Primele bărci românești de salvare rezistente la foc, proiectate la ICEPRONAV Galați

Primele bărci românești de salvare rezistente la foc, proiectate la ICEPRONAV Galați
Imagine având caracter ilustrativ
Evaluaţi acest articol
(16 voturi)

Cea de-a 96-a ediție a Colocviilor constructorilor de nave gălățeni și, totodată, prima din acest an va evoca un moment aparte din industria construcțiilor navale din România: proiectarea și construirea de bărci de salvare rezistente la foc pentru petroliere, platforme de foraj marin, nave de transport LNG și nave de servitute pentru zonele petroliere și off-shore, în care incendiile sunt frecvente.

Studiile și cercetările făcute la singurul institut de proiectări navale din România, ICEPRONAV Galați, în anii ’80 au format specialiști care, după 1989, au dezvoltat firme de succes pentru ambarcațiuni de diverse tipuri: nave de pasageri, șalupe de serviciu și bărci de agrement.

Cerințele SOLAS 1974 prevedeau, pe lângă multe altele, că astfel de bărci trebuie să navigheze timp de 15 minute pe apă acoperită cu petrol aprins și să asigure la bord condiții propice vieții umane. Condiția principală pentru aceste bărci este ca învelișul corpului să fie realizat dintr-un material rezistent la acțiunea petrolului aprins, care determină la suprafața apei o temperatură de 800-1000 de grade Celsius. Materialul trebuia să fie incombustibil, bun izolator termic și să-și păstreze calitățile fizico-mecanice. Singurul material care a corespuns cerințelor de mai sus a fost rășina armată cu fibre de sticlă (PAFS).

Pentru construirea în țară a acestui tip de bărci antifoc, prima acțiune întreprinsă a fost asimilarea rășinii. Au fost implicate diverse institute de cercetare și învățământ superior într-un proiect derulat în anii ’80, când se considera că toate dispozitivele și echipamentele trebuie realizate în țară, pentru eliminarea importurilor.

În acest proiect, rolul principal l-a avut ing. Mihail Cogălniceanu, de la ICEPRONAV, în calitate de coordonator de proiect, care va prezenta, la ediția de vineri a colocviilor navaliștilor, fiecare etapă de lucru, firmele și oamenii implicați, obstacolele care au trebuit să fie depășite. Vor fi prezentate, de asemenea, două filme cu probele de foc, realizate la vremea respectivă de ing. Silviu Vasilache, din ICEPRONAV.

Ing. Mihail Cogălniceanu a absolvit în 1979 Facultatea de Mecanică, secția Nave, specializarea Construcții Corp, la Universitatea din Galați. După absolvire, a lucrat câteva luni la NAVROM Constanța, ca ofițer mecanic III, apoi la ICNUT Tulcea, ca inginer stagiar la secția Corp și la serviciul Cooperare. Din noiembrie 1980 și până în 1992, a lucrat la ICEPRONAV Galați, ca inginer proiectant și, apoi, coordonator de proiect bărci de salvare închise și antifoc. În 1992 și-a creat propria afacere, pe care a condus-o până în 2020, când s-a retras din activitate.

Ediția cu numărul 96 a CCN va avea loc vineri, 10 februarie, de la ora 15,00, în Sala "Mihai Eminescu" a Bibliotecii Județene "V.A. Urechia" Galați.

Citit 3209 ori Ultima modificare Miercuri, 15 Februarie 2023 12:03

3 comentarii

  • postat de Anonim
    Vineri, 10 Februarie 2023 12:10
    89.39.81.***
    @paloma:

    Este o realizare tot cu peste 30 de ani in urma.
    0
    0
  • postat de ehehe.....alte vremuri...
    Vineri, 10 Februarie 2023 02:21
    104.243.214.***
    cand la Icepronav se facea cu adevarat cercetare si proiectare. Cu baza puternica de cercetare , dotata cu aparatura straina de ultima generatie.
    Nici nu se compara cu ce a ajuns acum " ICEPRONAVUL " , detinut de noul patron !!
    0
    0
  • postat de paloma
    Joi, 09 Februarie 2023 15:57
    5.13.144.***
    Nimic deosebit...altii le fac deja de vreo 30 de ani !

    Problema este costul si daca vor obtine contracte...
    0
    0

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.