Penalităţile la întreţinere ale gălăţenilor vor fi şterse!
Foto: Foto: Bogdan Codrescu

Penalităţile la întreţinere ale gălăţenilor vor fi şterse!
Evaluaţi acest articol
(1 Vot)

* Există o singură condiţie: să se ajungă cu facturile la zi până pe 31 iulie * Pentru a scăpa de penalităţi de 20 de milioane de euro, gălăţenii trebuie să achite datorii de 17,4 milioane de euro


Primăria a dat publicităţii, ieri, procedura de anulare a penalităţilor istorice acumulate de clienţii Apaterm, aşa cum a fost ea aprobată de Curtea de Apel Bucureşti, prin sentinţa de reorganizare a societăţii. Decizia instanţei a salvat operatorul de termoficare, despre care se credea că va intra în faliment şi căruia administraţia locală îi pregătise deja un înlocuitor, Calorgal. Potrivit raportării Apaterm de la 31 decembrie 2012, penalităţile populaţiei se ridicau la 20 de milioane de euro şi depăşeau cu 2,6 milioane de euro debitul de bază.

Oferta este valabilă până la 31 iulie

Condiţionată de plata facturilor restante la apă caldă şi căldură, oferta ştergerii penalităţilor de întârziere aplicate de furnizor este valabilă doar şase luni. „Procedura se aplică tuturor clienţilor Apaterm, începând cu luna februarie 2013. Condiţia accesării procedurii este achitarea debitelor curente. Pentru orice sumă achitată în plus faţă de valoarea facturii curente se va proceda la anularea proporţională a penalităţilor. Termenul final până la care se poate accesa procedura este 31 iulie 2013”, explică municipalitatea.

De ştergerea penalităţilor pot beneficia şi datornicii împotriva cărora există sentinţe definitive de executare şi, în anumite condiţii, asociaţiile de proprietari care sunt cu plata la zi.

În schimb, nu scapă de plata penalităţilor consumatorii care nu mai erau în sistemul centralizat la 1 februarie 2013 şi cei care mai au restanţe la întreţinere la 1 august 2013.

Locatarii pot trata direct cu Apaterm

Ştergerea penalităţilor aplicate datornicilor se poate face atât prin intermediul asociaţiilor, cât şi tratând direct cu Apaterm. În ambele cazuri, primul pas este calcularea de către societate, la cerere, a datoriilor pe care un consumator le avea la 1 februarie 2013 şi confruntarea lor cu datele din registrul asociaţiei. Ulterior, consumatorul poate începe să-şi plătească restanţele într-una sau mai multe tranşe, penalităţile fiindu-i şterse într-un procent proporţional cu datoria achitată.

„Dacă procedura se derulează prin asociaţie, la finele fiecărei luni se face un proces verbal cu asociaţia, în care se vor recunoaşte de ambele părţi atât sumele plătite din restanţă, cât şi partea anulată din penalităţi”, arată Primăria.

„Dacă (...) locatarul plăteşte direct la Apaterm, primeşte o chitanţă pe care se va înscrie numele plătitorului şi numărul asociaţiei în contul căreia se face plata; locatarului i se eliberează o adeverinţă în care se va preciza că s-a încasat datoria de bază şi că s-a anulat penalitatea plătitorului din penalităţile totale ale asociaţiei; locatarul depune la asociaţie documentul primit, iar asociaţia înregistrează anularea penalităţilor în fişa locatarului”, explică municipalitatea.

Clienţii, încurajaţi să ocolească asociaţiile

Varianta plăţilor directe către Apaterm pe care autorităţile o oferă cetăţenilor în cele şase luni în care se pot şterge penalităţile pare a fi, însă, mai mult decât o soluţie temporară. Sunt vizibile eforturile municipalităţii de a încuraja locatarii să ocolească şi în viitor asociaţiile. De altfel, cei care aleg să ocolească asociaţia acum vor fi obligaţi să facă asta mereu. „Cu locatarul se încheie un angajament de plată, în baza căruia acesta îşi va achita datoriile viitoare direct la casieria Apaterm”, arată Primăria la finalul instrucţiunilor.

Un cârlig şi mai zdravăn le este aruncat consumatorilor care nu au datorii, dar au penalităţi. Aceştia „vor beneficia de ştergerea penalităţilor dacă vor încheia angajamente de plată (a facturilor curente, n.r.) cu Apaterm”, explică Primăria.

"Interacţiunea directă nu are fundament juridic"

O spune preşedintele Federaţiei Judeţene a Asociaţiilor de Proprietari, Magdalena Gafiţuc. „Intenţia de anulare a penalităţilor pare bună, dar, în ceea ce priveşte plăţile efectuate de locatari direct la Apaterm, nu are fundament juridic. Ar trebui să existe un protocol în care asociaţia să-şi exprime acordul cu plata efectuată, în numele ei, de către locatari”, spune Gafiţuc.

Primăria precizează doar că „Apaterm stă la dispoziţia tuturor clienţilor săi pentru informaţii privind etapele procedurii”.

Citit 12208 ori Ultima modificare Joi, 14 Februarie 2013 22:50

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.