Dacia - maşina anului pentru hoţi

Dacia - maşina anului pentru hoţi
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Cum mai stăm cu furturile de maşini? Ce mărci  mai sunt în topul hoţilor din branşă şi cu ce scule şi dispozitive complicate mai acţionează aceştia? Răspunsuri la astfel de întrebări am aşteptat, curios nevoie mare, de la Florin Huian, şeful Compartimentului furturi de autovehicule – Serviciul Investigaţii Criminale – IPJ Galaţi, cel care-i conduce pe cei cinci poliţişti specializaţi în astfel de cazuri.

Ce maşini se fură frecvent pe la Galaţi, prin ţinuturile Tutovei şi Covurluiului? Mă aşteptam să aud de BMW-uri, de Mercedesuri şi de alte „nenorociri” de mărci. Aş, răspunsul lui Florin Huian a fost deconcertant: „Dacia, dom’le, Dacia se fură cel mai mult. Ba, în acest an furturile de autoturisme de producţie indigenă a crescut considerabil faţă de anul trecut”.

Da’, maşini străine?, întreb eu oarecum dezumflat. „Nu, anul acesta, nu s-au furat chiar deloc din astea.” Bine, haideţi, spuneţi-mi de Dacia, îl întreb, totuşi, fără nici un elan pe poliţistul care oricum stă cu mine de vorbă, dar o face ca şi când ar fi pe jar, pentru că tocmai se anunţase că o altă Dacia fusese ţinta hoţilor.

Rablă, (semi)abandonată, dar… interesantă!

Colegul său, Liviu Enachi, îmi confirmă chestia cu Daciile şi îmi dă şi detaliile necesare. „Dacia a fost maşina anului 2011 pentru hoţi. Evident, e vorba de autoturisme aflate în diverse stadii de degradare, într-un fel abandonate, dar funcţionale.

Cu siguranţă, maşinile care se fură nu au fost în niciun fel asigurate de proprietari.” Bătrânele Dacii n-au şi ele un acoperiş deasupra „capului”, n-au un garaj, un grilaj, un lacăt acolo. Pur şi simplu sunt expuse total atacurilor hoţilor.

Mai aflăm că Daciile care se fură funcţionează măcar atât cât să-i ajute pe hoţi să plece motorizaţi şi pe roţi de la locul faptei, dar urmele nefolosirii sunt evidente. Ele, Daciile, se fură noaptea, dar şi ziua, mai mult în Galaţi şi Tecuci,  destul de  puţin la ţară.

Hoţi tineri - scule „sofisticate!”

Autorii furturilor? „De regulă sunt tineri cu state mai vechi de serviciu, dar şi unii care sunt la prima încercare, completează inspectorul de poliţie Liviu Enachi. Ei folosesc de obicei chei potrivite, şurubelniţe, briceaguri, fac, aşa cum pot, contactul şi… la drum!” Vreun caz mai proaspăt de aventuri cu Dacia?, întreb curios.

„Da, uitaţi, trei tineri din Frumuşiţa, Iulian N. şi Florin B., amândoi de 17 ani, precum şi Holea Vasile, de 20 de ani, au furat trei autoturisme  Dacia din Galaţi, zona Bariera Traian şi a străzii Basarabiei. Foloseau chei potrivite, conduceau un pic, de divertisment, maşinile, după care le abandonau în diferite locuri din municipiu.

Vroiau doar să se plimbe, întrucât acasă n-aveau posibilitatea să folosească maşina familiei, pentru că pur şi simplu nu exista. Mai încercau să şi vândă o astfel de maşină pentru a face un ban de buzunar. Au sperat să vândă o maşină la Şiviţa, dar au eşuat în penal.

În fine, maşinile furate au fost găsite. De altfel, în opt luni din acest an, am găsit zece autoturisme Dacia care fuseseră furate.”

Fireşte, încercările tinerilor au fost zădărnicite de poliţişti, s-au ales şi cu dosare penale. Juniorii sunt cercetaţi în libertate pentru furt calificat, iar cel de al treilea a fugit şi s-a ascuns de zici că l-a înghiţit pământul. Ştie de ce fuge, că mai fusese cercetat în două cazuri similare.

Un pic de respect pentru maşină, stimaţi proprietari!

Volens-nolens, mi-am satisfăcut în acest fel, cu venerabila Dacia,  curiozitatea  cu maşinile ce se fură pe la Tutova şi Covurlui. Iaca, Dacia a rămas în top fraţilor: cândva a fost „regina şoselelor României”, acum e, „regina hoţiilor de Galaţi şi Tecuci”, în anul al unsprezecelea al celui de al treilea mileniu.

Ce-ar mai fi de spus? Tot Liviu Enachi are ultimul cuvânt: „Ar fi bine ca proprietarii care mai deţin Dacia să aibă un pic grijă de ele, să găsească spaţii de parcare  mai puţin expuse, să facă ceva la contact, să-şi monteze antifurturi pe la roţi şi portiere, să nu le mai lase cu benzină în rezervoare etc.”

Totuşi, mă gândesc oarecum frustrat şi cu un vag sentiment de neîmplinire, la cele maşini de lux rămase… (ne)furate!

Citit 1593 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.