VIDEO/ Marina română a avut şi submarine: Povestea "Delfinului", "Marsuinului" şi "Rechinului"

VIDEO/ Marina română a avut şi submarine: Povestea "Delfinului", "Marsuinului" şi "Rechinului"
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

O parte mai puţin cunoscută a celui de-Al Doilea Război Mondial, în ceea ce priveşte România, este reprezentată de flota de submarine. Deşi e greu de crezut, România a avut şi o flotă de submarine, nouă în total, opt dintre ele fiind active şi luptând în Al Doilea Război Mondial. Cele mai faimoase sunt „Delfinul”, „Marsuinul” şi „Rechinul”.

Submarinele pitice

În afară de cele trei submarine, România a mai avut încă cinci care aparţineau clasei CB. Acestea au fost construite în Italia, dar au devenit operaţionale abia spre sfârşitul anului 1944, când râzboiul era pe terminate. Doar două au efectuat misiuni în Marea Neagră, iar după încheiere au fost confiscate de către Marina Sovietică şi demontate pentru piese în 1945.

„Rechinul” şi „Marsuinul”

Submarinele "Rechinul" şi "Marsuinul" au devenit operaţionale în 1944. Submarinul Rechinul a fost cel care a făcut cea mai lungă misiune militară a vreunui submarin românesc (15 iunie - 29 iulie 1944), o misiune de recunoaştere a portului Novorosiisk, a ajutat la evacuarea armatelor române şi germane din Peninsula Crimea, dar a sfârşit ca piese de schimb pentru submarinele sovietice, după 23 august 1944.
Submarinul "Marsuinul" a devenit operaţional cu câteva luni înainte de întoarcerea armelor. În singura misiunea avută, chiar în prima zi când a ieşit în larg, a fost confundat cu un submarin sovietic de o navă germană şi vânat întreaga zi. A doua zi, istoria s-a repetat, dar cu un avion german de această dată. Submarinul a scăpat nevătămat şi s-a îndreptat spre portul turcesc Zonguldak. Între 14 şi 22, a fost atacat aproape zilnic de navele sovietice pe când încerca intre în portul sovietic Batumi. Pe 27 mai, a ajuns în portul Constanţa şi a fost confiscat de URSS.

NMS „Delfinul”

Deşi nu era cel mai performat submarin aflat în dotarea Marinei Române („Rechinul” şi „Marsuinul” îi erau superioare din punct de vedere tehnic), NMS - Nava Majestăţii Sale - „Delfinul” a fost lansat la apă în 1930, fiind construit tot în Italia. Cu toate astea, nava a fost dată în folosinţă abia în 1936.
În timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, submarinul a efectuat nouă misiuni în Marea Neagră împotriva Uniunii Sovietice. În decursul acestor misiuni, a scufundat distrugătorul “Moscova” şi a avariat crucişătoarele “Harkov” şi “Voroşilov”, venite să atace Constanţa şi a suferit nenumărate atacuri din partea flotei şi aviaţiei sovietice, de care a reuşit să scape fără pierderi umane, deşi a fost ţinta a sute de bombe și grenade submarine. A stat în reparaţii între 1942 şi 1944, după care a fost confiscat de URSS. Sovieticii nu au reuşit să-l repare şi în 1957 au decis să-l “returneze”. De fapt, au returnat doar carcasa, “Delfinul” nemaiputând fi folosit. Motorul submarinului şi manometrul sunt păstrate în două muzee din Constanţa şi Bucureşti.

“Delfinul II”

Acest submarin a fost construit în URSS şi a fost predat României în secret în 1985. Comuniştii au plătit aproximativ 40 de milioane de dolari pe el, are aproape 73 de metri lungime şi face parte din clasa Kilo (cunoscută şi ca “vânătorul de submarine nucleare”). Este extrem de silenţios şi greu de depistat, iar echipajul poate sta 45 de zile la bordul său. A efectuat foarte multe misiuni (de când a fost dat în folosinţă, până în 1996, a avut misiuni aproape lunar), de cercetare, patrulare şi recunoaştere.
Deşi clasa din care face parte este una dintre cele mai apreciate din punct de vedere militar, “Delfinul II”, această bijuterie a Marinei româneşti, este tras la cheu din 1996 deoarece acumulatorii sunt epuizaţi, înlocuirea lor constând aproximativ 20 de milioane de dolari.

Citit 3489 ori Ultima modificare Luni, 23 Septembrie 2013 09:01

3 comentarii

  • postat de Toader
    Joi, 26 Septembrie 2013 13:07
    193.231.148.***
    In laboratorul de motoare al Facultatii de Mecanica din Universitatea Dunarea de Jos din Galati, se afla in stare de functiune un motor Diesel reversibil, de 920 CP, de fabricatie MAN 1939, care a echipat submarinul Rechinul.
    0
    1
    Raportează
  • postat de Iancu Jianul
    Miercuri, 25 Septembrie 2013 00:17
    5.13.169.***
    @Gelu Fireste ca raspunsul la intrebarea ta este clasificat!
    E ca si cum ai intreba cate sub nucleare are sua si rusia? Cate dintre ele fac parte din clasa X si Y.
    Se stiu ca rusii au sistemul de propulsie foarte silentios, iar americanii au lucrat la un aliaj de otel aproape ipenetrabil in mare parte din unghiuri! Ambele tari au undeva la peste 1000 de submarine active... oficial cel putin iar china detine clasamentul in cele de vehicole amfibii (tancuri in special), rachete inter-continentale si sateliti de spionaj.
    0
    0
    Raportează
  • postat de Gelu
    Luni, 23 Septembrie 2013 12:40
    86.127.211.***
    Şi în concluzie, stimate ziarist, acum câte submarine mai avem şi câte sunt operaţionale?
    0
    0
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.