Forțele Navale au rămas „pe uscat” în contractul corvetelor. Naval Group și SN Constanța bat pasul pe loc

Forțele Navale au rămas „pe uscat” în contractul corvetelor. Naval Group și SN Constanța bat pasul pe loc
Evaluaţi acest articol
(40 voturi)

Contractul pentru realizarea a patru corvete pentru Forțele Navale Române se află într-o fază critică, după ce SN Constanța și francezii de la Naval Group au început să tergiverseze semnarea contractului cu MApN. În această situație s-a ajuns după ce SN Damen Galați, singurul șantier naval din țară care a construit nave militare în ultimele trei decenii, a fost scos din cursa pentru adjudecarea contractului în condiții care nu au fost pe deplin elucidate nici până în ziua de azi.

Proiectul de înzestrare a armatei cu patru corvete a fost lansat în 2016, ținându-se cont inclusiv de noile provocări în materie de securitate din zona Mării Negre. La acea dată, Guvernul Cioloș a propus Parlamentului României aprobarea de derulare a contractului cu Grupul Damen, prin Șantierul Naval Damen Galați, în calcul fiind luat modelul SIGMA - proiect 10514. Propunerea venea după ce experții MApN au analizat 13 proiecte de corvete, varianta Damen dovedindu-se cea mai bună.

"Războiul corvetelor"

Din păcate, încheierea acestui contract a fost pur și simplu blocată în Parlament, mai degrabă din motive politice decât din scrupulozitate pentru cheltuirea banului public. Fiind un an electoral, în Guvernul Cioloș "s-a tras" în 2016 din toate direcțiile spectrului politic, astfel că, "victimă colaterală", s-a ajuns la anularea contractului cu SN Damen Galați.

După alegeri, poate și pentru justificarea întârzierilor, s-a schimbat procedura de atribuire a contractului și s-a trecut la o formă de achiziție publică ce ar fi trebuit să asigure, teoretic, o ofertă mai competitivă. La modul practic, nu s-a obținut însă decât o birocratizare a unui proiect important pentru siguranța națională.

După cum v-am informat în paginile ziarului "Viaţa liberă", în cursa pentru atribuirea contractului privind construirea corvetelor au intrat Naval Group (Franţa) - care a încheiat un acord cu SN Constanța, Damen (Olanda) - prin SN Damen Galați şi Fincantieri (Italia) - prin SN Tulcea.

Un element bizar legat de această licitație a fost că, "pe surse", au ajuns în spațiul public informații confidențiale privind ofertele depuse, inclusiv valoarea acestora. Astfel, conform acestor informații, Naval Group ar fi depus o ofertă de 1,2 miliarde de euro, celelalte oferte fiind de 1,25 miliarde de euro (Damen) şi 1,34 miliarde de euro (Fincantieri).

În același timp, termenii financiari nu erau singurii indicatori de departajare, capacitățile tehnice fiind la fel de importante. Iar din acest punct de vedere, SN Damen Galați era singurul șantier naval din țară care în ultimele trei decenii a investit în capacitățile de realizare a navelor militare, având și un portofoliu de aproape 40 de astfel de nave livrate partenerilor din NATO și nu numai.

Cu toate acestea, în iulie 2019, MApN, prin Romtehnica, în aceste circumstanţe extrem de controversate, a desemnat drept câştigător al contractului asocierea dintre Naval Group şi Şantierul Naval Constanţa, asociere care, deşi beneficia de "brandul" companiei franceze, în România nu deţinea niciun fel de facilităţi şi nici experienţă în construirea navelor militare!

Angajamente cu răspundere limitată

În prezent, dincolo de "euforia" câștigării acestui contract, a venit momentul în care SN Constanța și Naval Group trebuie să-și respecte angajamentele. Se pare însă că lucrurile nu sunt chiar atât de simple.

MApN a amânat finalizarea documentelor până la un verdict în instanță - lucru realizat în 2020 - la (o parte) din contestațiile depuse de Grupul Damen referitor la modul în care s-a derulat procedura de atribuire a contractului.

În același timp, potrivit unor informații obținute de DefenseRomania, partea finală a negocierilor a ajuns într-un blocaj, în decembrie 2021, din cauza unor neînțelegeri apărute chiar între SN Constanța și Naval Group.

Pe de o parte, francezii de la Naval Group nu se grăbesc cu investițiile de zeci/sute de milioane de euro ce ar permite retehnologizarea SN Constanța în sensul creșterii capacității de a construi nave militare. Pe de altă parte, o problemă e că nici SN Constanța nu dispune de suficientă mână de lucru calificată în construirea de nave militare.

Un alt element de discordie este că francezii au cerut ca întreaga asociere, deci implicit și Șantierul Naval Constanța, să suporte achitarea viitoarelor posibile penalități pentru nerespectarea termenelor (șapte ani de la semnarea contractului). Nu în ultimul rând, Naval Group a cerut în repetate rânduri renunțarea la o serie de clauze contractuale, inclusiv la garanțiile pentru vicii ascunse, lucru refuzat ferm de MApN.

Dar lovitura de teatru ar fi că, la modul real, oferta câștigătoare Naval Group ar fi mai mare decât s-a anunțat oficial! Astfel, Naval Group a câștigat oficial licitația pentru "Corveta multifuncțională" cu Gowind 2500 pentru 1,2 miliarde de euro. Doar că, din informațiile DefenseRomania, oferta depusă de francezi, și declarată câștigătoare pe baza prețului cel mai mic, nu includea și muniția pentru corvete. În contextul achiziționării muniției, oferta se mărește cu 100 de milioane de euro și își pierde în fața SN Damen Galați atributul de cea mai bună ofertă ca preț!

Una peste alta, termenul-limită dat de MApN pentru semnarea contractului cu SN Constanța și Naval Group ar fi, se pare, 21 ianuarie 2022, iar dacă acest lucru nu se va întâmpla, procedura de atribuire va fi anulată.

Ce va urma după asta rămâne de văzut. Cert este că, în orice variantă, SN Damen Galați este, de facto, singurul șantier naval din țară care poate în acest moment să satisfacă toate cerințele MApN. De altfel, în tot timpul în care contractul de înzestrare a Forțele Navale a trenat, SN Damen Galați a continuat să realizeze nave militare sau nave speciale. Ultimele exemple ar fi corvetele construite pentru Forțele Navale Pakistaneze, dar și spărgătorul de gheață pentru Divizia Antarctică Australiană. De asemenea, în prezent, la Galați se construiește o nouă navă de tip Combat Support Ship (CSS) - "Den Helder" - pentru Forțele Navale Regale Olandeze.

În acest timp, apele geostrategice din Marea Neagră au devenit și mai tulburi...

Naval Group, alt contract, aceeași poveste

Păstrând proporțiile, situația din contractul corvetelor pentru Forțele Navale Române seamănă cu cea în care Australia a decis, în ultimă instanță, să anuleze contractul pentru construirea a 12 submarine din clasa Barracuda. Australienii le-au reproșat francezilor întârzieri în derularea programului, creșteri de costuri, dar și reducerea implicării în proiect a industriei de apărare din Australia.

Potrivit condițiilor puse de MApN, în cazul corvetelor pentru Forțele Navale, "navele vor fi construite în România în decurs de șapte ani, în baza unui transfer de tehnologie pentru construcţia, dotarea şi mentenanţa corvetelor". Mai mult, prima navă ar trebui livrată la doar trei ani de la semnarea contractului. În plus, contractul prevede și modernizarea, tot în România, a fregatelor T22R - Fregata "Regina Maria" și Fregata "Regele Ferdinand". Din păcate, se pare însă că, dincolo de promisiunile "pe hârtie", SN Constanța și Naval Group nu pot susține acest contract în forma cerută de MApN. Francezii ar putea construi navele în propriile șantiere, dar acest lucru ar scoate din proiect industria de apărare din România.

Citit 30510 ori Ultima modificare Joi, 13 Ianuarie 2022 22:34

Mai multe din această categorie:

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.