COMOARA din adâncuri/ TRAGEDIA din 1857 care a contribuit la prima CRIZĂ FINANCIARĂ globală (VIDEO)
Foto: Imagine de la locul unde este "îngropată" comoara

COMOARA din adâncuri/ TRAGEDIA din 1857 care a contribuit la prima CRIZĂ FINANCIARĂ globală (VIDEO)
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

În 1857, vasul SS Central America a fost prins de un uragan pe coasta Carolinei de Sud. Vremea furioasă a scufundat nava care căra aur în valoare de un miliard de dolari, împreună cu echipajul de aproximativ 500 de oameni. Paguba a fost atât de mare încât tragedia a contribuit la prima criză financiară la nivel global, Panica din 1857.

În 1988, oseminte aparţinând unui membru al echipajului au fost găsite la o distanţă de doi kilometri de epavă. După alte câteva luni de cercetări s-a descoperit şi locul în care stătea „îngropată” comoara evaluată la un miliard de dolari. Cu toate astea, procesul de recuperare a durat aproape un sfert de secol, pe măsură ce fel de fel de investitori şi asiguratori şi-au disputat tilul de proprietar. Aceştia susţineau că din moment ce au plătit daune în secolul 19, când a avut loc tragedia, comoara de pe fundul oceanului li se cuvine.

Descoperitorul fugar

În urmă cu 30 de ani, un tânăr inginer din Ohio a decis să adune o echipă de investitori, lăudându-se că va găsi epava vasului SS Central America, cu tot cu încărcătura preţioasă. Când a reuşit acest lucru, oamenii care i-au finanţat „expediţia” au devenit milioanari peste noapte. Echipa a adus la suprafaţă aproximativ două tone de aur, dar pe măsură ce vestea a devenit publică, numeroase entităţi şi-au cerut partea. Printre acestea s-au numărat un ordin de călugări catolici, un milionar texan şi Universitatea din Columbia, care oferise echipamentul cu care a fost scanat fundul oceanului. Echipa de investitori a tânărului care a făcut descoperirea număra deja 251 de persoane. Aşa a început bătălia din sălile de judecată, care a ţinut comoara „îngropată” timp de 25 de ani.

Totul se rezumă la profit

Având în vedere că operaţiunea de recuperare a încărcăturii de aur s-a mutat în tribunale, nimeni nu s-a mai apropiat de epavă. Nici măcar descoperitorul. Cu toate astea, în anul 2000, tribunalul le-a acordat asiguratorilor o despăgubire de cinci milioane de dolari în aur, moment în care tânărul inginer a reuşit să vândă şi partea sa, alegându-se cu un profit de aproximativ 52 de milioane de dolari. Dar oamenii care au investit în expediţie nu s-au ales cu nimic.

Aşa că în 2005, o parte dintre cei care-şi doreau profitul investiţiei făcute în 1988 l-au dat în judecată pe inginerul din Ohio. Inculpatul a păstrat întotdeauna distanţa de sălile de judecată, astfel încât, în 2012, când a fost emis un mandat de arestare pe numele său, acesta a dispărut. Aparent, el locuia împreună cu secretara sa, într-un conac uriaş, iar în urma lor au rămas doar cărţi despre cum să-ţi schimbi identitatea şi cutii de monezi... goale.

Momentul adevărului

Abia pe 15 aprilie 2014, o companie privată în colaborare cu receptorul numit de instanţă a coborât un robot în locul unde zace epava şi dintr-un singur drum a adus la suprafaţă 30 de kilograme de aur, cu o valoare de 1,2 milioane de dolari. Totuşi, mai e mult de muncă până când întreaga cantitate de aur va fi recuperată. În mod oficial, actele spun că vasul căra doar câteva tone de aur, aparţinând canadienilor. Neoficial, se zvoneşte că vasul avea şi o încărcătură de 15 tone de lingouri de aur menite să întărească Rezerva Federală a Americii.

Citit 3224 ori Ultima modificare Duminică, 18 Mai 2014 14:10

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.