O cursă Bolt din Micro 21 până la Shopping City, care de obicei costă 18-20 de lei, era tarifată, joi dimineață, cu 65 de lei. Din centru până în Micro 40, o cursă Bolt sau Uber făcea, tot joi dimineață, 44 de lei, față de 16-18 lei în mod normal. Sunt efectele tarifelor dinamice practicate de cele două aplicații de ridesharing, care și-au făcut de cap și au crescut chiar și de peste patru ori, pe durata protestului organizat de șoferii din Galați.
„Fără șoferi, nu există ridesharing!” este mottoul acțiunii de protest organizate de șoferii din Uber și Bolt din Galați, joi și vineri, despre care „Viața liberă” a scris. Protestul este unul hibrid, adică are loc și fizic, și în online.
Fizic, zeci de șoferi-colaboratori ai celor două platforme de ridesharing s-au adunat, joi dimineață, de la 10.00 la 14.00, în marea parcare din fața Universității "Danubius". Pe partea de online, toți aceștia, la fel ca alte zeci de colegi de-ai lor, și-au închis aplicațiile joi dimineață și spun că le vor ține închise până vineri noaptea, când se vor încheia cele două zile de protest.
Cel puțin joi, în prima zi de protest, lucrurile așa au stat. Hărțile de pe cele două aplicații erau înroșite de lipsa mașinilor disponibile, atât la Uber, cât și la Bolt. În zone în care, în zilele normale de lucru, apar de obicei câte 50-70 de mașini nu era, acum, niciuna. Astfel că și-au intrat în rol tarifele dinamice, iar prețul curselor a explodat.
Principalele trei revendicări ale șoferilor de Bolt și Uber sunt următoarele: creșterea tarifului pentru cursa minimă la 15 lei (în prezent este de 11 lei brut), majorarea tarifului curselor la „măcar” 3 lei/km, precum și reducerea la maximum 20% a comisionului pe care aplicațiile îl practică și care este în prezent de 25%.
Așa cum ne-au spus șoferii cu care am stat de vorbă joi dimineață, din banii încasați pe o cursă, 25% se duc la aplicație (comisionul), 10% merg la flotă, 15% sunt pentru formalități de muncă, iar 30% sunt pentru combustibil (dacă se merge și cu AC-ul pornit). Din cei 20% rămași se plătește și spălătoria, zilnic sau chiar de două ori pe zi în unele cazuri.
Există și alte revendicări „mai mici”, cum ar fi impunerea unui tarif diferențiat zi/noapte, a unui tarif de staționare de 1 leu/minut, precum și deschiderea unui birou fizic în oraș. Nici Bolt, nici Uber nu au sediu în Galați, iar Bolt nu are nici măcar în București.
„Din cauza scumpirilor din ultima perioadă la tot ceea ce înseamnă carburant, asigurări, întreținere și revizii mașini, servicii etc., suntem lăsați la limita sustenabilității, deși punem la dispoziție timpul nostru, mașinile personale și efortul susținut”, spun șoferii. „Nu ne dorim tensiuni care să afecteze buna activitate, astfel putând continua într-un mod durabil, transparent și echitabil pentru ambele părți. În consecință, solicităm o reacție fermă din partea reprezentanților Bolt/Uber cu privire la revendicările noastre de mai sus”, mai spun șoferii.
Rămâne de văzut dacă șoferii din Galați vor fi auziți sau văzuți de cei cărora le-au adresat revendicările.
Protestul din Galați continuă și vineri, 20 iunie, în același fel.