Reformă sau decimarea funcţionarilor?

Reformă sau decimarea funcţionarilor?
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Iniţiativa nelinişteşte administraţiile gălăţene * Numărul disponibilizărilor propuse: cât un orăşel! * Proiectul, neclar şi imperfect * Încă se mai poate discuta… *

„17.000 de angajaţi din administraţia locală, disponibilizaţi în 2010?” – un titlu din presa centrală care stârneşte nelinişte, pe o tema despre care se discută ca despre un ditai… satârul lui Damocles.

Semnul de întrebare din titlu rămâne, pentru că este vorba, deocamdată, despre un proiect de lege al Guvernului care abia urmează să intre în dezbatere.

Este însă bine să suflăm în iaurt, pentru ca în administraţie să se facă reformă, nu decimare, pe principii de economie şi nu de eficienţă!

Am stat ieri de vorbă cu câţiva şefi ai administraţiilor din judeţul nostru, după ce primarul Galaţiului, Dumitru Nicolae,  declara încă de marţi că va concedia, dacă nu o sută din cei circa 550 de angajaţi ai Primăriei, măcar 20 sau 25.

Mai mult, această restructurare ar fi trebuit făcută în această lună, dar  se aşteaptă lămuriri de la Guvern…

Proiectul zice…

Un proiect de lege propus spre dezbatere de Ministerul Administraţiei şi Internelor vrea reducerea cheltuielilor de personal ale consiliilor judeţene şi primăriilor cu 471,587 milioane lei în acest an: prin concedieri.

Astfel,

·    la primăriile cu până la 1.500 locuitori, numărul maxim de posturi ar urma să fie 12,

·    între 10.001 şi 20.000 locuitori - maxim 50 de angajaţi,

·    între 150.001 şi 200.000 - 200 de posturi.

·    Consiliile judeţene cu peste 529.000 de locuitori – 100 de angajaţi. 

Dacă judeţul Galaţi ar fi atins 650.000 locuitori, Consiliul Judeţului ar fi avut dreptul la 150 de posturi. CJ Galaţi  are, în schimb, 194 angajaţi, la vreo 640.000 locuitori…

CJ: Fondurile UE sunt aduse de angajaţi, nu de şomeri

„Deocamdată proiectul nu s-a dezbătut nici în Senat, nici în Cameră”, ne-a răspuns ieri preşedintele Consiliului Judeţului (CJ) Galaţi, Eugen Chebac (PSD), care spune că ar avea nevoie de 199 de angajaţi, dar în ştatele de plată are 194 de persoane. Există şi un număr de 33 de posturi vacante.

„Nu poţi să faci însă reduceri masive de personal, când ai nevoie de specialişti pentru a atrage fonduri UE, aşa cum facem noi”. 

Proiectul de lege nu ţine cont nici de faptul că urmează să intre în subordinea Consiliului şi alte entităţi, cum se întâmplă acum cu Camera Agricolă.

Până la sfârşitul lunii va fi semnat protocolul de preluare a Camerei, iar CJ va trebui să aibă oameni care să o coordoneze.

„Trebuie judecat de la caz la caz”, de la comunitate la comunitate, a conchis preşedintele CJ, care admite că sunt consilii judeţene care chiar ar trebui  să facă nişte concedieri, având chiar şi 380 de angajaţi.

Tecuci: disponibilizări de cel mult 15 la sută

Primarul Tecuciului, Eduard Finkelnstain (PD-L), spune că, în forma în care se prezintă, proiectul este „foarte neclar”.

„De exemplu, nu se face diferenţă între funcţia publică şi personalul contractual. Am trimis la Guvern punctele noastre de vedere. Noi am început mai devreme restructurarea şi anul trecut am avut mai puţini angajaţi decât în 2004”.

„În principiu, suntem de acord cu o reducere de personal în administraţia ţării, inclusiv la Tecuci, dar undeva la 10 – 15 la sută”.

Primăria Tecuci are în jur de 100 de angajaţi pe funcţii publice şi vreo 60 cu contract. Sunt primării care au externalizat servicii, alte primării, cum este cea tecuceană, au servicii proprii în administrare, cum ar fi Serviciul Spaţii Verzi; deci are nevoie de mai mulţi angajaţi.

Primarul spune că în textul proiectului de lege apar şi greşeli: se vorbeşte de pildă despre „aparatul propriu al Consiliului Local”, fiind vorba de fapt despre doar doi jurişti din aparatul de specialitate al primarului.

La Piscu, prea puţini angajaţi

La Piscu, primarul Vlad Ştefan (PC), nu se teme de viitoarea lege: nu are ce să mai dea afară!

„Suntem poate singura primărie din judeţ cu numărul de angajaţi sub cel reglementat de Guvern în toamna trecută… Ne-ar mai trebui un jurist, nu-l avem în prezent decât pe secretarul comunei”. 

Primăria are numai 8 angajaţi la 5.000 de locuitori, cât are întreaga comună.   

Umbrăreşti: servicii multe, mai mulţi angajaţi…

La Umbrăreşti, primarul Paraschiv Stoica  (PSD) preferă să aştepte să vadă ce şi cum, înainte de a „umbla” la organigramă. 

La 7.200 de locuitori, Primăria are 42 de angajaţi, dar şi mai multe servicii care trebuie acoperite: distribuţia apei potabile, paza comunei, deservirea barierei – căci aici funcţionează şi o taxă de drum.

Dar numai 24 dintre lucrătorii Primăriei sunt angajaţi permanenţi. În plus, „n-am avut probleme cu plata salariilor până acum! Eu caut să aduc, nu să îndepărtez oamenii de la Primărie!”  

Din câte se vede, situaţiile sunt foarte diferite şi Guvernul, care ar trebui să aibă o bază de date completă, ar trebui întâi să stabilească dacă lasă la latitudinea primăriilor ce servicii externalizează şi apoi să stabilească regulile jocului.

Deocamdată, asociaţiile primarilor şi consiliilor judeţene, societatea civilă, se pregătesc să reacţioneze.

Explicaţii foto:

1 - Preşedintele Chebac are nevoie de personal pentru atragerea de fonduri UE

2 – Primarul din Umbrăreşti, Stoica Paraschiv, are şi oameni, şi treabă

3 - Primarul Vlad are dosar strictul necesar

4 - Proiect scris neglijent: primarul Finkelnstain semnalează inadvertenţe

Citit 1680 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.