Proiectanții Aeroportului din zona Galați – Brăila se vor întâlni în această săptămână cu reprezentanții Ministerului Apărării (MApN) în vederea definitivării documentației tehnice privind acest important obiectiv de infrastructură regională, a declarat președintele Consiliului Județean Galați, Costel Fotea, în cadrul unei conferințe de presă la care au fost prezenți și europarlamentarul Dan Nica și primarul din Smârdan, Silviu Zinica.
Aceste consultări au loc într-un context mai amplu ce vizează proiecte ce țin deopotrivă de administrația publică gălățeană și Ministerul Apărării. Printre altele, chiar în vecinătatea viitorului aeroport, al cărui amplasament va fi zona Braniștea – Schela, se află și Poligonul militar de la Smârdan care, la rândul său, ar urma să fie extins și care va deveni unul dintre cele mai mari de acest fel din țară. Dată fiind natura sensibilă a unor categorii de informații, atât reprezentanții MApN, cât și cei ai administrației gălățene, s-au ferit până în prezent de la a face publice anumite date legate de amplasamentul poligonului sau caracteristici ale aeroportului, acestea urmând să fie prezentate, în conformitate cu legislația în vigoare, la momentul potrivit.
Ni s-a confirmat însă, atât de președintele CJ Galați, Costel Fotea, cât și de europarlamentarul Dan Nica, faptul că există un dialog cu MApN pe toate obiectivele care privesc județul Galați. ”În momentul de față sunt discuții cu MApN și după ce le vom clarifica și vom vedea care va fi exact perimetrul în care se vor extinde (cu poligonul – n.r.) și spațiul aerian de zbor pentru aeroport, atunci vom putea răspunde exact. Sunt date confidențiale, pe care nu le putem prezenta deocamdată (...) Dar este un subiect de interes maxim. Iar ca și concept, ca și proiectare, aeroportul este aproape gata”, a declarat președintele CJ Galați, Costel Fotea.
”Putem să mai spunem că ieri (joi, 1 februarie – n.r.) am fost la MApN împreună cu dl președinte Costel Fotea și am vorbit cu reprezentanții ministerului și conducerea Armatei pe tot ce înseamnă subiecte care țin de Galați. Deci lucrurile sunt într-un parteneriat și o abordare dinamică”, a declarat, la rândul său, Dan Nica. Această întâlnire o precede, astfel, pe cea pe care proiectanții aeroportului de la Galați o vor avea în aceste zile cu reprezentanții MApN.
Context general
După cum v-am informat în paginile ziarului ”Viața liberă”, în decembrie 2022, a fost semnat cu un consorțiu format din 17 firme de specialitate, contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate al Aeroportului regional Galați-Brăila. Acest pas a fost făcut după ce aeroportul de la Galați a fost inclus în Master Planul General de Transport al României, iar Autoritatea Aeronautică din România (AAR) și-a dat acordul pentru construirea acestui obiectiv.
Pe de altă parte, în cursul anului 2023, MApN a anunțat că sunt analizate unele măsuri de extindere a unor centre de instruire pentru luptă (Cincu, Babadag și Smârdan – n.r.), în contextul regional de securitate generat de declanșarea războiului de agresiune de către Rusia împotriva Ucrainei. După cum se știe, prezența NATO în România a crescut, iar exercițiile comune, unele tot mai complexe, inclusiv cu folosirea muniției de război, au devenit tot mai numeroase.
Mai amintim că, în prezent, dat fiind acest context regional complicat, atât la nivelul NATO, cât și al Uniunii Europene, extinderea infrastructurii strategice de mobilitate rapidă pentru forţele alianței a devenit un obiectiv prioritar, mai ales pe flancul țărilor estice.
Complicații la poligon
Dată fiind natura lui, aeroportul din zona Galați – Brăila, chiar dacă este gândit ca un aeroport civil – transport cargo și de pasageri – are ”prin definiție” și o importanță strategică, transportul aerian oferind, până la urmă, cea mai mare mobilitate, inclusiv din punct de vedere militar. În mod particular, în cazul de față, importanța este și mai mare dată fiind și vecinătatea cu Poligonul de la Smârdan, în care prezența trupelor NATO este tot mai frecventă.
Pe de altă parte, dincolo de aceste considerente, lucrurile sunt ceva mai complicate decât par la prima vedere. De exemplu, intensificarea exercițiilor din Poligonul de la Smârdan a stârnit și nemulțumiri din partea localnicilor, care se plâng de zgomotul puternic făcut în timpul tragerilor cu armament de calibru mare. Unii spun chiar că, din cauza manevrelor militare, casele au început să se șubrezească, iar tragerile le induc o stare de stres permanentă. De asemenea, unii dintre cetățenii din comunele pe raza cărora ar urma să fie extins poligonul se tem că le vor fi afectate terenurile agricole sau ar fi periclitate o serie de investiții în zonă.
Prin urmare, este nevoie de niște soluții de compromis, iar unele dintre ele au fost deja identificate, după cum a declarat atât președintele CJ Galați, Costel Fotea, cât și primarul din Smârdan, Silviu Zinica, iar una dintre ele este modernizarea rețelei de drumuri județene, astfel încât să facă față inclusiv unor cerințe de ordin militar.
”Avem aceste echipamente grele, care folosesc infrastructura locală și care provoacă inclusiv stres. În discuțiile pe care le-am avut cu dl. președinte al CJ Galați s-a ținut cont de propunerile noastre la nivel local și județean și, de exemplu, va exista un sector modernizat pe DJ 255 A de la Greaca până în sat Traian care va permite ocolirea întregii zone a centurii Galațiului și a infrastructurii din Smârdan, iar descărcarea se va face direct în Poligon. De asemenea, am discutat și cu Poligonul – și oamenii au dat dovadă de înțelegere – sectorul de la Greaca până în Poligon – vorbim de 2,7 km – putem să-l facem compactat, cu piatră în primă fază pentru trailere de 80 de tone, iar ulterior să vedem ce soluții vom găsi și pentru asfaltarea acestuia”, a explicat primarul din Smârdan, Silviu Zinica.
El a precizat că se află în curs de definitivare și un parteneriat cu o organizație cu ajutorul căreia se va realiza o perdea forestieră, cu o lățime de 20 de metri, pe toată latura de sud a poligonului, pentru a atenua undele de șoc din timpul tragerilor și a reduce zgomotul în zonele locuite. În plus, dincolo de aceste măsuri, se caută soluții pentru acordarea unor eventuale bonificații financiare, în compensație pentru disconfortul pe care îl au unii cetățeni din zonă din cauza anumitor categorii de exerciții militare.