Evaluaţi acest articol
(11 voturi)
10 comentarii

Prea puţine locuri de parcare, prea multe maşini

De mult timp, cei care locuiesc în Mazepa II, sau „La Telefoane”, aşa cum spun oamenii, se plâng de numărul din ce în ce mai mare al maşinilor din cartier, dar şi numărul mic de locuri de parcare. Unul dintre aceştia a venit la întâlnirea cu cititorii, pentru a discuta mai pe larg cu reporterii „Vieţii Libere” despre problema aglomeraţiei din cartier. Nicolae Botea este un gălăţean în vârstă de 74 de ani care locuieşte în cartier, dar este în acelaşi timp şi preşedintele asociaţiei de locatari 202. Omul a venit cu mai multe nemulţumiri la întâlnirea cu reporterii cotidianului „Viaţa Liberă”, iar una dintre acestea a fost reprezentată de lipsa locurilor de parcare.

„E foarte aglomerat cartierul. La stradă, cel puţin pe Regimentul 11 Siret, nu ai loc să arunci un ac. Sunt maşini parcate chiar şi în staţia de autobuz, ceea ce nu e normal. Ce să mai vorbim de străduţele lăturalnice, acolo abia te mişti. Iar dacă eşti şi invalid sau cu handicap, Doamne ajută...”, ne explică cetăţeanul.

Mai mult decât atât, în spatele Tribunalului, dar şi în spatele clădirii Romtelecom, garajele au rezistat trecerii timpului şi buldozerelor primăriei, iar oamenii se întreabă până când trebuie să le mai suporte acolo. „A fost o perioadă, la începutul anilor 2000, când s-au construit garaje într-o veselie, pe baza autorizaţiilor primite de la primărie. Dar ele nu au făcut altceva decât să strice aspectul unei zone frumoase. Sunt locuri între garaje unde nici măcar asfalt nu există, e doar pământ. Să veniţi vara aici, să vină şi domnul primar, să vadă cum se ridică praful de nu putem sta cu geamurile deschise, să aerisim casa. Nu mi se pare deloc normal ce se întâmplă, pentru că trăim totuşi într-un oraş european”, se plânge un domn din cartier.

Mai puţine maşini în faţa Tribunalului

În ultima perioadă, zona din faţa tribunalului s-a mai aerisit, în sensul că nu mai sunt atâtea maşini lăsate pe marginea trotuarului, dar automobilele s-au mutat la câteva zeci de metri mai în faţă, spre faleză şi în spatele instituţiei de Justiţie. Nici în faţa staţiei de autobuz de la bănci nu stau diferit lucrurile. În parcarea încropită pe platoul de pământ de lângă prima bancă a cartierului sunt înghesuite atât maşini mici, cât şi autocare, iar când plouă orice ieşire din zonă se transformă într-o aventură off-road.

Pe strada Morilor, între bulevardul Brăilei şi bulevardul Dunărea (n.r. Faleza Superioară), dar şi pe străduţele adiacente, traficul este îngreunat de numărul mare de maşini parcate pe trotuar sau lângă trotuar. Din cauză că nu există locuri de parcare suficiente, este imposibil ca două maşini să treacă una pe lângă cealaltă, aşa că şoferii se văd nevoiţi să îşi cedeze prioritatea de la distanţe mari, pentru a nu isca un ambuteiaj. Nici pe Regimentul 11 Siret nu stau diferit lucrurile, astfel că din cele patru benzi ale străzii sunt folosite doar două, celelalte două fiind destinate parcării. Iar când în peisaj apare şi un autobuz care trebuie să oprească în staţie, dar de fapt opreşte pe banda a doua de circulaţie, nervii şoferilor din zonă se întind la maximum.

Soluţii ar fi, spun oamenii

„Cred că dacă s-ar demola garajele din cartier, s-ar mai elibera nişte locuri. Prin spatele blocurilor sunt zeci, dacă nu sute de garaje care ocupă loc efectiv degeaba, pentru că mulţi dintre proprietari îşi lasă maşinile în faţa acestora. Fiecare garaj ocupă cam trei locuri de parcare, deci dacă facem un calcul se decongestionează repede traficul. Dar trebuie să se facă treabă, nu să se demoleze şi apoi să se lase ca la Ancora, ruine.”, ne-a transmis un domn în vârstă de 45 de ani.

Cu toate că au propus această soluţie, oamenii din zonă fac şi haz de necaz. „Dacă s-ar demola garajele, cu siguranţă ar creşte numărul de şoferi din zonă. Şi situaţia ar fi fix la fel. Sau poate mai rea.”, ne-a transmis acelaşi domn.

„La Telefoane” este nevoie de reparaţii: „Din ’67 nu s-au mai făcut modernizări la străduţe”

Blocurile din zona Tribunalului Galaţi au fost date în folosinţă la mijlocul anilor 1960, când, evident, Palatul de Justiţie nu exista în acel loc. Atunci era un complex  comercial, iar blocurile de garsoniere din zonă abia începeau să se înalţe.

Primele locuinţe au fost date în folosinţă celor care veneau să lucreze în combinatul siderurgic din oraş, la acea vreme cel mai important din ţară, însă mai existau şi excepţii, cum ar fi profesori, medici sau actori. Unul dintre aceştia este Ivanciu Ifrim, fost profesor de educaţie muzicală la Colegiul Naţional „Vasile Alecsandri”. Gălăţeanul, acum în vârstă de 76 de ani, ne-a povestit că a venit în cartier în 1967, când aproape nici una dintre construcţiile actuale nu existau, dar şi că de atunci nu s-au mai făcut mari modernizări în zonă.

„Pe atunci abia se făceau străzile, trotuarele, blocurile. Existau păpădia şi Casa de Cultură a Sindicatelor, dar în rest mai nimic. Se plantau copaci într-o veselie şi toată lumea voia să facă din Galaţi un oraş minunat. Astăzi, însă, lucrurile se întâmplă exact pe dos”, explică domnul profesor. Fie că e vorba de gropi în trotuare, de dalele de mozaic care lipsesc, de copacii vechi, uscaţi, ale căror crengi cad la fiecare furtună sau de numărul din ce în ce mai mare de maşini parcate „aproape una peste alta”, problemele cartierului par a fi aceleaşi ca ale întregului oraş.

Câinii sunt paşnici

Dacă în alte zone ale oraşului gălăţenii se plâng şi de numărul mare al câinilor maidanezi, aici nu pare a exista această problemă. „Să ştiţi că la noi sunt foarte blânzi. Sunt cu toţii îmbătrâniţi aici şi îşi ştiu locul. Oamenii i-au obişnuit, le mai dau ceva de mâncare şi câinii sunt foarte liniştiţi. Nici noaptea nu e scandal, nu se aud lătrături, Probabil că în alte zone şi oamenii contribuie la această problemă, prin abandon, lipsa sterilizării şi înrăire. Câinele, dacă vorbeşti frumos cu el, nu îţi face nimic. Dacă arunci cu pietre, normal că te atacă”, ne mai spune domnul Ifrim Ivanciu.

Prea puţine toalete publice

Una dintre marile probleme ale oamenilor o reprezintă mirosul greu de suportat din anumite zone ale cartierului. „Nu prea sunt toalete ecologice pe aici, aşa că cei care ies din baruri seara, noaptea, îşi fac treburile unde le pică prima dată, indiferent că e pe peretele blocului, la stâlp sau la tomberon. Şi măcar de ar face doar ... treaba mică. Dar am avut şi surprize neplăcute când am ieşit dimineaţa din bloc, să văd un „ceva” cu moţ în mijlocul scărilor de la intrare. E nesimţire, asta este. Dacă nu sunt educaţi oamenii, normal că fac aşa ceva.”, ne spune un tânăr.

Singurele toalete publice pe care le-am găsit în cartier au fost cele de la parcul VIVA, puse una lângă alta. Însă nici acolo nu e mai plăcut mirosul, dat fiind faptul că acestea stau în soare toată ziua. Cei care au curaj să intre acolo ies, de cele mai multe ori, roşii la faţă din cauză că şi-au ţinut respiraţia. „În Braşov, în centrul oraşului, există o toaletă publică în subteran. Fiecare plăteşte un leu când are nevoie, şi se bucură de condiţii normale. Curăţenie, miros plăcut, hârtie igienică, tot ce e normal. În Galaţi mori numai când treci pe lângă o astfel de toaletă „ecologică”, darămite să mai şi intri în ea.”, ne mai spune şi Andrei Popa, un gălăţean în vârstă de 54 de ani.

Cartierul pisicilor

Dacă numărul câinilor maidanezi din cartier nu este aşa mare ca în alte zone, situaţia este diferită când vine vorba de pisicile fără stăpân. Aproape că nu există scară de bloc lângă care să nu îşi facă veacul cel puţin un ghemotoc de blană. Acestea s-au obişnuit cu oamenii, însă se înmulţesc necontrolat, deoarece castrarea lor este greoaie.

Mult de mers până la autobuz - Oamenii vor staţia înapoi

O altă problemă a celor care locuiesc în zonă o reprezintă amplasarea staţiei de autobuz tocmai la bănci. În anii din urmă, autobuzele opreau în faţa sediului Romtelecom, iar locuitorii spun că aceasta ar fi cea mai bună soluţie şi acum. Pentru a nu încurca traficul, aceştia sugerează că la bănci ar trebui să fie doar staţia de maxi taxi.

Prea multă teorie, prea puţine fapte

„De când locuiesc eu în cartier, de atunci sunt şi plopii de aici. Aş vrea ca primăria sau cei de la Gospodărire Urbană să îi mai fasoneze, să mai taie crengile uscate, sau să îi înlocuiască cu alţi copaci, pentru că fac un puf teribil acum primăvara şi e foarte greu de respirat. De asemenea, mi-ar plăcea să văd şi străduţele astea mici asfaltate, trotuarele repavate. Domnul primar ne-a promis multe, dar nu a reuşit să facă mai nimic. Eu ştiu că e şi vina consilierilor, că dacă ei nu aprobă nu se face nimic, dar al cui interes ar trebui să primeze? Nu al cetăţeanului care votează?”, a declarat Botea Nicolae, 74 de ani.

Ivanciu Ifrim, 76 de ani, locuieşte în cartier din 1967: „Vedeţi ce frumoasă e pasarela din cartier? Sau tunelul de sub Dunăre? Îmi place foarte mult că le-a făcut, acum trebuie doar să le mai construiască. Vedeţi dumneavoastră, problema este că noi suntem doldora de teorie, de studii de fezabilitate, de cercetări pe care cheltuim miliarde, dar când vine vorba de practică, ne tărăgănăm cu asfaltarea unei străzi timp de 3 ani. Nu e normal. Cu gunoaiele ar trebui să se facă ceva, că aruncă unii pe unde apucă. Dacă nu înţeleg cu vorba bună, să fie amendaţi. Totul pleacă de la o educaţie solidă, ori asta ne lipseşte nouă, românilor. Noi suntem obişnuiţi să facem ce vrem, cum vrem, când vrem, şi apoi să evităm legea. Dar când cineva ne greşeşte, să ţipăm şi să ne dăm mari domni.”

Primăria promite schimbări

În ceea ce priveşte starea trotuarelor, primăria Galaţi a anunţat că va începe, în curând, o campanie de reabilitare a celor de pe strada Brăilei, care sunt prioritare, dar şi în alte zone din Galaţi. Astfel, oamenilor li se promite că până la finele anului 2015 se vor putea plimba pe trotuare noi, curate, fără gropi. Rămâne, însă, de văzut cum vor arăta la final.

Parcul Viva, singurul din cartier, ar trebui întreţinut mai bine

Chiar dacă există un singur parc în zonă, locuitorii nu se plâng, pentru că acesta arată impecabil. Chiar dacă s-a mai deteriorat o parte din aparatura de fitness, parcul Viva oferă relaxare atât pentru copii, care au parte de leagăne, groapă de nisip, balansoare, tobogan şi alte aparate, pentru tinerii care pot juca baschet, fotbal sau tenis de masă, cât şi pentru adulţi şi bătrâni, care se pot relaxa pe o bancă. Nici îndrăgostiţii nu au fost uitaţi, aceştia având posibilitatea de a se plimba pe podul de pe iaz, de a arunca bănuţi în apă şi să îşi pună o dorinţă, dar şi să admire peştii exotici din parc.

Fie că se plimbă pe aleile parcului, că se dau în leagăne, că fac gimnastică sau se dau cu bicicleta sau placa pe rampele parcului, ori că stau pur şi simplu la aer, pe o bancă, fiecare gălăţean se poate relaxa în parcul Viva. Cel puţin, asta ne spun oamenii. „E frumos, sigur. Înainte, avea gard, iarba creştea necontrolat, leagănele erau ruginite şi vechi. Ce să mai spunem de rahaţii de câine şi de gunoaie? Acum se face curăţenie, au dispărut gardurile, semn că ne mai civilizăm şi noi. Covorul acela din mijlocul parcului e foarte moale şi foarte plăcut la atingere, nu ca pietrişul de dinainte. E un parc modern, dar e păcat că e singurul. Ar fi bine ca toate să fie aşa. Vă puteţi imagina cum ar arăta grădina publică pe modelul acesta? Ar fi, probabil, o atracţie pentru întreaga ţară, nu numai pt gălăţeni. Plus că acum ne simţim şi în siguranţă, datorită numărului mare de paznici.

Însă, cum nu poate fi mulţumită toată lumea, mai există şi contestatari ai modului în care este întreţinut parcul. Unii cetăţeni spun că apa din iaz e murdară, că peştii sunt furaţi, unul câte unul, că aparatele de fitness nu prezintă siguranţă şi că leagănele încep, uşor uşor, să se rupă.

Foto Bogdan Codrescu

Citit 5570 ori Ultima modificare Marți, 26 Mai 2015 13:30

10 comentarii

  • postat de ella Marți, 02 Iunie 2015 17:54 89.136.184.*** Link la comentariu
    0
    0

    De ce nu sint ridicate masinile care sint pe post de lazi de gunoi/Tipati ca nu sint locuri de parcare,dar masinile ce zac de ani de zile parasite si ocupa aceste locuri care sint deficitare in acest oras de ce nu sint ridicate? Primaria ar trebui sa ia masuri,dar ce sa/i faci ca au venit caldurile si e greu sa faci teren.Iarna e greu ca orasul e ingropat in nameti si nu se mai vede nimic,asa ca noi vorbim degeaba,lor le merg salariile si miine poimine ii vezi pe alesii nostri ca ies iar la cersit voturi.Daca am fi uniti ar trebui ca nimeni sa nu se prezinte la vot si atunci sa vedem ce vor face.

    Raportează
  • postat de corvasing Vineri, 29 Mai 2015 16:08 109.98.241.*** Link la comentariu
    1
    2

    o modalitate moderna de rezolvare a parcarilor dintre blocuri este prezenta in Targu Mures de ani de zile,dar pentru aplicarea acestei solutii trebuie sa se vrea, sa ai un primar ca Dorin Florea si mai ales unguri in consiliu local.
    Domnului Primar si ziaristului autor pot sa le furnizez un set de poze daca nu se pot deplasa si vedea la fata locului(in situatia in care credeti ca Targu Mures e in alta tara)

    Raportează
  • postat de Sandu Vlad Joi, 28 Mai 2015 07:26 213.233.93.*** Link la comentariu
    1
    3

    Daramarea actualelor grupari de garaje si inlocuirea acestora ccu dreptunghiuri marcate (asa zise spatii de garare ) este satisfactia momentana a celor ce se multumesc cu ''moartea caprei vecinului''. Acest mod primitiv de rezolvare momentana a problemei mariri spatiilor de garare poate sa-i satisfaca doar pe acei ''care tipa tare'' si cred ca ''au facut ceva foarte important'' pentru rezolvarea acestei situatii nedorite !
    Stimati Domni, ce domniti pe banii contriboabelor si ganditi stramb in Sedintele de Consiliu ale Primariei, de ce nu inlocuiti actualele spatii libere cu garaje supratetajate, cu plata, in care solicitantii, in bazaunui abonament permanent de utilizare, sa aiba si garantia securitatii autoturismului garat ? V-ati plimbat in tarile nordice ( Suedia, Danemarca, Norvegia ) cat si in alte localitati din tarile vestice pe banii nostri. Daca ati avut ochii deschisi, negresit, cred ca ati vazut cum arata spatiile comune de garare, de ce nu doriti sa aplicati si in urbea noastra aceste solutii ? Nu v-ati hotarat cine sa fie investitorii, sau castigurile sunt prea mici, sau sunteti tentati sa investiti in carciumi, amplasate la faleza Dunarii ?

    Raportează
  • postat de crocodilu Luni, 25 Mai 2015 22:36 82.78.252.*** Link la comentariu
    0
    3

    Pai da, CL este campion la tot felul de hotarari. Uite ce-i cu dube de marca, microbuze, autocare, autobuze au obligatia sa pacheze in parcarile special amenajate in acest scop.
    Ma intreb: in hotararea respectiva scrie cumva ce serviciul public comunitar o duce la indeplinire, si cine v-a da amenzi pentru nerespectare?
    Politicienii nostri sunt mandri ca au dar asemenea hotarire - dar ce folos ca nu este pusa in aplicare - oricum nu-i mai intereseaza pe politicieni deoarece acestuia: si-au bifat in agenda ca au rezolvat problema. Aiurea, au rezolvat pe jumatate caci de fapt nu se aplica NIMIC.

    Raportează
  • postat de george Luni, 25 Mai 2015 12:14 79.116.98.*** Link la comentariu
    2
    8

    Totul varza.mai bn s ar inchide in sediu tembelii astia.dupa ce ca sunt veniti cu pluta mai pun si sare pe rana.de parca nu vedem ce e in noul galati.idioti..

    Raportează
  • postat de Mickey Mouse Luni, 25 Mai 2015 09:48 5.13.147.*** Link la comentariu
    2
    7

    Saracul ziarist,e incepator si repeta niste generalitati enumerate si in editii precedente in Viata Libera. Faleza superioara e Bulevardul Marii Uniri,d-le ziarist,iar Tribunalul e situat in Tiglina 1,cartier care incepe chiar de la str Regiment 11 Siret. Poza e facuta din dreptul LMK-ului spre complexul din Tiglina1. Astea ca sa delimitam zonele,dar problemele sunt aceleasi indiferent de cartier.Cei de la Gospodarire Urbana de ex au facut parcare cu plata pe str Brailei de la Banci pana la Treistar,dar nu s-au interesat ce fac riveranii,care se lupta in spatele blocurilor din rasputeri pt un loc de parcare,fiindca exista acolo multe garaje din tabla dar si cativa posesori de dube de marfa care nu numai ca incalca decizia CL,dar mai au si autoturisme personale si isi permit sa mute dubele in asa fel incat sa blocheze locul eliberat cand pleaca cu limuzina.Nu o data au fost scandaluri cu claxoane, injuraturi si chiar politie care ridica din umeri cu justificarea ca masinile respective sunt inmatriculate in localitati din judet si nu pot identifica proprietarul.

    Raportează
  • postat de Ion Luni, 25 Mai 2015 09:27 188.26.124.*** Link la comentariu
    2
    4

    Golanii de cartier, unde sunt golanii???

    Raportează
  • postat de Sandu. Luni, 25 Mai 2015 09:15 109.103.134.*** Link la comentariu
    1
    8

    De cand are orasul nostru Curte Suprema de Justitie.Oare chiar atat de mult a a scazut profesionalismul celor care pretind ca sunt lideri ai presei galatene.Presa scrisa la Galati urmeaza aceias involutie din pacate ca si orasul.

    Raportează
  • postat de vezi IP-ul Luni, 25 Mai 2015 06:56 78.97.221.*** Link la comentariu
    0
    15

    Scuzati de vorba rea, dar in capul autorului e o confuzie totala:
    In titlu vorbeste de cartierul Mazepa II, dar poza principala e din Tiglina I ca si zonele enumerate: "Blocurile din zona Tribunalului ", "spatele Tribunalului", "faţa tribunalului"; boteaza Faleza superioara cu "bd. Dunarea".
    Dar cea mai mare aiureala este amplasarea "Curţii Supreme de Justiţie" la Galati; serios?

    Raportează
  • postat de oras de rahat Luni, 25 Mai 2015 06:33 5.13.160.*** Link la comentariu
    5
    11

    inca nu v-ati dat seama ca acet oras e condus de bolnavi mentali care darama ceva mai bun sa construiasca ceva mai prost? ei lucreaza doar la imagine si au impresia ca totul este manipulare

    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.