UPDATE – Podul peste Dunăre, caruselul proceselor între CNAIR și constructor

UPDATE – Podul peste Dunăre, caruselul proceselor între CNAIR și constructor
Evaluaţi acest articol
(10 voturi)

”Constructorul podului suspendat peste Dunăre de la Brăila și-a luat angajamentul public de mai multe ori ca până la finalul acestui an se va putea circula pe pod între județele Brăila și Tulcea”, se arată într-un comunicat de presă al CNAIR, după ce Curtea de Apel București a dat câștig de cauză constructorului WeBuild într-un litigiu privind executarea lucrărilor.

”Din păcate, ritmul de lucru și mobilizarea lasă încă de dorit, ceea ce face ca terminarea lucrărilor la acest obiectiv să fie în întârziere, deși termenul contractual de finalizare era sfârșitul anului 2021.

Precizăm că în acest moment nu sunt finalizate nici lucrările de construcție a podului propriu-zis, iar cele de la drumurile de legătură sunt la un stadiu fizic de aproximativ 40 la sută.

Menționăm că angajamentul antreprenorului a fost să dea în trafic podul suspendat (inclusiv testarea și echiparea) împreună cu aproximativ 11 km din  drumurile de legătură la sfârșitul anului 2022.

Chiar cu extensia de timp de 193 de zile acordată pentru finalizarea lucrărilor prin decizia instanței de apel, constructorul este în continuare în întârziere pe întregul proiect. În plus, această extensie (obținută ca urmare a acțiunii în instanță a WeBuild S.P.A) se poate referi doar la o secțiune a obiectivului (partea de pod) și nu la întregul contract.

CNAIR așteaptă motivarea instanței pentru a putea stabili exact ce presupune extensia de timp în cauză”, se precizează în comunicatul CNAIR.

De asemenea, compania națională de drumuri precizează că situația litigiilor dintre CNAIR și WeBuild S.P.A în cadrul contractului Proiectare și execuție „Pod Suspendat peste Dunăre în zona Brăila”  este următoarea:

  • Un număr total de 21 de dosare;
  • 9 dintre aceste dosare au fost câștigate de CNAIR SA (5 câștigate în primă instanță și 4 definitiv);
  • 1 dosar pierdut definitiv de CNAIR SA;
  • În celelalte 11 dosare instanțele nu s-au pronunțat în sensul admiterii sau respingerii cererilor.

Informații suplimentare:

Valoarea contractului: 2.375.159.389,70 lei cu TVA;

Lungime pod suspendat: 1974,30 m;

Lungime drum principal Brăila – Jijila: 19,095 km;

Lungime drum de legătură cu DN22 Smârdan – Măcin: 4,328 km;

Data semnării contractului: 19.01.2018;

Termen contractual finalizare: 2021.

-----------------------------------------------------------------------------------

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) nu și-a îndeplinit toate obligațiile contractuale față de constructorii Podului peste Dunăre care va face legătura între zona Galați - Brăila și Tulcea, a decis Curtea de Apel București.

Prin sentința din 15 noiembrie 2022, instanța a acordat constructorului Astaldi (WeBuild) o extensie de timp de 193 de zile și a obligat Compania de Drumuri să plătească antreprenorului despăgubiri de aproape 29 de milioane de lei pentru că i-a întârziat graficul de proiectare și execuție, relatează economedia.ro.

Practic, în baza deciziei Curții de Apel, constructorul nu mai este obligat să termine la termenul asumat pentru mijlocul lunii decembrie. Iar întârzierile nu sunt doar la drumurile de legătură, ci și la asfaltarea tablierului metalic de 2 kilometri.

După cum v-am relatat în paginile ziarului "Viața liberă", la începutul lunii octombrie, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a fost pe șantierul podului peste Dunăre, pentru a discuta cu constructorii, în condițiile în care erau semnale privind întârzierea lucrărilor. Cu această ocazie, reprezentanții WeBuild au prezentat un grafic de lucrări prin care se menținea, cu anumite condiții, termenul de dare în folosință a podului și a unor porțiuni din drumurile de legătură până în data de 17 decembrie. În același timp, constructorul s-a arătat nemulțumit de faptul că relocarea unor rețele de utilități nu s-a făcut în timp util, prin urmare și termenele de predare a terenului eliberat de sarcini pentru lucrările de șantier nu s-au făcut în timp util.

De asemenea, între CNAIR și constructor au apărut mai multe divergențe privind o serie de soluții tehnice - de exemplu, hidroizolația ce trebuia aplicată pe pod - dar și unele privind o serie de costuri de execuție.

Recent, CNAIR estima stadiul fizic de execuție a întregului proiect la 82,17 la sută, fără a prezenta, însă, separat, care este stadiul de realizare a drumurilor de legătură.

Cert este că, potrivit reprezentanților Ministerului Transporturilor, doar printr-o "minune" podul ar putea fi gata în decembrie, una care ținea de mobilizarea constructorului. Iar odată cu decizia Curții de Apel, "minunea" devine și mai improbabilă.

Foto: Ovidiu Amălinei

Citit 3436 ori Ultima modificare Sâmbătă, 17 Decembrie 2022 16:03

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.