Subprefectul Ciprian Manea, despre performanță în sectorul bugetar

Subprefectul Ciprian Manea, despre performanță în sectorul bugetar
Evaluaţi acest articol
(21 voturi)

Din corporație, la ”butoanele” administrative. Interviu

Numit în martie 2022, cu sprijinul PSD, subprefectul Ciprian Manea (46 de ani) a împlinit un an în funcție. Cu această ocazie, am discutat despre absolvirea examenelor de "calificare" pe post, despre șocul trecerii din zona privată, corporatistă, în cea de stat, dar și despre proiectele actuale și de viitor ale unui om din comunitatea Mensa, cei cu un IQ de peste 132.

- Cum a fost acest prim an în funcția de subprefect?

- Aș începe cu absolvirea cursului dedicat prefecților și subprefecților. După modificarea Codului Administrativ, cei de pe aceste funcții sunt demnitari, dar există obligativitatea ca în termen de doi ani să se facă aceste cursuri, iar Secretariatul General al Guvernului organizează un program de formare specializat în acest sens. Au fost nouă module de curs, cu formatori de foarte bună calitate, iar în luna ianuarie am promovat și examenul, un test-grilă.

-  E bine că a fost un test-grilă pentru că, altfel, concursurile de recrutare a funcționarilor prevăd câte 18 legi în bibliografie și se fac verificări de memorare a legislației...

- În strategia ANFP (Agenția Națională a Funcționarilor Publici - n.r.) pentru acest an se arată că nu mai este nevoie să "înghiți" texte mari de lege și se dorește aplicarea unui model EPSO, adică să dai un pre-examen care să analizeze ancorarea candidaților în realitate și apoi aceștia să fie distribuiți către posturile vacante. Totodată, importantă este și modalitatea de evaluare, pentru că altfel nu vom recruta decât oameni cu capacitate de memorare. M-am gândit și eu să particip, în trecut, la un concurs la Curtea de Conturi, dar am renunțat când am văzut kilometrii de cadru legislativ. Mai trebuie spus că, în prezent, doar 2% dintre funcționarii publici au sub 30 de ani, iar ANFP are în vedere ca acest procent să se schimbe.

Dvs. veniți din privat, cum a fost impactul cu zona bugetară?

- Da, în general se întâmplă invers. Eu am luat-o ca pe o provocare. A fost un proiect pe termen scurt, care iată s-a prelungit. Am avut preconcepții care nu s-au adeverit. Din dorința presei de scandal de a arăta ce fac rău oamenii de la stat, aveam și eu impresia că aceștia stau degeaba, iau șpăgi și rup ușa la sfârșitul programului. Lucrurile nu sunt chiar așa: aici lucrează oameni foarte bine pregătiți, fără a exista un declanșator motivațional, precum, să spunem, bonusurile anuale din privat. Există doar responsabilitatea fiecăruia și trebuie să spun că am ajuns într-o zonă în care sunt oameni de foarte bună calitate. Probabil așa am nimerit.

- Totuși, nu prea poți să evaluezi performanța unui bugetar...

- Nu e chiar așa. Vreau să vă spun că în prezent sunt manager de proiect pe zona de autoevaluare CAF și în ceea ce privește BSC (Balanced Scorecard, un concept ce permite obiectivarea strategică echilibrată la nivelul unei întregi organizații sau a unei unități componente - n.r.) ce se implementează la nivelul prefecturilor. La CAF, deja am identificat problemele și am ajuns în prezent în etapa de reglaje fine ("fine tuning"). Am găsit lucruri care nu funcționează și cele pe care trebuie să le îmbunătățim în relația cu cetățeanul. Dacă în zona privată poți cuantifica, aici poţi evalua prin efortul echipei. Noi învățăm făcând. Oricum, în Prefectură lucrează sub 40 de oameni, cu salarii mici. E anormal ca un salariat ce verifică legalitatea actelor emise de administrația publică locală, deci practic un jurist, să aibă salariul sub colegul său din primărie sau din Consiliul Județean, oamenii ale căror acte le verifică.

- Să ne mutăm puțin către un proiect mai cuantificabil, cel de eficientizare energetică a sediului Instituției Prefectului. Nu ar fi fost nevoie, mai întâi, de o consolidare a imobilului?

- Consolidarea a avut loc în perioada 2004-2006 și ne încadrăm, avem risc seismic de grad trei. Altfel, nici nu am fi intrat pe programul de reabilitare energetică. Suntem la etapa de DALI și vom interveni și asupra acestor crăpături vizibile pe care le-ați semnalat. În plus, vom schimba instalația de climatizare, de încălzire, vom schimba totul, gresie, faianță, iar cheltuielile neeligibile sunt prinse în proiect. Cel mai probabil, lucrările vor începe către sfârșitul anului, iar noi nu ne vom muta, pentru că evident nu este nevoie. Trebuie să finalizăm în luna februarie 2026. Acest proiect este în valoare de aproape 11 milioane de lei, cu un rest al cheltuielilor ce vor fi acoperite de la bugetul de stat.

- Nu putem încheia fără o trimitere la comunitatea Mensa, din care faceți parte...

- E un lucru cu care mă mândresc, dar acum mai important este că sunt subprefect cu "patalama" la mână. Revenind la zona Mensa, eu sunt responsabil pe regiunea de est a țării, o chestiune benevolă, vă dați seama. În general sunt tinerii cei care vin la aceste teste de IQ. Eu am făcut testarea în 2015, dar, repet, este foarte interesantă pentru tineri, iar zona de testare pentru copiii de până la 16 ani este extrem de accesată. Pentru liceeni este foarte important acest rezultat atunci când aplică la universitățile din străinătate.

Cine este Ciprian Manea

Conform propriului CV, economistul Ciprian Manea a lucrat 15 ani în sectorul bancar, ocupând diverse funcții în cadrul BRD - Groupe Societe Generale, inclusiv pe segmentele de specialist KYC (Know Your Customer) și AML (Anti Money Laundering), dar și ca director de agenție.

Licențiat în "finanțe-bănci" la Universitatea "Al. I. Cuza" din Iași, actualul subprefect are și un certificat profesional în management, de tip MBA CODECS, obținut în cadrul The Open University Business School, precum și un doctorat în management, acesta din urmă finalizat în cadrul Universității "Dunărea de Jos".

Totodată, Ciprian Manea este fluent în limbile engleză și franceză, descurcându-se și în italiană (utilizator de bază).

Audiențele la subprefecți se solicită telefonic

Pe site-ul Instituției Prefectului nu am identificat în mod clar un program de audiențe al celor doi subprefecți. Totuși, Prefectura menționează că înscrierea se face telefonic la numărul 0236.462.739, iar petiţionarii înscrişi sunt rugaţi să se prezinte cu un memoriu şi cu documentele care le susţin punctul de vedere. De asemenea, solicitările pot fi depuse direct la sediul Instituţiei Prefectului, din Galaţi, strada Domnească nr. 56, Compartimentul Relaţii cu Publicul, sau trimise prin poştă ori prin curier, la aceeaşi adresă.

Citit 4986 ori Ultima modificare Duminică, 19 Martie 2023 12:14

4 comentarii

  • postat de Cristi
    Luni, 20 Martie 2023 10:00
    86.34.187.***
    Pai ce performanta sa incurajeze avand cafeluta in fata si dupa doi ani de spor covid 20% aplicat la salariu in toate prefecturile? Cum sa vorbeasca despre performanta acesti oameni greu incercati de Covid si de sporuri ilegale?
    0
    0
  • postat de anna m
    Duminică, 19 Martie 2023 11:36
    5.13.229.***
    Mie imi place. Un nou model de politician.
    0
    0
  • postat de Cristina M
    Sâmbătă, 18 Martie 2023 00:12
    172.58.137.***
    In 2017 m-am lovit puternic de birocrația românească, lucru care m-a costat mult timp, nervi și bani multi.Totul s-a întâmplat din cauza faptului ca oamenii de la ghișeu sunt blocați in șabloane și incapabili sa ia decizii coerente. Ciprian reprezintă o speranța ca se poate munci privind in direcția
    0
    0
  • postat de paloma
    Vineri, 17 Martie 2023 00:41
    5.13.144.***
    Totusi, unde este performanta sectorului bugetar ???!!!
    0
    0

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.