Transportul local, tras pe dreapta

 Transportul local, tras pe dreapta
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Gălăţenii care au întârziat, ieri, la muncă, au avut o scuză cât se poate de credibilă: greva spontană a angajaţilor de la Transurb. Mai exact, cele 80 de autobuze ale societăţii locale de transport în comun care nu au mai ieşit pe traseu, ieri, de la ora 5.00, aşa cum ar fi trebuit în mod normal.

Cu o excepţie însă: 30 de convenţii au circulat, ducând muncitorii la Combinat. La fel şi tramvaiele. Iar dacă la aceasta adăugăm transportul privat de persoane, cu greu se poate vorbi de paralizarea oraşului prin greva şoferilor de la Transurb. Totuşi, inconveniente au fost, la fel şi oameni zgribuliţi de frig, prin staţii…

Viceprimarul, la faţa locului

Ieri dimineaţă, la autobaza Transurb de pe Coşbuc, zeci de angajaţi, supăraţi, strigau în frig „Demisia! Demisia!”.

Înăuntru, într-o încăpere la fel de îngheţată precum aerul de afară, liderii de sindicat discutau aprins cu viceprimarul Nicuşor Ciumacenco, în timp ce de pe margine urmăreau discuţia city-managerul Florin Popa, directoarea Transurb, Genica Totolici şi directorul Direcţiei Tehnice din cadrul Primăriei, Laurenţiu Jalbă.

Liderii de sindicat au expus, pe scurt, nemulţumirile şoferilor: salariile mici şi condiţiile grele de muncă. 

La care se adaugă altele: concurenţa neloială a şoferilor de microbuze, sistemul de punctare a angajaţilor Transurb, numirile anumitor persoane la conducere, în posturi pentru care acele persoane nu ar avea competenţe etc.  

După zeci de minute de discuţii înăuntru, viceprimarul Nicuşor Ciumacenco a ieşit afară, în curtea autobazei, pentru a vorbi cu protestatarii.

„Am înţeles problemele dumneavoastră, dar lăsaţi-mă până vineri să analizez şi vă vom da un răspuns atunci. Până atunci însă, vă rog să vă reluaţi lucrul”, le-a spus vicele angajaţilor care făcuseră cerc în jurul său.

„Nu ieşim  deloc! Demisia! Demisia!”, a strigat un şofer, roşu la faţă, probabil şi de nemulţumire.

„Ne-a pus să vindem bilete la călători, în timp ce microbuzele ne iau clienţii. Ale cui sunt microbuzele? Ale PC, PDL, ale celor de la Poliţie… şi nimeni nu face nimica”, a continuat, pe acelaşi ton, omul.

Nemulţumiri fără număr

Alţi colegi au continuat seria nemulţumirilor:

•    Angajaţilor li s-a promis o creştere a salariilor cu 2 la sută, încă din octombrie, însă  nici acum nu au văzut banii.

•    Salariile, aşa mici cum sunt, au întârziat în această lună.

•    Un şofer primeşte salariu 917, lei, iar o controloare, 650 de lei.

•    Oamenii nu au mai primit de o lună bonurile de masă.

•    Halele de reparat autobuzele sunt neîncălzite, deşi centrale pe gaze naturale existau odată.

•    Piesele de schimb vin greu, iar din această cauză şoferii nu îşi mai fac norma.

•    Controloarelor li s-a impus o normă de amenzi pe lună.

•    Noul şef al autobazei este Daniel Herepeanu, om care a lucrat zeci de ani la tramvaie şi care nu se pricepe la autobuze

•    Directoarea societăţii angajează pe criterii politice, în societate sunt şi pensionari angajaţi…

Desigur, toate plângerile oamenilor au fost anonime, că „asta mai lipsea, să audă cum mă cheamă şi să mă dea afară”.

„Nemulţumirile cele mai mari sunt legate de salarii. Un şofer care se trezeşte în fiecare zi la 3.30 ia salariu 917 lei”.

Acum, mai nou, s-a luat decizia ca şoferii să vândă şi bilete, de parcă nu puteau să fie vândute ca până acum, de cele de la ghişee… Nu este normal!”, a confirmat şi liderul Sindicatului Şoferilor, Dumitru Lungu.

Acesta a adăugat că „nemulţumirile sunt din martie anul trecut, dar tot am aşteptat să se rezolve ceva… Acum am explodat că ne este foame şi nu am primit bonurile de masă de o lună”.                      

Directoarea le dă dreptate angajaţilor

„Să ştiţi că, în general, cel puţin în privinţa salariilor şi condiţiilor de muncă, oamenii au dreptate”, a declarat directoarea Transurb. 

„Sunt nemulţumiri şi încercăm să le rezolvăm cu Primăria… Într-adevăr, s-a promis o recorelare de 2 la sută a salariilor, însă în funcţie de posibilităţile societăţii”.

„Anul 2009 a fost un an greu şi la asta s-a adăugat şi o mică întârziere a alocării, de la Primărie, a subvenţiei. Dacă se consideră că prin plecarea mea se va rezolva problema, eu îmi dau demisia, însă vă spun că problemele vor rămâne în continuare”.

„Să ştiţi că eu am făcut tot posibilul, tot ce a ţinut de mine am făcut”, a declarat directoarea societăţii locale, Genica Totolici.

Aceasta a răspuns şi acuzaţiilor „anonime” făcute: „Nu am  veri, unchi sau nepoţi angajaţi aici, despre numirile politice, probabil se referă la mine, care sunt de la PC, dar probabil vocile care acuză sunt de la alte partide”.

„Cât priveşte pensionarii, există un singur pensionar, un maistru care are aprobare de la Prefectură să lucreze, pentru că pensia sa nu depăşeşte limita prevăzută de lege”.

Protestatarii nu cred în promisiuni

Ieri după amiază, la cabinetul viceprimarului Nicuşor Ciumacenco, discuţiile nu se mai terminau între sindicalişti, conducerea societăţii şi reprezentanţii Primăriei.

„Un lucru e clar: oamenii nu ies pe traseu până nu se demite întreaga conducere a societăţii, cu directoare, şefi de autobaze, cu tot”.

„Şoferii sunt decişi să nu reia lucrul până când nu văd că li s-au mărit salariile şi că şi-au primit bonurile restante. Noi încercăm să-i lămurim să iasă măcar cu convenţiile”, ne-a declarat liderul sindicatului, Dumitru Lungu.

Acesta a adăugat că ultima dată când cei de la Transurb au obţinut o mărire de salariu (şi nu promisiuni) a fost „în 1996, pe vremea directorului Iordache, când am stat în grevă aproape 7 zile”.  

Ce ar mai fi de spus? Că lupta sindicală e bună, e frumoasă, dar atunci când oamenii aşteaptă în staţiile de autobuz, nu prea este susţinută.

Pe de altă parte, dacă problemele din Transurb sunt aşa de vechi, se pune problema de ce ele au izbucnit abia acum, mai ales în condiţiile în care avem şi un city-manager, Florin Popa, care are printre atribuţii şi monitorizarea activităţii societăţilor de interes local?

Şi dacă, să spunem, city-managerul nu a avut cunoştinţă de întârzierea salariilor, alte probleme trebuiau rezolvate înainte ca şoferii de autobuze să intre în grevă.

De pildă, de ce Primăria nu s-a îngrijit de transportul celor 247 de familii (atenţie, nu persoane!) care locuiesc în cartierul Dimitrie Cantemir şi care acum, când şoferii sunt în grevă, pur şi simplu nu au cu ce ajunge în oraş, căci microbuzele nu circulă până acolo!

Cartierul Dimitrie Cantemir, izolat

„Cine ne duce pe noi la muncă şi înapoi, acasă? Locuiesc în cartierul Dimitrie Cantemir şi lucrez în Piaţa Mare. De când nu mai vin autobuzele, e jale!”.

„Alte mijloace de transport nu avem aici, în afară de autobuze. Noroc că este vacanţă şi copiii nu merg la şcoală, că era prăpăd! Ştiţi cum este să mergi pe jos până la intrarea în oraş?”.

„Pe podul de peste Siret încă mai este trotuar, dar după pod, mergi pe şosea! Cine răspunde dacă ne loveşte o maşină? De ce Primăria nu are grijă şi de noi, noi ai cui suntem?”, ne-a sesizat, ieri, o locatară din cartierul Dimitrie Cantemir, Geta Crăciun.

Citit 2609 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.