ca efect al decapitalizării. În aceste condiţii, peste 100.000 de locuri de muncă sunt în pericol la nivel naţional, cu toate efectele complementare, atât asupra mediului economic, cât şi a încasărilor bugetare şi serviciile de asistenţă socială.

CASETA/ Norme fiscale

Stabilirea impozitelor pe construcţii şi necesitatea evaluării

Întocmirea unor Rapoarte de evaluare poate fi necesară doar pentru stabilirea valorii impozabile în situaţia clădirilor nerezidenţiale şi a celor mixte. Însa şi în cazul acestora depinde în care dintre situaţii se află clădirea: daca este mai veche de cinci ani, dacă este nou construită, dacă a fost dobândită în ultimii cinci ani.

Astfel, în cazul clădirilor nerezidenţiale, valoarea impozabilă poate fi:

- valoarea rezultată dintr-un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat în ultimii cinci ani anteriori anului de referinţă;

- valoarea finală a lucrărilor de construcţii, în cazul clădirilor noi, construite în ultimii cinci ani anteriori anului de referinţă;

- valoarea clădirilor care rezultă din actul prin care se transferă dreptul de proprietate, în cazul clădirilor dobândite în ultimii cinci ani anteriori anului de referinţă.

Rapoartele de evaluare trebuie să conţină dovada că rezultatele evaluării au fost înregistrate în baza de date cuprinzând valorile impozabile ale clădirilor, gestionată de Asociaţia Naţională a Evaluatorilor Autorizaţi din România (ANEVAR). În scopul stabilirii impozitului pe clădiri, acestea pot fi verificate de autorităţile locale în conformitate cu standardele de evaluare în vigoare la data evaluării.

Conţinutul integrat al studiului "Efectele creşterii impozitului pentru spaţiile nerezidenţiale" poate fi consultat aici.

Citit 3755 ori Ultima modificare Marți, 23 Februarie 2016 00:57

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.