S-a găsit o soluţie la ştergerea penalităţilor

S-a găsit o soluţie la ştergerea penalităţilor
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Salvarea asociaţiilor prin mediere *

În lupta disperată pentru a scăpa de plata penalităţilor de întârziere aplicate de furnizorii de utilităţi, asociaţiile de proprietari din municipiul Galaţi au găsit, se pare, o soluţie care împacă şi capra, şi varza.

Încheie acorduri de mediere cu Apă Canal şi Apaterm, pe de o parte, dar şi cu proprietarii restanţieri, de partea cealaltă. De la primii obţin promisiunea că vor respecta Legea 175 din 2010 privind ştergerea penalităţilor, iar de la ultimii – că vor plăti datoria de bază.

Acordurile de mediere sunt aproximativ egale în rang cu o sentinţă definitivă şi irevocabilă pronunţată de o instanţă de judecată şi pot genera o hotărâre de expedient care are titlu executoriu, aşa că fiecare dintre părţile semnatare are siguranţa că nu va pierde nimic pentru că cealaltă parte îşi va onora angajamentele asumate.

Un document numit acord

În primul rând, o asociaţie de proprietari poate recurge la semnarea unui acord de mediere cu furnizorul de utilităţi doar dacă acesta din urmă a deschis un proces în instanţă pentru a-şi recupera penalităţile de întârziere aplicate debitelor neachitate până la data scadentă. Acordul este încheiat în prezenţa unui mediator autorizat şi pune capăt procesului aflat pe rol.

Cu ajutorul documentului, părţile îşi recuperează taxa de timbru şi scapă de plata cheltuielilor de judecată, iar acestea nu sunt nici pe departe marile câştiguri.

VEZI AICI Acordul de Mediere Apaterm-Asociatie

„Marile avantaje pe care asociaţiile de proprietari le câştigă încheind acest acord de mediere este că, în primul rând, furnizorul îşi ia angajamentul că anulează penalităţile, deci că aplică Legea 175 din 2010 – un aspect care nu era deloc clar până acum, căci furnizorii spuneau tot timpul că nu sunt de acord, că nu-i o lege bună şamd”.

„În al doilea rând, furnizorul îşi ia angajamentul că, de la momentul încheierii acestui acord şi până la plata ultimei rate prevăzute în graficul de eşalonare, furnizează neîntrerupt servicii, ceea ce este foarte important pentru că, până acum, una-două, sistau furnizarea”, a explicat prim-vicepreşedintele Federaţiei Judeţene a Asociaţiilor de Proprietari (FJAP) din Galaţi, Antoneta Magdalena Gafiţuc.

Organizaţia le acordă asociaţiilor de proprietari, la cerere, asistenţă în procesul de încheiere a acordului de mediere cu furnizorii de utilităţi. Până acum, FJAP a ajutat la semnarea câtorva zeci de asemenea acorduri, toate cu distribuitorul de apă caldă şi căldură Apaterm.

„Circa 60-70 de acorduri de mediere între asociaţiile de proprietari şi Apaterm au fost făcute cu sprijinul Federaţiei. Sunt, însă, multe altele pe care asociaţiile le-au semnat fără sprijinul nostru”, a spus Antoneta Magdalena Gafiţuc.

Amânarea, o soluţie

Prin acordul de mediere, asociaţia de proprietari îşi asumă angajamentul că va achita, în tranşe, penalităţile aplicate de furnizor, în timp ce acesta din urmă îşi ia angajamentul că, pe durata plăţii eşalonate, nu va sista furnizarea de servicii către asociaţia în cauză şi, cel mai important, va respecta prevederile Legii 175 din 2010 privind ştergerea penalităţilor acumulate la întreţinere de populaţia cu venituri lunare mai mici de 1.000 de lei pe membru de familie.

Cum va fi posibil ca asociaţia să facă plăţi către furnizor şi, în acelaşi timp, să scape şi de penalităţi? FJAP a găsit soluţia: amână momentul începerii plăţilor până după expirarea termenului de aplicare a Legii 175, adică 23 iulie 2011.

„De obicei, un acord între furnizorul de utilităţi şi asociaţia de proprietari se încheie cam aşa: «De comun acord, am stabilit următoarele: suma reprezentând penalităţi de întârziere aferente facturilor neachitate în perioada X va fi plătită în Y tranşe lunare, în cuantum de Z pe lună, începând cu data de W». Acolo unde am asistat asociaţiile de proprietari, noi am reuşit să negociem un termen: nu mai devreme de 1 septembrie 2011”.

„În acest fel, în perioada care se scurge de la momentul încheierii acordului de mediere şi până la momentul primei plăţi, adică septembrie 2011, asociaţia poate şterge penalităţile proprietarilor restanţieri în condiţiile Legii 175 din 2010 şi poate merge la furnizor pentru a solicita anularea acelor penalităţi, urmând ca, din septembrie 2011, asociaţia să plătească restul din restanţa iniţială, adică ce nu a putut fi şters conform Legii 175”, a explicat prim-vicepreşedintele FJAP Galaţi.

După ce a încheiat acest acord de mediere cu furnizorul de utilităţi, asociaţia trebuie să încheie câte un acord similar cu fiecare dintre proprietarii cu datorii la întreţinere.

VEZI AICI Acord de Mediere Asociaţie-Proprietar

„Proprietarul restanţier îşi ia angajamentul că îşi achită datoria de bază, iar asociaţia îşi ia angajamentul că, în momentul în care soldul proprietarului este zero, îi şterge acestuia penalităţile”.

„Atenţie! Proprietarul trebuie să-şi plătească baza mai devreme de 1 iulie 2011, ca să aibă timp şi asociaţia să îi înainteze furnizorului solicitarea de anulare a penalităţilor în termenul prevăzut de Legea 175 (23 iulie 2011, n.r.)”, a precizat Antoneta Magdalena Gafiţuc.

CITEŞTE AICI ŞI Deputatul Boldea cere abrogarea Legii 175

Citit 8360 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.