HAOS ŞI ILEGALITATE în transportul de persoane din Galaţi

HAOS ŞI ILEGALITATE în transportul de persoane din Galaţi
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* De circa o lună şi jumătate, transportul intrajudeţean de persoane funcţionează ilegal la Galaţi * Mai multe instituţii ale statului sunt complice la această situaţie strigătoare la cer


De la închiderea autogării Dumitru, pe 1 iulie, cei care vor să ajungă în localităţile judeţului Galaţi sau oriunde în ţară sunt nevoiţi să îndure o mulţime de neajunsuri. Nu mai există peroane, case de bilete, sală de aşteptare (unde oamenii să se ferească de arşiţă sau ploaie), călătorii nu mai au acces la toalete sau la apă potabilă. Pe scurt, asistăm la un adevărat haos, drepturile călătorilor şi legile fiind încălcate fără jenă, sub ochii indiferenţi ai autorităţilor.

Improvizaţia devenită regulă

Imediat după închiderea autogării (intrată în faliment) transportatorii au căutat soluţii temporare pentru a-şi putea continua treaba. Au adus maşini mici, le-au parcat pe domeniul public şi le-au transformat în ghişee de informaţii şi de bilete. În schimb, toalete, apă potabilă şi spaţii de aşteptare nu au amenajat, deşi este o condiţie de bază în autorizarea activităţii.

Însă această situaţie le convine de minune firmelor de transport, fiindcă au scăpat de cheltuielile cu taxa de peron, aşa că le creşte profitul pe spinarea şi pe nervii călătorilor. "Aşteptăm să plecăm la Bucureşti. Nu avem unde să mergem la toaletă, drept pentru care vom fi nevoiţi să aşteptăm până când ajunge maşina fie la benzinărie, fie la popas", ne-a declarat Elisabeta Ionescu, o doamnă ce aştepta, ieri, microbuzul.

Victime colaterale

Pe lângă disconfortul creat celor care folosesc acest tip transport, există şi o firmă ce a picat la mijloc în această nebunie. SC Katy SRL, una dintre cele mai vechi firme din Galaţi, a fost nevoită să-şi închidă punctul de lucru din imediata apropiere a autogării.

CITEŞTE ŞI: FALIMENTE răsunătoare/ RĂZBOI între patronul şi lichidatorul AUTOGĂRII

"De când s-au mutat în stradă maxitaxi-urile, în cifre, noi am pierdut peste zece mii de euro. Am fost nevoiţi să ne închidem punctul de lucru de aici, din cauza faptului că ne era blocată poarta de acces fie de călători, fie de autoturisme venite pentru a aduce oamenii, fie chiar de microbuze. Mai mult, cam toată lumea folosea toaleta din incinta societăţii noastre, ceea ce nu este deloc un lucru normal. În plus, noi eram nevoiţi să facem şi curat în stradă, din cauză că toată această afluenţă de oameni produce foarte mult gunoi", a explicat Cătălin Curelaru, unul dintre reprezentanţii societăţii.

Peroanele de pe trotuar sunt ilegale

Potrivit legii, transportatorii sunt obligaţi să le asigure călătorilor condiţii civilizate de îmbarcare. Altfel, riscă amenzi ce pornesc de la 9.000 de lei şi pot ajunge la 14.000 de lei. Mai mult, în cazul abaterilor repetate se poate merge până la suspendarea licenţei de transport. Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR) este organismul ce ar trebui să se ocupe de aplicarea acestor prevederi legale. Deşi oricine poate vedea cu ochiul liber faptul că persoanele se îmbarcă de pe trotuar, până acum nu a fost aplicată nicio amendă în acest sens.

CITEŞTE ŞI: AUTOGARA Galaţi, SECHESTRATĂ şi SIGILATĂ. Îi PASĂ cuiva de călători? (FOTO)

"Controale se fac zilnic. Transportatorii sunt obligaţi să facă un contract cu o autogară. Strict pentru această situaţie noi nu am dat amenzi, pentru că nu este neapărat vina transportatorilor pentru situaţia creată. Noi am făcut adrese şi către Primăria Galaţi şi către Prefectura Galaţi, pentru a se găsi o soluţie în acest sens. Transportatorii au primit amenzi pentru alte abateri, dar nu pentru îmbarcarea călătorilor", a explicat Cristian Anton, inspectorul coordonator al ISCTR Galaţi.

Soluţia pentru Primărie

Teoretic, ar exista o soluţie cât se poate de elegantă pentru problema autogării. Lângă Gară, în imediata apropiere a blocurilor ANL, există o platformă de beton, cu toate dotările necesare, ce ar putea fi transformată în autogară. Trebuie însă un pic de voinţă în a descâlci situaţia juridică a terenului.

"Acolo este o parcare ce a fost construită în parteneriat public-privat. Este vorba despre o asociere între municipiul Galaţi şi o firmă din Bucureşti, care a fost consfinţită printr-o hotărâre a CL Galaţi în anul 2006. Firma bucureşteană este cea care a construit şi complexul comercial din zona Gării CFR şi s-a asociat cu municipalitatea pentru a construi această parcare ce urma să îi deservească atât pe clienţii centrului comercial, cât şi pe locatarii blocurilor ANL. Primăria Galaţi a venit cu terenul de 8.500 metri pătraţi, aflat în domeniul privat al municipiului şi se angaja să asigure accesul spre parcare şi să plătească lunar utilităţile, în timp ce firma se angaja să construiască obiectivul pe cheltuiala proprie, să asigure utilităţile, paza şi buna funcţionare a parcării", explică purtătorul de cuvânt al Primăriei Galaţi, Emanuela Turcu.

CITEŞTE ŞI: TRANSPORTUL PUBLIC din Galaţi va fi REORGANIZAT. Traseele de autobuz nu se vor mai suprapune cu cele de maxi-taxi

Însă şansele ca acel mall să mai fie finalizat vreodată sunt relativ mici. Aşa că parcarea a ajuns o sublimă inutilitate, deci se poate discuta despre oportunitatea să devină autogară. "În momentul de faţă, analizăm modul cum am putea reintroduce respectiva parcare în circuitul public, dat fiind faptul că proiectul mall-ului de la gară nu s-a concretizat. Vrem să lămurim situaţia, pentru că suntem în plin proces de reabilitare şi modernizare a străzii Ana Ipătescu, care asigură accesul spre parcare. În momentul în care vor fi îndeplinite toate procedurile legale de introducere a parcării în circuitul public, avem în vedere implementarea unui sistem de închiriere anuală a locurilor de parcare din zonă", mai notează oficialul Primăriei.

Pe de altă parte, Gheorghe Dumitru, cel care a deţinut autogara Dumitru, susţine că o soluţie ar fi fost posibilă. "Înainte de intrarea în faliment a autogării şi a SC Dumony am avut mai multe întâlniri cu cei care se ocupau de construcţia mall-ului. Mi se propusese inclusiv varianta unui schimb de terenuri, eu urmând să cedez terenul pe care este situată autogara, iar dezvoltatorii să-mi dea mie parcarea respectivă, pentru a o transforma în autogară. Această variantă nu s-a mai concretizat însă până la urmă", a explicat Gheorghe Dumitru.

CJ doarme în bocanci

Evident, la rezolvarea situaţiei este aşteptată şi intervenţia Consiliului Judeţului, care este autoritatea responsabilă de organizarea transportului intrajudeţean şi de eliberarea autorizaţiilor aferente. Or, până acum, amintita instituţia a arătat o nepăsare teribilă, deşi situaţia din teren contravine flagrant legislaţiei în vigoare.

CITEŞTE ŞI: S-au stabilit NOILE TRASEE de transport judeţean/ IATĂ cât vă COSTĂ să vă DEPLASAŢI în afara oraşului

Citit 5863 ori Ultima modificare Miercuri, 20 August 2014 17:07

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.