Mai puține trasee, mai puțini angajați la Transurb
Foto: Anca Melinte

Mai puține trasee, mai puțini angajați la Transurb
Evaluaţi acest articol
(38 voturi)

Intenția Primăriei Galați de a desființa cinci trasee de transport public local - 104, 29, 36, 12 și 17 - nu i-a luat prin surprindere doar pe gălățenii dependenți de autobuze și troleibuze, ci și pe salariații Transurb. Aceștia au primit, pe 23 iunie, vestea că, odată cu reducerea diagramei de transport, vor urma și reduceri de personal. Sunt temeri reale că aproximativ o sută de salariați – între care peste 30 de șoferi, 20 de casiere, dar și electricieni, salariați de la depou, mentenanță, TESA - ar trebui să plece din societate până în septembrie 2022. Pentru a înțelege situația, am discutat nu doar cu liderul sindical, George Preda, ci și cu șoferii.

După cum am aflat de la George Preda, preşedintele Sindicatului Şoferilor Liberi din Transurb, joi, 23 iunie 2022, a avut loc o ședință prin care salariaților li s-a adus la cunoștință, sec, intenția desființării și modificării unor trasee, în paralel cu extinderea circulației tramvaielor până la Comat. Diagrama de transport ar urma să fie redusă, iar din calculele preliminare rezultă, cel mai probabil, că, în lunile august-septembrie, societatea va face reduceri de personal.

„Propunerea de a se reduce traseele de transport nu ne aparține nouă, ci Primăriei. Colegii șoferi au sărit ca arși: de ce așa de repede va fi pusă în aplicare - 1 iulie - și de ce nu se face o informare a publicului călător. Pentru că avem experiența atâtor ani: pentru orice modificare necomunicată la timp, nedezbătută cu publicul călător, care plătește bilet sau un abonament, cine va fi de vină? Șoferul! Cetățeanului care așteaptă un autobuz care nu va mai veni sau cel care tocmai și-a luat abonament pentru a călători cu un traseu care va fi desființat, ce variante viabile i se oferă? Ține de respectul față de cetățeanul care plătește înainte pentru serviciile de transport. Înțelegem nevoia de rentabilizare, de eficientizare, dar transportul este un serviciu public, unul care are și o latură socială. E clar că unele trasee au fost gândite de la început prost, încă din 2016. Noi am spus-o și atunci, dar nu ne ia nimeni în seamă”, ne-a declarat George Preda, liderul sindical.

Prin modificarea diagramei de transport, o cifră seacă arată o reducere cu 17-20 la sută a numărului de kilometri realizați lunar de Transurb. Iar reducerea numărului de kilometri înseamnă, evident, o reducere de personal la Transurb. „Sunt temeri în Transurb pentru că e clar că se va lăsa cu disponibilizări. O cifră avansată de către domnul director general se învârtea în jurul a o sută de salariați care, până în septembrie, ar trebui să plece din societate. Pe hârtie ar ieși un surplus de 50 de șoferi, dar directorul afirmă că, din calculele lui, doar vreo 30 nu și-ar mai găsi de treabă. E complicat. Se intenționează și închiderea a jumătate dintre cabinele de vânzare a titlurilor de călătorie. Iar în loc de două schimburi la casele de bilete, va rămâne doar unul, de opt ore. Asta în condițiile în care șoferii se confruntă cu situațiile unor călători care au încercat să-și cumpere bilet prin SMS, aplicație sau de la automat și nu au reușit”, ne-a declarat George Preda. Pe scurt, directorul general are la dispoziție două luni să se gândească pe cine și de unde disponibilizează, în condițiile în care sunt categorii de personal care fac ore suplimentare și acum! Reducerile de personal nu amenință doar șoferii și casierele, ci și toate celelalte categorii: electricieni, angajați la depou, mentenanță, TESA.

Ce spun șoferii Transurb

Șoferii Transurb cu care am discutat ne-au arătat că desființarea celor cinci trasee și închiderea caselor de bilete nu duc la o eficientizare, ci la costuri mai mari.

Șofer de troleibuz: „Toată Europa se axează pe transport cu emisii zero, ecologic, numai noi înlocuim, pe linia 104, transportul electric cu Diesel. Pentru troleibuzele acestea s-au luat bani europeni cu condiția de a funcționa minimum zece ani și acum o parte le tragem pe dreapta și băgăm Diesel în loc. Este ilogic. Cu cât scoatem mai multe unități electrice de pe stradă, cu atât prețul pe kilometru crește. La stațiile de redresare a curentului electric, că scoți un troleibuz, că scoți o sută, acolo sunt aceiași oameni. Noi împărțim costurile cu tramvaiele. Și dacă noi lăsăm două troleibuze și două tramvaie, costurile de la redresare sunt aceleași și va exploda prețul pe kilometru. Știți cum ar fi fost 104 rentabil? Ducându-l până la Parcul CFR! Pe Domnească sunt o serie întreagă de instituții, de facultăți unde vor oamenii să meargă. Cel mai mult vor suferi copiii care merg la licee, care se vor foi din autobuz în autobuz. Nu mai spun de cei din Francezi, unde mergeau patru trasee și va rămâne doar unul, în condițiile în care sunt copii care învață la Liceul <Racoviță>, la CNMK!”.

Șofer de autobuz: „Nu e vorba doar de șoferii care vor pleca – pentru că avem și colegi pensionari sau aproape de pensionare -, ci de un serviciu public. Primăria justifică anularea unor trasee pentru că merg în paralel cu altele, dar de fapt nu ține cont că aceste trasee îi ajută pe călători să se deplaseze mai repede acolo unde au nevoie. Traseul 29 este unul dintre cele mai vechi din oraș și ajută 105. Sunt două autobuze care deservesc traseul 29, la o frecvență de 44 de minute, și asigurau, noaptea, ultima cursă între Gară, Centru și Micro 19. Alt mijloc de transport nu mai există! În ceea ce privește reluarea traseului 44, aș vrea să subliniez că doar opt tramvaie au rampă de acces pentru persoanele cu dizabilități. Până vor aduce tramvaie moderne nu ar trebui scoase 17 și 36. Oamenii vor fi lăsați fără mijloacele de transport cu care se deplasau frecvent pe zona 39, Aviației, I.C. Frimu”.

Șofer de autobuz: „Problema încasărilor este legată de faptul că sistemul de ticketing este nefuncțional. Avem date exacte care demonstrează că la TVM-uri se încasează aproape jumătate față de încasările de la cabine. Toate autobuzele sunt dotate cu case de marcat care nu sunt funcționale. Au închis cabinele importante, cum e cea de la Gara CFR, și am avut situații în care te roagă oamenii să le vinzi un bilet că le e frică de control. Oamenii nu știu să folosească TVM-urile, iar când știu, e stricat softul. Ei nu vor să recunoască problemele sistemului, pentru că este implementat de o firmă agreată de Primărie, dar nici nu fac nimic pentru a le rezolva”.

Citit 10082 ori Ultima modificare Luni, 27 Iunie 2022 11:47

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.