Prefectul de Galați, Gabriel Panaitescu, "atacă" irigațiile, infrastructura și ”deportările politice”. INTERVIU
Foto: Marian Calestru

Prefectul de Galați, Gabriel Panaitescu, "atacă" irigațiile, infrastructura și ”deportările politice”. INTERVIU
Evaluaţi acest articol
(20 voturi)

Dincolo de aspectele legate de gestionarea pandemiei de COVID-19, am discutat, pe larg, cu prefectul gălățean Gabriel Panaitescu și despre ceea ce înseamnă posibilitățile de revigorare a economiei locale, dar și despre trecutul și prezentul său în politică și în administrație.

- Cum vedeți dezvoltarea județului și cum am putea depăși această etapă de mediocritate, dacă e să privim performanțele economice ale Galațiului?

- În trecut, combinatul, șantierul naval, uzina de cilindri hidraulici, partea de construcții metalice sau fabrica de ulei dădeau imaginea economică a județului Galați. Să nu uităm agricultura și zootehnia. Din varii motive și nu are rost să detaliem aici, unele dintre aceste activități au dispărut. Pe de altă parte, avem o suprafață însemnată în județ pe care se practică agricultura, dar și aici sunt sincope. Abia aștept să vedem primele rezultate privind producția agricolă și datele privind numărul de capete de animale din zootehnie, urmare a recensământului agricol. Oricum, este clar că, dacă vrei să faci agricultură performantă, e nevoie de tehnologie, pe lângă inputurile obișnuite în funcție de culturi, dar, evident, și de apă. ANIF trebuie să facă toate demersurile necesare pentru a livra apă fermierilor, pentru că nu avem cum să uităm ce a însemnat seceta de anul trecut.

- Vestea mai puțin bună este că reabilitarea infrastructurii de irigații se pare că nu va putea fi finanțată prin PNRR (Planul Național de Redresare și Reziliență – n.r.)...

- Eu știu că domnul prim-ministru a plecat la Bruxelles tocmai pentru a debloca partea de alocare pentru agricultură. Și sperăm că lucrurile nu vor rămâne așa. Timp de 20 de ani, ANIF a fost oaia neagră și a suferit de subfinanțare. Toată infrastructura de irigații este de acum 40 de ani și comportă un paradox. Încărcăm apă din Dunăre și traversăm, în urcare, tot podișul Covurluiului, până la Tecuci, în loc să avem o alimentare gravitațională și ar trebui intervenit în acest sens.

- Trecând către zona de infrastructură, se pare că lucrurile au început să se miște și vom avea și Galațiul pe hartă, într-un fel de-a spune...

- Consiliul Județean a investit enorm. Multe drumuri au fost refăcute și acum se circulă decent. Peste câțiva ani, urmare și conexiunii cu Bucureștiul prin noul drum expres, lucrurile se vor schimba în mod evident. Infrastructura rutieră a fost gândită în trecut pentru un număr mult mai redus de autovehicule și, în prezent, o viteză de croazieră de maximum 60 de kilometri pe oră este inadmisibilă în secolul XXI, când toți oameni sunt preocupați de o cât mai bună gestionare a timpului.

- Credeți că un aeroport în zona Galați-Brăila ar fi util în actualul context socio-economic?

- Este greu de spus. La Tulcea și la Bacău sunt aeroporturi la 100-150 de kilometri de Galați. Nu foarte departe sunt și cele de la Constanța și Otopeni. Ca să ne putem pronunța este nevoie de un studiu care să prezinte un potențial de călători și nu numai.

- Mergând către politică, ne amintim că dumneavoastră ați mai ocupat în trecut funcția de prefect, atunci cu susținerea PNL. Acum, propunerea a venit de la USR și a fost o mică surpriză. Cum explicați situația?

- Aș dori să reamintesc faptul că în anul 2008 l-am înlocuit în funcția de prefect pe domnul Mihai Capră în urma demisiei domniei sale, cu sprijinul PNL. În perioada 2008 – 2009 a fost înființat corpul înalților funcționari publici și eu am parcurs toate etapele legale de școlarizare și examinare în acest sens pentru a putea ocupa funcția de prefect. Cu toate acestea, în 2009 am fost schimbat politic și trimis în corpul experților guvernamentali din care fac parte toți înalții funcționari publici atunci când nu sunt pe funcții. Cu ghilimelele de rigoare, în mai 2009 am fost deportat politic și am primit atribuții în județul Maramureș, pe zona de mediu și am lucrat timp de trei ani. Am găsit acolo niște oameni minunați cu care am putut face multe lucruri interesante. Ulterior, am aplicat pentru mobilitate și am putut reveni pe funcția de subprefect în anul 2012, însă, și de această dată, după doi ani, urmare schimbărilor guvernamentale, am primit atribuții în sfera Ministerului Dezvoltării. Atunci au fost mai blânzi și am putut rămâne la Galați.

- Iar după alți doi ani v-ați întors în funcția de prefect...

- Da, conform demersurilor legale în ceea ce privește mobilitatea înalților funcționari publici. La acea vreme, în anul 2016, postul de prefect era vacant din punct de vedere juridic pentru că era ocupat prin detașare și nu aveau dreptul legal de a-l ocupa decât timp de șase luni. Totuși, în decembrie 2017, doamna ministru Carmen Dan mi-a făcut surpriza și am fost mobilizat din nou pe funcția de inspector guvernamental. În tot acest timp, am avut de gestionat inundații masive și toate rundele de alegeri. Revenind în prezent, nu ascund faptul că îl cunosc de foarte multă vreme pe domnul deputat Rodeanu și, în urma discuțiilor, am decis să mă implic din nou în administrație, cu condiția păstrării statutului de înalt funcționar public. Din păcate, Ordonanța 4 a schimbat statutul prefectului din înalt funcționar public în demnitar și am preferat să trec în funcția de prefect suspendându-mă din cea de înalt funcționar public. Chiar nu pot să stau departe și să văd că nu pot pune în aplicare experiența acumulată, mai ales în ceea ce privește situațiile de urgență. În completare, fac precizarea că eu sunt asumat de USR-PLUS, dar nu sunt membru de partid.

 

 

 

Citit 20692 ori Ultima modificare Miercuri, 19 Mai 2021 00:06

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.