Explicaţii şi soluţii: „Au intrat la liceu cu 3 şi îi vrem de 6 la bacalaureat”

Explicaţii şi soluţii: „Au intrat la liceu cu 3 şi îi vrem de 6 la bacalaureat”
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)
  • Inspectoarea Laura Marin, despre diferenţele mari dintre liceele gălăţene la promovarea bacalaureatului

- De ce avem licee cu promovabilitate peste 90 la sută şi altele cu numai 3 la sută?

- Sunt licee unde se intră la admitere cu note de 3 şi 4 la evaluările naţionale, sau chiar mai rău. Cum poţi să-l faci în patru ani de liceu să ajungă de la 3 la media 6, atât cât îi este necesar să promoveze bacalaureatul? Eu am fost profesor metodist şi am văzut că sunt profesori la liceele tehnologice care depun o muncă titanică, o dată pentru acoperirea golurilor din gimnaziu şi încă o dată pentru materia de liceu. Dar ce poţi face când elevii vin atât de slab pregătiţi? Nu pot să dau cu barda în profesori acolo unde s-a muncit. Am cerut o analiză a mediilor de intrare în 2008 la liceu şi a notelor obţinute de elevi la bacalaureat. Aşa se va vedea clar dacă profesorii respectivi au muncit sau nu la clasă.

Alt motiv pentru care cred că se pică la examen, în special la matematică, disciplina pe care o predau eu, e faptul că se dau subiecte inadecvate specificului acestui profil, în sensul că sunt dificile. Şi anul acesta s-au dat 3-4 puncte cu lucruri de fineţe, cunoştinţe care se fac o singură dată în cei patru ani, şi numai în două-trei ore. Nu cunoştinţe generale care se repetă în fiecare an de studiu. Trebuie să ne decidem şi ce vrem de la aceşti elevi de la tehnologic.

- Credeţi că admiterea la liceu organizată pe bază de examen ar aduce o îmbunătăţire?

- Sincer, nu. Şi aşa vor fi licee unde elevii vor intra cu medii mari şi licee unde se va intra cu medii mici.

- Cum vă explicaţi totuşi că în anii anteriori diferenţele dintre licee erau mai puţin evidente?

- La Galaţi sunt câţiva ani în care s-a pus accentul pe susţinerea unui examen corect, de aceea noi avem promovabilitate scăzută de câţiva ani încoace. Apoi s-au introdus camerele de luat vederi în săli, iar rezultatele de acum sunt mai aproape de realitate.

- Ce măsuri veţi lua pentru reducerea acestor diferenţe?

- Deja am demarat un program de pregătire a candidaţilor pentru sesiunea a doua. Vom fixa un liceu pentru pregătirea tuturor candidaţilor care vor la matematică, unul pentru română şi altul pentru biologie, cele trei discipline la care s-a picat cel mai mult. La înscrierea pentru sesiunea a doua, secretarele le vor cere elevilor să opteze în scris pentru disciplinele la care au probleme şi vor să se pregătească. Aşa vom putea şti dacă mai solicită pregătiri şi la alte obiecte. Profesorii vor lucra voluntar şi prin rotaţie, dar în funcţie de solicitările elevilor.

Pentru anul următor ne propunem să punem la dispoziţia elevilor o baterie de teste. Ei să lucreze suplimentar, iar profesorii să corecteze pentru a vedea care sunt noţiunile de pus la punct. De asemenea, prezenţa la orele de pregătiri suplimentare să se facă nominal. Aşa le vom putea arăta părinţilor că respectivii au fost chemaţi la pregătire, dar n-au venit. Printr-o evidenţă strictă se va şti a cui este vina, a elevilor sau a profesorului că n-a lucrat suplimentar cu ei.

Vom face o analiză a promovabilităţii la bacalaureat pe fiecare profesor. Iar anul şcolar va debuta cu inspecţii, să vedem ce se întâmplă acolo unde sunt procente mici. Cu ajutorul metodiştilor şi a mentorilor vom organiza pentru profesorii cu probleme cursuri de didactică pentru predarea disciplinei respective. Simulările le vom da mai devreme, undeva în luna februarie, ca să aibă şi elevii timp să recupereze. Vom face o analiză amănunţită şi vom mai lua şi alte măsuri.

- La nivel de minister ce ar trebui făcut?

- E clar că trebuie regândit examenul. Trebuie să se dea diferenţiat. Pentru cei care vor la facultate un tip, pentru cei care continuă pe învăţământ tehnic alt tip, iar pentru cei care nu vor studii superioare alt tip.

Citit 2974 ori Ultima modificare Marți, 17 Iulie 2012 23:37

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.