Evaluaţi acest articol
(0 voturi)
Fii primul care postează comentarii!

* Amenzi de 50.000 lei pentru supraîncărcare *

„Covorul asfaltic” al unui drum are garanţie, în funcţie de categorie, adică de traficul de pe el, minim cinci ani, maxim şapte ani. El poate rezista, cu întreţinere curentă, şi 40 de ani.

Asta ar presupune ca într-o bună zi să fie reparate toate drumurile judeţene. Numai că proasta exploatare distruge foarte repede drumul!

Sisif trebuie să se fi născut la Drumuri Judeţene, ca să fie pedepsit să găsească bani să repare într-un colţ de judeţ, când n-a terminat bine de cârpit într-altul! Degeaba se bagă bani în drumuri, dacă, odată refăcute, acestea sunt distruse de maşinile încărcate peste capacitate.

Lăcomia patronilor de a transporta cât mai mult în cât mai puţine curse pune în pericol şi maşinile, şi şoferii, dar şi drumurile sunt afectate. Mai ales că unele drumuri, construite prin anii ´70, sunt făcute pentru camioane care nu mai există azi, jucării care abia transportau trei tone...

„Degradările drumului nu se datorează faptului că sunt multe maşini – ne-a explicat inginerul Petru Tudorache, şeful Serviciului drumuri şi poduri din cadrul Direcţiei de drumuri-poduri şi monitorizare servicii de utilitate publică a CJ Galaţi. E prea multă greutate pe maşină! Este o lege care spune: o maşină cu o anumită configuraţie de număr de osii are voie să transporte cel mai mult 40 de tone. Şi găseşti pe tipul ăsta de maşini şi 60 şi 65 de tone transportate!”

Patul lui Procust pentru... balast


„Noi avem o instalaţie de cântărire, cum este şi la drumurile naţionale: un cântar mobil - ne explică dl inginer Tudorache. Mergem cu poliţia şi facem control. I-am găsit şi i-am sancţionat, cum prevede ordonanţa. Numai că, în momentul în care cineva vede că este cântarul pe drum, toată lumea se opreşte. Şoferii îşi încuie maşina şi pleacă de-acolo şi n-ai cum să-i dai amendă!”

La un pas de a fi prinşi, piraţii moderni ai drumurilor, care nu scufundă corăbii, ci drumuri, îşi iau pauză: şoferii în păcat sunt dispuşi să aştepte chiar şi zile întreg: e rentabil să stea în pagubă, decât să plătească amendă!

Izvoarele şi Gohor – monitorizate!

Maşina specială pentru cântărire, dotată cu laptop, achiziţionată anul trecut, face şi revizia drumurilor, aşa că nu cântăreşte non-stop: încă o şansă pentru patronii de camioane cei lacomi să scape neprinşi.

„În perioada mai rece, n-am avut voie să-l folosim, dar acum am început. Facem programul, îl aprobă Poliţia. După aceea, în funcţie de program, spunem de exemplu: Unde-avem azi control? La Pechea. Mergem în control cu poliţia de la Pechea, care este anunţată, în baza programului”.

„Anul trecut am avut câteva cazuri, apoi a venit vremea rea. E drept, nici n-am avut un sector de drum reabilitat ca să spunem: mergem ca să controlăm pe ăla! În decembrie am terminat sectorul Izvoarele (10 km, n.red.) şi pe ăsta o să-l monitorizăm mai mult. Mai avem în zona Gohor. Încercăm să-i speriem, ca să vină cu încărcături mai mici.. Legislaţia nu-mi permite să merg la proprietar acasă şi să-i cer actele de provenienţă sau bonul de transport”.

Amenda „bună” trece primejdia rea

„Din februarie a început să se aplice însă o ordonanţă care spune că toate balastierele trebuie să aibă cântarul lor propriu şi când opresc o maşină nu trebuie s-o mai cântăresc – îi cer bonurile de cântar. Sunt amenzi mari pentru oamenii de la balastieră: 500 de milioane [lei vechi] dacă o maşină de la balastieră e găsită fără aviz!”

Până acum, firmele erau amendate, atunci când maşinile erau prinse, cu sume de la 4.000 lei în sus. În 2001, amenda o primea chiar şoferul, dar s-a revenit la această măsură.

„Acum, fiind amenzi de 500 de milioane la balastieră, deja avem semnale din zonă că şi-au cumpărat cântare, că încearcă să respecte legea. Cei de la balastieră, când ştiu că iau amendă, nu încarcă maşinile, poţi să-i rogi!”

„În următoarea fază, vom face controale fără cântar. Îl vom folosi numai când e cazul, când găsim o maşină cu BCA, cu o marfă care nu se încadrează în lege, să trebuiască bon de cântar”. 

Dar ce marfă este cea mai vinovată pentru distrugerea drumurilor? Balastul: „Ăsta e principalul material cărat care ne degradează acum drumurile: balastul”. 

Paradoxal, un material cu care se pot construi drumuri noi, le distruge pe cele vechi...

Citit 1223 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.