Războiul determină scăderea traficului în porturile gălățene de la Dunăre

Războiul determină scăderea traficului în porturile gălățene de la Dunăre
Evaluaţi acest articol
(13 voturi)

Traficul de mărfuri prin porturile din Galați, Brăila și Tulcea, coordonate de Administrația Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galați, a fost, în 2022, de 7,34 milioane de tone marfă, în scădere cu nu mai puțin de 26 la sută față de anul precedent, când s-a consemnat un trafic de 9,93 milioane de tone marfă.

Una dintre cauzele majore ale acestei scăderi a fost conflictul ruso-ucrainean declanșat la Marea Neagră, care a dus la scăderea traficului general de mărfuri pe Dunărea Maritimă și la reconfigurarea unor lanțuri logistice.

Fie și în acest context destul de complicat, porturile din Galați au acoperit mai bine de jumătate din traficul de mărfuri din porturile operate de APDM Galați. Mai exact, prin portul Galați au trecut, în 2022, peste 4,61 milioane de tone marfă, din care 2,12 milioane de tone marfă (46 la sută) l-a reprezentat traficul cu nave maritime și 2,49 milioane de tone marfă (54 la sută) traficul cu nave fluviale. Spre comparație, în 2021, prin porturile din Galați au trecut 6,18 milioane de tone marfă - 42 la sută trafic cu nave maritime, 58 la sută trafic cu nave fluviale.

Evoluția porturilor din Galați

La nivel de Galați, un recul puternic s-a resimțit inclusiv la nivelul Portului Mineralier - Romportmet, care este, practic, "locomotiva" traficului de mărfuri pe Dunăre, rezultă din datele prezentate de administrația portuară.

"Din analiza comparativă a ultimilor doi ani, observăm că Portul Mineralier, ce deservește Combinatul Liberty Galați, a fost puternic afectat de conflictul militar, în activitatea acestuia existând sincope în lanțurile logistice - atât în ceea ce privește aprovizionarea cu materii prime, cât și în ceea ce privește transporturile de produse finite. La nivelul anului 2022, Portul Mineralier a înregistrat o scădere cu 38,6 la sută a traficului general de mărfuri, de la 4,99 milioane de tone în 2021 la 3,06 milioane de tone în 2022. Se înregistrează o scădere mai mare a traficului fluvial, de 41,3 la sută, traficul maritim fiind mai mic cu 34 la sută față de anul 2021", ne-a explicat Marcela Daniela Costea, directorul general al APDM Galați.

La nivelul celorlalte porturi din Galați, evoluția în 2022 a fost cu suișuri și coborâșuri, în funcție și de profilul mărfurilor tranzitate.

În Portul Docuri, traficul de mărfuri s-a menținut în linii mari la nivelul anului 2021, fiind chiar înregistrată în 2022 o creștere de cinci la sută, respectiv, de la 422.614 tone la 441.198 tone. Pe de altă parte, per ansamblu, dacă în cazul traficului fluvial a fost consemnată o creștere de 32 la sută, în cazul traficului maritim a fost înregistrată o scădere de 26 la sută. Mărfurile operate au fost, în general, cereale de proveniență ucraineană, cereale care au fost cabotate către portul Constanța.

La rândul său, traficul general de mărfuri operat prin Port Bazinul Nou a avut o creștere de 21 la sută, de la 467.302 tone în 2021 la 565.343 de tone în 2022. "Mărfurile operate au fost în general laminate și fier vechi din și către Turcia, Bulgaria, Ucraina, dar și produse de carieră-balastieră de la Isaccea, Turcoaia", a precizat directorul general al APDM Galați, Marcela Daniela Costea.

Procentual, cea mai spectaculoasă creștere a avut-o Unicom Oil Terminal, unde traficul de mărfuri aproape s-a triplat în 2022, de la 149.401 tone la 431.108 tone, în principal motorină și GPL, provenite din Ucraina, Egipt, Turcia și Grecia.

Nu în ultimul rând, în Portul Comercial Galați s-a dublat cantitatea de ulei de floarea-soarelui operată prin dana "Prutul", de la 30.300 de tone în 2021 la 64.058 tone în 2022, destinația acesteia fiind Franța, Spania, Africa de Sud, dar s-a operat și ulei de proveniență ucraineană cu destinația Constanța, prin activități de cabotaj între porturile românești.

Între transporturile fluviale și cele maritime

În ceea ce privește traficul de mărfuri în celelalte locații de la Dunărea Maritimă, porturile din cadrul sucursalei Brăila a APDM Galați au avut în 2022 un trafic de 1,08 milioane tone marfă, în ușoară creștere față de cele 906.903 tone tranzitate în anul precedent. Pe de altă parte, pe parcursul anului trecut s-a modificat ponderea celor două tipuri de trafic naval - maritim și fluvial. Astfel, dacă în 2021 mai bine de 40 la sută din traficul de mărfuri a fost cu nave maritime și 60 la sută cu nave fluviale, în 2022 traficul maritim a scăzut la 26 la sută, iar traficul fluvial a avut o pondere de 74 la sută.

În cazul sucursalei Tulcea, se poate vorbi, practic, doar de trafic cu nave fluviale, prin care s-a asigurat 94 la sută din tranzitul de mărfuri aferent anului trecut. Per total, prin porturile sucursalei din Tulcea a APDM Galați au trecut, în 2022, aproximativ 1,65 milioane de tone marfă, în condițiile în care, în anul precedent au fost transportate 2,84 milioane de tone marfă, ceea ce corespunde unei scăderi de 26 la sută a fluxului de mărfuri.

După cum am arătat, războiul din Ucraina a influențat inclusiv structura mărfurilor transportate prin unele porturi. Acesta este, însă, un subiect mult mai amplu, asupra căruia vom reveni în una din edițiile viitoare.

Citit 4201 ori Ultima modificare Joi, 26 Ianuarie 2023 12:27

5 comentarii

  • postat de Terente ...din Galati
    Joi, 19 Ianuarie 2023 12:28
    86.34.180.***
    Respect@ florin!
    0
    0
  • postat de paloma
    Miercuri, 18 Ianuarie 2023 14:14
    5.13.144.***
    @ florin
    - Giurgiulesti este port liber, spre deosebire de toate porturile romanesti de la Dunare !!! De aici pleaca diferentele !!!
    La noi nu se poate si asta ar trebui sa fie un semn de intrebare...Oricum n-avem infrastructura dar traficul de marfuri ar creste considerabil daca am avea si noi asa ceva(Free Port) pe Dunare !!!
    Nu confundati portul liber cu zona libera de la Galati care este de fapt o sinecura pentru potentatii politici actuali !!!
    0
    0
  • postat de QA
    Miercuri, 18 Ianuarie 2023 09:59
    5.2.205.***
    "Putin e de vina!"....si cei care intretin razboiul! Ukraina si NATO....si uite asa noi aplaudam prabusirea propriei economii, pupand mana (si nu numai), celor care isi vad doar interesele lor.
    0
    0
  • postat de florin
    Miercuri, 18 Ianuarie 2023 09:08
    86.124.202.***
    ''Potrivit datelor furnizate de către Danube Logistics, operatorul Portului Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova, volumele de marfă care au tranzitat portul în perioada ianuarie-iunie 2022 au crescut cu peste 200%, atingând 804.029 tone.''
    Un port mult mai mic care nu mai la Dunare nu este are o crestere dubla pe jumatate de an fata de orice port la Dunare romanesc!Sa inteleg ca pe ei razboiul nu ia afectat?????Analiza Vietii Libere este realizata ca intr-un acvariu!Analizam scriptic ceea ce s-a intimplat in ograda noastra!Dar nu avem curaj sa analizam ceea ce se intimpla in porturile tarilor vecine noua!!!Stiti ceea ce s-a intimplat ieri in zona mineritului?Ce accident urit s-a intimplat?Ce cancere ies acum la iveala dupa ce au murit 3 oameni si schilodit vreo 13?Care este legatura cu porturile de la Dunare?CONDUCEREA POLITICA A ACESTOR COMPANII DE STAT!!!!!SPAGILE!!!LIDERI DE SINDICAT CORUPTI!!!DIRECTORI CARE NU AU HABAR DE CUM SE CONDUCE O AFACERE!!!CONSILII DE ADMINISTRATIE FORMATE DIN TOT FELUL DE AGRAMATI!!!!Stiti cine conduce AFDJ Galati???Un director numit de PNL Galati si acesta interimar!!!!!Asa ca lasati-ma cu razboiul!Cind ceva merge prost in Romania razboiul este vinovat!Nu, alte tari cresc in perioada aceasta de razboi!!!!APROPO CITE FIRME CARE SE RELOCHEAZA DIN RUSIA AJUNG IN PARCUL INDUSTRIAL GALATI?????SAU CIND VA FI PUS IN FUNCTIUNE TERMINALUL PENTRU CONTAINERE LA GALATI?STITI CA LA GIURGIULESTI EXISTA UN TERMINAL PENTRU CONTAINERE????STITI CA LA GIURGIULESTI PILOTEAZA ROMANI???SI CA ACESTIA SPUN CA CEEA CE SE INTIMPLA LA GIURGIULESTI IN PORTURILE ROMANESTI SE VA INTIMPLA PESTE 100 DE ANI?????Sunt multe de spus!!!!Rog Viata Libera sa realizeze o paralele intre ceea ce se intimpla in porturile Galati si Giurgiulesti!Si asa vom afla de ce ne ducem asa jos!!!
    0
    0
  • postat de paloma
    Marți, 17 Ianuarie 2023 23:28
    5.13.144.***
    Portul mineralier import/export este in cadere libera pentru ca si combinatul este in cadere libera !!!

    In rest toate sunt pe crestere !!!
    0
    0

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.