Absurd de Galaţi: O stradă istorică din oraş a fost privatizată
Foto: Foto: Vasile Caburgan

Absurd de Galaţi: O stradă istorică din oraş a fost privatizată
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* În urma unui şir de tranzacţii ce are la bază Şantierul Naval, o parte din strada Sindicatelor, o arteră veche de dinainte de 1900 a devenit proprietate privată * Noul proprietar a închis calea de acces cu un gard din beton * Cazul nu este, se pare, unul singular la Galaţi


Mai nou, în Galaţi, au început să se privatizeze străzile istorice. Un exemplu în acest sens este strada Sindicatelor din zona Portului, pe care, în urma cu două săptămâni, a răsărit un ditamai gardul, exact pe mijloc. Gardul secţionează strada şi închide accesul către fostele căminele ale Şantierului Naval şi Metacom. Un locatar al unuia dintre cămine ne-a sesizat disperat că strada de acces către acestea, respectiv Sindicatelor, care pleacă din Portului nr. 63, a fost închisă. După o deplasare la faţa locului, ne-am dat seama că este adevărat, adică un gard a fost pus în mijlocul drumului, însă totul pare perfect legal.

Stradă pe hartă, curte la faţa locului

Din câte se pare, totul a pornit de la privatizarea Şantierului Naval, care avea în proprietate căminele de nefamilişti de pe strada Portului. Ulterior, căminele au fost vândute unor terţe firme, iar unul dintre imobile a ajuns la firma Waterland Office. Aceasta a cumpărat clădirea de la societatea Metacom, tranzacţia înglobând şi terenul aferent. Din ce rezultă din schiţele anexate contractului de vânzare-cumpărare, terenul aferent clădirii se întinde şi peste un segment de circa 100 de metri din strada Sindicatelor. Administratorul firmei Waterland Office, Florin Jugănaru, spune că totul este legal. „Firma a cumpărat un imobil compus din 2599,86 metri pătraţi, din care 422,81 construiţi, implicit aleea în discuţie”, ne-a declarat acesta.

Chiar dacă o stradă a fost închisă, Primăria Galaţi se declară neputincioasă. Potrivit purtătorului de cuvânt Mihai Costache, terenul respectiv nu ar fi fost niciodată al Primăriei. Explicaţia nu este însă în măsură să lămurească pe de-a-ntregul lucrurile pentru că, din câte am aflat, aproximativ un sfert dintre străzile oraşului nu sunt, juridic vorbind, în patrimoniul public. Practic, în patrimoniu au fost incluse doar străzile specificate într-o hotărâre de Guvern emisă acum câţiva ani, cu precizarea că lista este incompletă şi că Primăria nu a făcut niciun demers pentru completarea ei şi nici pentru a face intabularea proprietăţilor, aşa cum prevede legea.

Revenind la cazul străzii Sindicatelor, există indicii clare că artera rutieră este pierdută definitiv pe porţiunea în discuţie: firma Waterland Office are autorizaţie de construcţie pentru împrejumuirea terenului (deci şi pentru închiderea străzii), încă din mai 2012. „Căminele cu tot cu terenul de sub ele sunt ale SNG-ului. Dacă Metacom a avut actele şi pe breteaua asta, probabil că au vândut mai departe”, ne-a spus purtătorul de cuvânt al Primăriei. Cu toate acestea, Mihai Costache nu se arată deloc îngrijorat, pentru că în acest caz există şi o rută alternativă, o alee care ocoleşte printr-o parcare (!!!) porţiunea privată de stradă. „Nu pot să spun că se blochează circulaţia. Există alternativă”, a mai spus Costache. De menţionat că absolut toate hărţile municipiului Galaţi (tipărite între 1938 şi 20012) marchează strada Sindicatelor pe traseul în prezent privatizat şi nu pe ocolirea propusă de municipalitate.

Drum vechi de mai bine de 100 de ani

Potrivit consilierului Marius Mitrof, din cadrul Direcţiei Judeţene pentru Cultură Galaţi, strada datează de undeva din a doua jumătate a secolului XIX, şi avea aceeaşi structură, făcând legătura între platou şi Valea oraşului, chiar dacă pe atunci purta alt nume, respectiv Vadul Chihan Vodă. Mărturia istoricului aruncă semne serioase de întrebarea asupra întregului şir de tranzacţii imobiliare din acest caz, căci este absurd ca o stradă istorică (sunt surse care o atestă la 1890) să devină peste noapte privată.

Citit 4958 ori Ultima modificare Miercuri, 10 Iulie 2013 18:10

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.