Cum se ruinează Ţiglina II/ Între indolenţa edilitară şi iresponsabilitatea locatarilor (FOTO)
Foto: Foto: Marius Negri

Cum se ruinează Ţiglina II/ Între indolenţa edilitară şi iresponsabilitatea locatarilor (FOTO)
Evaluaţi acest articol
(14 voturi)

Imaginile şi textele din arhive ne amintesc despre o zonă selectă a Galaţiului, cuprinsă între bulevardele Brăilei - George Coşbuc şi străzile Crizantemelor - Constructorilor. Toate avantajele de care beneficiau gălăţenii din Ţiglina II, acum 15-20 de ani, menţineau tânără faţa unui cartier bun. Vegetaţia bogată, străzile curate, poziţionarea centrală, accesul facil la mijloacele de transport şi numărul mare de grădiniţe, şcoli şi licee cu rezultate remarcabile atrăgeau tinerii dornici să-şi găsească locul căruia să-i spună „acasă”.

Astăzi, cartierul este îmbătrânit şi aşteaptă, ca şi alte „zone de elită” ale oraşului, investiţiile binemeritate. Vegetaţia bogată de altă dată a fost lăsată în paragină, oamenii fără adăpost sălăşluiesc în chioşcuri metalice sau din beton, trotuarele şi străduţele sunt ciuntite, iar gunoaiele aruncate la voia întâmplării amplifică imaginea unui cartier dizgraţios.

Cei mai mulţi dintre locuitorii din Ţiglina II au trăit atât în perioada înfloritoare a cartierului, cât şi în perioada în care dezvoltarea acestuia a stagnat.  „În general, Ţiglina II este un cartier de pensionari. Tinerii care au muncit cândva la construcţia Combinatului Siderurgic au apartamente aici”, ne-a spus Ion Pisică, stabilit în Ţiglina II de peste 30 de ani.

De cele mai multe ori, la întâlnirile săptămânale ale reporterilor „Vieţii libere” cu cititorii din cartierele gălăţene, îşi spun ofurile persoanele de vârsta a treia, deşi atitudinea tinerei generaţii ar da greutate mesajelor de până acum ale gălăţenilor. „Tinerii spun că suntem nostalgici sau comunişti, atunci când povestim cum a fost pe timpuri. Nici nu vreau să aud de comunism. Adevărul este că, în Galaţi, s-au asfaltat acum zeci de ani câteva străzi sau s-a construit ceva, iar acum nu se mai mişcă un pai, chiar dacă nimic nu este veşnic”, a precizat un cititor.

Cartier liniştit, până la apusul soarelui

Despre infracţiuni, droguri şi violenţe, nu am auzit în Ţiglina II, dar nici despre o viaţă absolut paşnică. Problema care ne-a fost prezentată de câţiva locatari se referă la liniştea din cartier. Deşi zona este populată majoritar de persoane de vârsta a treia, există o „cutie a Pandorei”, din care ies, pe la mijlocul nopţii, adevărate necazuri. „Pe bulevardul Coşbuc, chiar în faţa magazinului Profi, este o bodegă la care vin toţi nebunii şi consumă alcool, aduc femei indecente şi petrec fără nicio jenă. Pentru oamenii care stau în blocurile din apropiere este deranjant. Am sunat la Poliţia Locală, ca să fac o reclamaţie, însă mi-au cerut datele personale şi îmi este frică să le divulg. Cei care vin la această bodegă mă omoară, dacă află că am făcut plângere la Poliţie”, s-a plâns N.C. Bărbatul a insistat să rămână anonim, ca şi alţi locatari care ne-au vorbit despre boschetarii agresivi din cartier. Potrivit cititorilor cu care am discutat despre acest subiect, Poliţia Locală ar trebui să facă mai des vizite în zonă, în special noaptea, şi să aplice amenzi usturătoare pentru cei care încalcă ordinea publică.

Vegetaţie lăsată să moară

Galaţiul încă mai este cunoscut ca un oraş industrial, împânzit de blocuri gri muncitoreşti. Astăzi, deşi industria nu mai merge ca pe roate, imaginea municipiului nu s-a schimbat. În majoritatea cartierelor din Galaţi, aglomeraţia de blocuri sufocă peisagistica urbană. Totuşi, Ţiglina II este mai norocoasă în ceea ce priveşte vegetaţia, care ar da viaţă oricărui cartier. Aici, copacii încă nu au fost raşi de pe faţa pământului, dar îmbătrânesc neatinşi de mâna ferăstrăului edilitar. Arborii de pe Coşbuc şi Brăilei par îngrijiţi, însă cei de printre blocuri au fost „discriminaţi”, uscându-se văzând cu ochii. „La o bătaie mai puternică a vântului, se rup crengile. Este păcat să rămână neîngrijită această zonă care abundă în vegetaţie. Ar fi bine să se tundă crengile uscate şi coroanele copacilor”, ne-a explicat Maricel Niţă.

Pe lângă asta, în cartier sunt terenuri generoase, în apropierea blocurilor E5, G3 sau H3, care ar putea fi transformate în parcuri. Acum, spaţiile verzi sunt acoperite de ambalaje, PET-uri, pungi şi recipiente din plastic. Acestea vorbesc, cu certitudine, şi despre cei şapte ani de-acasă ai cetăţenilor. Stadiul de degradare al zonei se datorează atât autorităţilor indiferente, cât şi oamenilor care „sfinţesc locul” fără credinţă.

Tomberoane goale şi străzi pline de gunoaie 

În jurul ghenelor din cartier, nici zare de mizerie. Şi, culmea, niciun om al străzii nu răscolea printre resturi. În schimb, aleile sunt pline de gunoaie. În spatele blocului C15, spre exemplu, ai impresia că mătura de la Ecosal nu a fost „în vizită” niciodată. „Unii oameni au uitat că există ghene şi aruncă gunoiul de la balcon. Lipsă de bun-simţ! Sunt de părere că amenzile ar mai educa omul. Aşteptăm să se colecteze deşeurile pe peste tot, dacă tot suntem în ajun de campanie, apoi să se aplice şi amenzi. Chiar şi omul cu mai puţină educaţie învaţă ceva, dacă este obligat prin lege să plătească o amendă pentru anumite încălcări”, a mai spus Maricel Niţă.

Terenuri sufocate de ruine şi deşeuri

Intensa polemică despre garajele din Ţiglina II încă nu a luat sfârşit, deşi multe dintre acestea au fost puse la pământ. Tradiţia de a arunca vina dintr-o ogradă în alta ţine însă viu aspectul inestetic al construcţiilor demolate.

În spatele blocurilor B4, C15, C16, E6, garajele care adăposteau maşini, butoaie de murături, conserve sau alte lucruri necesare la casa omului, au fost „rase” din cartier. Acum, terenul este plin de deşeuri, ruine, materiale de construcţie şi de gropi periculoase. Ba mai mult, pereţii câtorva garaje nu au cedat în faţa buldoexcavatoarelor şi fac umbră cartierului. Practic, zona s-ar putea transforma într-o groapă imensă pentru deşeuri, chiar sub nasul locatarilor.

Proprietarii, responsabili pentru curăţenie

Deşi majoritatea proprietarilor de garaje au fost categoric împotriva demolării construcţiilor, autorităţile i-au obligat să le desfiinţeze. Mai mult, responsabili pentru curăţenia spaţiului pe care s-au construit garajele sunt tot proprietarii. Potrivit unei declaraţii a putătorului de cuvânt al Primăriei Galaţi, Emanuela Turcu, acordate recent „Vieţii libere”, deţinătorii de garaje sunt obligaţi să aducă terenul la starea iniţială, să-l niveleze, să înlăture ruinele  şi deşeurile, pe cheltuiala proprie.

„Garajele au fost demolate în luna februarie. Proprietarii au avut timp suficient pentru a readuce la starea normală terenul, însă nu au făcut-o. Îmi imaginez că sunt destul de mari cheltuielile, dar trebuie să suporte consecinţele. Consider că trebuie penalizaţi, dacă nu îşi îndeplinesc obligaţia de a face curăţenie. Nu ştiu dacă sunt condiţionaţi ca într-un anumit interval de timp să-şi execute obligaţiile, dar ar fi firesc să existe un termen”, a precizat Marian Stăvilă.

Mai demolăm garaje ori ba?

Demolările nu au redus foarte mult din complexitatea labirintului de garaje. Alte zeci de construcţii sufocă străzile din Ţiglina II. Totuşi, locatarii nu mai sunt siguri dacă îşi doresc în continuare demolarea acestora, pentru că au rămas suficiente zone inestetice în oraş. „Suntem de acord să se continue demolarea garajelor, dacă autorităţile vor restructura, într-adevăr, cartierul. De terenuri pline de gunoaie ne-am săturat. N-ar fi rău să se facă parcări etajate, pentru că aleile pietonale sunt pline de maşini. Sunt sute de maşini! Începând de la trotuarele de pe Coşbuc, până la cele mai mici străduţe din cartier. S-ar putea amenaja parcuri, pentru că avem doar câteva spaţii de joacă pentru copii, nimic mai mult. Era, la un moment dat, propunerea de a se face două terenuri de sport şi de a se construi o grădiniţă. Ideile sunt bune, dar nu ştiu dacă au fost introduse în Planul Urbanistic Zonal. Sper să nu fie doar planuri scrise pe hârtie, ca multe altele în ultimii patru ani”, a mai adăugat Marian Stăvilă.

Reamintim că licitaţia organizată de municipalitate pentru restructurarea urbană a cartierului Ţiglina II a fost câştigată de firma Quattro Design. Planul Urbanistic Zonal viza modernizarea zonei delimitate de străzile Gheorghe Doja, Crizantemelor şi Mihail Kogălniceanu (până la interesecţia cu bulevardul George Coşbuc), la sud de strada Brăilei, la est de bulevardul George Coşbuc şi la vest de bulevardul Siderurgiştilor.

Mesajul gălăţenilor din cartier a fost concis, dar suficient de clar. Demolarea garajelor este o necesitate, având în vedere spaţiile verzi insuficiente din oraş, aleile pietonale supraîncărcate de maşini şi arhitectura zonei. „În jurul casei nu se fac gropi, pentru că fundaţia rămâne afectată de umiditate, dar se plantează pomi şi se fac scurgeri”, a explicat un locatar.

Aşadar, ce facem cu sutele de cutii din beton sau în locul acestora? Ce necesitate vitală are cartierul Ţiglina II?

Trotuare sfărâmate de zeci de ani

Pentru gălăţenii din Ţiglina II, nu doar trotuarul de pe Brăilei contează, ci şi cel din interiorul cartierului. Trotuarele sunt degradate, iar străduţele ciuruite, pentru că nu au fost reabilitate de zeci de ani. Încă în 2014, cetăţenii din Ţiglina II precizau că trotuarele din zona complexelor comerciale dintre blocurile M1-M2 (Profi) şi M3-M4 (Farmacie - Poştă) necesită reparaţii în totalitate. Deşi, acum câţiva ani, autorităţile vorbeau despre o fază de proiectare, pentru reabilitarea zonei menţionate, trotuarele zac şi astăzi sfărâmate. „În timp, pe aleile pietonale şi-au făcut apariţia tot mai multe gropi. Pe Brăilei, lucrurile stau mai bine, dar nu şi în interiorul cartierului. E  ca şi cum am avea o casă frumoasă pe dinafară, dar urâtă de tot în interior”, ne-a mai spus Maricel Niţă.

Pietonii pe carosabil, maşinile pe trotuare

O altă nemulţumire a cetăţenilor ţine de locurile insuficiente de parcare. De la primele ore ale dimineţii, pe trotuarele din cartier îşi fac apariţia sute de maşini. O puzderie de automobile, care ocupă zonele pentru pietoni. Dar în acest context pot fi înţeleşi şi şoferii, care nu au unde-şi parca maşinile. „Trotuarul pietonal de pe bulevardul George Coşbuc, de la staţia Peco (vizavi de magazinul Diego) şi până la intersecţia cu strada Tecuci, este plin de maşini parcate. Astfel, pietonii sunt siliţi să se pună în pericol, circulând pe carosabil. Acesta este traseul multor persoane în vârstă, către cimitirul „Eternitatea”, iar multe spălătorii auto din zonă le permit clienţilor să-şi parcheze maşinile pe trotuar”, a punctat Antonia-Luminiţa Hogaş.

 

 

Citit 6860 ori Ultima modificare Marți, 22 Martie 2016 00:09

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.