Cai-putere pe bani publici
Foto: Foto: Bogdan Codrescu

Cai-putere pe bani publici
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Cele mai multe Dacii le au Ecosal şi Poliţia Locală, alături de spitale, teatre şi centre sociale * Cele mai scumpe maşini aparţin Apaterm *   

Plecând de la sugestia unui cititor al Vieţii Libere, am încercat să aflăm pentru dumneavoastră ce fel de maşini sunt folosite în administraţia publică locală, ce marcă sunt ele – pentru a vedea dacă avem sau nu patrioţi la volan – şi mai ales cât au costat.

Patrioţii din sănătate, cultură, social şi servicii publice

Din cele şase maşini de serviciu pe care le deţine Primăria Galaţi, trei sunt Dacii (alături de două Daweoo şi Skoda cu care se deplasează primarul). Dacă vine vorba despre mărcile de maşină, aflaţi însă că cei mai mulţi „patrioţi” se găsesc în general, în unităţile şcolare, cele sanitare, cele de cultură şi cele sociale. Şcolile, spitalele (Maternitatea, Spitalul de Copii şi Municipalul), teatrele şi căminele de bătrâni (Unitatea Medico-Socială din Pechea, Centrul Multifuncţional, Serviciul de Asistenţă Medicală, Centrul de locuinţe şi Sprijin pentru Tineri) au în parcul auto, în general, doar maşini de producţie autohtonă.

Ecosal bate recordul însă cu 23 de Dacii (din 27 maşini - adică încă două autospeciale Opel Astra, un Seat Altea şi un microbuz VW), după care vine Poliţia Locală cu nu mai puţin de 12 Dacii din cele 15 maşini de serviciu (restul sunt VW, Daewoo şi Renault). Serviciul Geotopo are ambele maşini româneşti.

Tot la patriote se pot înscrie şi Apaterm (din cele 19 maşini de serviciu, 11 sunt autohtone - două Aro şi nouă  Dacia şi opt străine), Apă Canal (19 Dacii din 27 de autovehicule de serviciu) şi Gospodărire Urbană (cinci Dacii din totalul de şapte maşini). În restul  societăţilor de interes local, numărul Daciilor este la capitolul "nesemnificativ": Administraţia Pieţelor are doar două Dacii din opt maşini, iar Zona Liberă are o singură Dacia din cinci maşini de serviciu.

Aşa multe maşini, aşa de puţini şoferi!

Surprinzător sau nu, numărul de maşini din administraţia publică locală nu corespunde şi cu numărul şoferilor. De pildă, Ecosal are 27 de autovehicule, dar are doar şapte şoferi. La fel, Centrul Multifuncţional al Primăriei (cu două puncte de lucru – Domnească şi Basarabiei) are cinci autovehicule, dar numai trei şoferi. Apaterm are, de pildă, 19 maşini, dar numai 16 şoferi, iar Apă Canal are cea mai mare diferenţă: 50 de autovehicule la doar 27 de şoferi!

Sunt însă şi unităţi care se respectă şi care au atâţia şoferi câte maşini sunt. De exemplu, Administraţia Pieţelor are opt maşini şi tot atâţia şoferi, Poliţia Locală – 15 maşini şi 15 şoferi, Maternitatea are patru maşini, dar două sunt la casare, aşa că are doi şoferi, la fel, Spitalul de Copii, iar Spitalul "Elisabeta Doamna" are trei maşini şi tot atâţia şoferi.

Cele mai scumpe vehicule şi conducătorii lor

De departe cea mai scumpă maşină cumpărată de o societate de interes local aparţine SC Apaterm. Vorbim despre un VW (41.856 de euro), cumpărat în 2008, prin leasing. Urmează o maşină de la Zona Liberă Galaţi - 28.690 de euro pentru o Skoda Superb cumpărată în 2002, prin cerere de ofertă. Pe locul al treilea în topul celor mai scumpe maşini de serviciu cumpărate se află Poliţia Locală, cu o dubă Renault Trafic de „numai” 27.829 de euro.

Aproape se află şi Ecosal, cu un microbuz VW Caravelle (27.522 de euro), primit în 2010 de la Primărie şi cu care se efectuează, în general, deplasările aleşilor locali. Urmează, Poliţia Locală din nou (un VW cumpărat în 2006, cu 24.030 euro), SC Piaţa Agroalimentară (un Mercedes Benz Sprinter care a costat 22.814 euro, cumpărat în 2005, prin leasig), Primăria (Skoda Oktavia 1,8 folosită de primar – 13.580 de euro, cumpărată în 2001), Apă Canal, cu Dacia Logan (10.806 euro), din care societatea are zece, cumpărate pe SEAP şi pe ultimul loc se află din nou Ecosal cu Seat Alteea (10.020 euro), din 2006, cumpărat în 2009.

Modalităţi de cumpărare

De regulă, maşinile achiziţionate de societăţile de interes local au fost cumpărate în urma unei licitaţii publice, însă sunt şi alte modalităţi. De pildă, Programul Rabla pe care nu s-au ferit să îl folosească Poliţia Locală, care şi-a cumpărat, în 2011, două Dacii şi un Renault, dar şi SC Administraţia Pieţelor, care şi-a cumpărat tot două Dacii. Alte modalităţi de cumpărare a maşinilor: cerere de ofertă (Centrul Multifuncţional, Spitalul de Copii, Apaterm şi Zona Liberă), repartiţie sau compensare (Transurb), concesiune (Gospdărire Urbană), donaţie (Poliţie Locală, Seminarul Teologic Sf. Andrei), sau transfer de la o unitate la alta. Sunt însă şi multe unităţi – în special societăţile locale – care au apelat la procedura de achiziţie prin leasing - Apaterm, CJ sau Piaţa care aşa şi-a cumpărat toate cele opt maşini de serviciu.


Consiliul Judeţului – în teren cu maşină de teren

Din cele 18 maşini de serviciu ale Consiliului Judeţean Galaţi, numai două sunt Dacii. Restul celor 16 autovehicule de serviciu ale CJ sunt străine: şapte Daewoo, câte un Ford şi un Fiat, trei Skoda, două microbuze (unul Iveco şi un WV) şi să nu uităm „perlele coroanei” cele două maşini de teren – un VW Touareg din 2007 şi un Land Rover din 2001.

Acestea din urmă sunt şi cele mai scumpe – VW a costat CJ-ul 36.915 euro (maşină cumpărată prin licitaţie), iar Land Roverul (cumpărat pe vremea când CJ era condus de Dan Lilion Gogoncea) a costat 32.619 euro. De departe cea mai scumpă maşină de serviciu din CJ este o autoutilitară Fiat Doblo pentru care CJ a dat în 2007 suma de 44.084 euro.

Direcţia Copilului, cea mai „patriotă”

Din cele 25 de maşini de serviciu ale DJPDC, nouă sunt Dacii, dar mai are şi un VW (donaţie din 2005), două microbuze Mercedes şi unul Volkswagen (donaţie de la Ministerul Muncii), două Peugeot, trei Seat, patru Daewoo şi alte utilitare.    

Şi Direcţia Judeţeană de Evidenţă a Populaţiei (condusă până mai ieri de noul prefect) susţine producţia internă auto - are o singură maşină şi aceea este Dacia Logan. Serviciul Public Judeţean de Administrare a Domeniului Public şi Privat are patru Dacii şi patru Daewoo, Fiat şi Iveco, iar din cele trei maşini de serviciu ale Bibliotecii V.A. Urechia, două sunt Dacii (Logan, Break) şi una, Nubira. Direcţia Agricolă are doar o Dacie şi alte două  VW.


Cine are cele mai multe autovehicule?

Din cele şapte societăţi publice de interes local, Transurb are – cum era şi de aşteptat – cele mai multe mijloace de transport. Din cele 135 de autovehicule, 13 sunt troleibuze, iar restul de 122 sunt autobuze. Ultimele autovehicule cumpărate de Transurb au fost achiziţionate în urmă cu doi ani (30 de Daf-uri pentru care s-a plătit 2,6 milioane lei). Cele mai multe autovehicule au fost cumpărate pentru Transurb în 2008 – 40 (zece troleibuze şi 30 de autobuze), iar cele mai puţine, în 1994 – unul singur. Ecosal are 27 de autovehicule, din care 17 achiziţionate şi zece primite în administrare de la Primăria Galaţi. Cea mai veche este o Dacie din 2002, iar cele mai noi sunt două Dacii Pick –up, utilitare (2010).

Prefectura preferă străinii

Prefectura are şase maşini de serviciu, din care numai două sunt Dacii Logan, primite în 2006 din partea MAI. Instituţia mai are două maşini Daewoo (o Nubira şi un Cielo, cumpărate în 2001 şi, respectiv 2003) şi un Opel Vectra din '97, primit de la Direcţia Generală a Finanţelor Publice, care l-a confiscat de la un datornic la stat. Piesa de rezistenţă: un VW Touareg, din 2006, primit de la MAI.

Citit 3216 ori Ultima modificare Luni, 14 Mai 2012 09:38

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.