Ce METODE INEDITE de PREDARE foloseşte un profesor de la „Racoviţă”

Ce METODE INEDITE de PREDARE foloseşte un profesor de la „Racoviţă”
Evaluaţi acest articol
(22 voturi)

* Bogdan Silion, profesor de ştiinţe socio-umane la Liceul "Emil Racoviţă", le-a propus elevilor de la clasa a XII-a un opţional unic în oraş, prin care încearcă să ilustreze conceptele filosofice pornind de la secvenţe cinematografice


Ceea ce i se reproşează în mod constant învăţământului românesc actual este faptul că perpetuează o continuă ruptură între cunoştinţele predate la şcoală, realitate şi aplicarea lor în practică. Iată că se află în generaţia tânără a cadrelor didactice din Galaţi câţiva oameni care au înţeles acest neajuns şi încearcă să-l remedieze. În loc să se plângă de faptul că elevii de astăzi nu mai seamănă cu cei care erau odată, aceşti dascăli au început să tragă cu ochiul spre ceea ce se întâmplă în şcolile din Occident şi să descopere noi metode pentru a-i atrage spre învăţătură.

"Cultura lor este exclusiv vizuală"

Bogdan Silion este profesor de discipline socio-umane la Liceul "Emil Racoviţă", doctor în filosofie, cu o vechime de 15 ani în învăţământ.

El le-a propus elevilor de la clasa a XII-a G (filologie) ca disciplină opţională o oră pe săptămână în care să vizioneze şi să discute pe marginea filmelor.

"M-am bucurat că, dintr-o listă de 16 discipline opţionale, au ales propunerea mea, deşi le-am spus că nu va fi o oră în care vom viziona filme cap-coadă, ci ne vom folosi de secvenţe cinematografice, pentru a ilustra şi discuta conceptele filosofice pe care le învăţăm în celelalte două ore de filosofie pe săptămână", ne lămureşte profesorul de film.

Motivul care l-a determinat să aleagă o asemenea modalitate de completare şi aprofundare a noţiunilor filosofice e este faptul că elevii din ziua de astăzi nu mai sunt dispuşi să citească:

"Cum nu mai pun mâna pe cărţi, cultura lor este exclusiv vizuală, iar aşa este mai uşor să-i atragi. Secvenţele de film oferă, totodată, posibilitatea de a exemplifica în mod concret nişte noţiuni abstracte precum cele pe care le predau la ore. De exemplu, data trecută le-am pus un fragment din Matrix, pentru a le exemplifica mitul peşterii a lui Platon. Filmul este un mijloc de a înţelege filosofia, fiind el însuşi un text filosofic", explică Bogdan Silion.

35 de capodopere cinematografice şi un documentar

Acesta susţine că nu şi-a propus să discute despre tehnici cinematografice, dar că a discutat despre curentele care au influenţat lumea filmului, la lecţiile introductive. De asemenea, profesorul susţine că le-a oferit elevilor o listă de 35 de filme premiate din care fiecare elev îşi va alege unul pe care-l va comenta şi recenza din perspectivă filosofică. Printre filmele propuse de profesorul de la "Racoviţă" se numără diverse genuri de pelicule: "Vise" a lui  Akira Kurosawa, "Călăuza" lui Andrei Tarkovski, "Dogville" regizat de Lars von Trier, "A şaptea pecete" de Ingmar Bergman, "Spellbound" de Alfred Hitchcock, "The Truman Show", a lui Peter Weir, dar şi "Being John Malcovich", regizat de Spike Jonze.

În semestrul al doilea, cursurile se vor finaliza cu un alt proiect: crearea unui documentar pe o problemă  filosofică, de exemplu să ilustreze modul în care reuşeşte o persoană să supravieţuiască după ce trece de o traumă.

"Suntem tineri, suntem cinefili"

Elevii clasei a XII-a G ne-au mărturisit că au ales cu toţii un asemenea opţional pentru că se pliază mănuşă pe preocupările lor. "Suntem tineri, suntem cinefili. E o oră în care îmbinăm utilul cu plăcutul, ne relaxăm, chiar dacă problemele abordate sunt foarte serioase. E plăcut să dezbatem la şcoală subiecte din film, pentru că asta ne place să facem şi cu prietenii", ne-a declarat Alexandra Dediu.

Colega ei, Laura Cojocaru, e de părere că ora de film le oferă posibilitatea să-şi lărgească orizontul, să-şi îmbogăţească şi cunoştinţele de cultură generală: "Aşa cum ne-a explicat şi domnul profesor la începutul cursului, e un opţional interdisciplinar. Vorbind de curente în film, le aprofundăm pe cele literare, înţelegem mai bine noţiunile de la filosofie, noţiuni de fizică, despre spaţiu şi timp, de istorie, de psihologie".

Citit 22635 ori Ultima modificare Joi, 15 Octombrie 2015 00:18

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.