Cine are nevoie de ingineri?

Cine are nevoie de ingineri?
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Decanul Facultăţii de Mecanică, prof. dr. Cătălin Fetecău (FOTO), susţine că actuala criză va trece, iar specialiştii formaţi la Galaţi vor fi din ce în ce mai căutaţi *

Prima sesiune de admitere de la Universitatea „Dunărea de Jos” din Galaţi a confirmat tendinţa absolvenţilor de liceu de a alege mai degrabă facultăţile netehnice, cum ar fi Dreptul, Ştiinţele Economice sau Literele.

În aceste condiţii, cele mai multe locuri rămase libere pentru sesiunea din toamnă sunt la facultăţile tehnice, în special la Facultatea de Mecanică. Decanul acestei facultăţi, prof. dr. Cătălin Fetecău, cunoaşte în amănunt problema şi le explică tinerilor de ce ar trebui să aleagă ingineria drept carieră.

„Din păcate, interesul absolvenţilor de liceu pentru inginerie a scăzut din varii motive. În primul rând ingineria mecanică, numita generic aşa, este prost percepută. Inginerul mecanic nu mai este persoana cu bască, halat pătat de ulei care umblă după muncitori cu o cheie fixă în mână şi cu un desen în cealaltă, încercând să rezolve comenzile”.

„Nu mai e nici persoana care stă în picioare ore în şir în faţa unei planşete. Inginerul de astăzi proiectează tehnologii, echipamente, imaginează procese, inventează, inovează folosind softuri dedicate foarte performante pe staţii de calcul puternice”.

„Inginerul modern cercetează folosind aparatura sofisticată pentru cercetări experimentale, poate proiecta tehnologii pentru repere realizabile pe maşini cu comandă numerică, pe care le şi poate deservi”, explică decanul de la Mecanică.

Prof. dr. Cătălin Fetecău este conştient de faptul că un alt motiv pentru care tinerii şi-au pierdut interesul pentru inginerie este legat de criza economică.

„Interesul faţă de ingineria mecanică a scăzut şi pentru faptul că multe întreprinderi de profil s-au închis sau şi-au restrâns activitatea. Având în vedere acest lucru, şi numărul locurilor la facultatea noastră s-a redus pe măsură”.

„Astfel, dacă in 1984 Tehnologia Construcţiilor de Maşini la Galaţi avea 200 de absolvenţi, anul acesta au terminat numai 30. În 1998, Facultatea de Mecanică scotea la concurs 470 de locuri, iar in prima sesiune de anul acesta doar 260, dintre care s-au ocupat 135”, a mai spus prof. dr. Cătălin Fetecău.

Criza va trece

Decanul de la Mecanică spune că va trece criza, iar nevoia de ingineri va creşte. „Absolvenţii de liceu trebuie să gândească în perspectivă, cu curajul, optimismul, energia şi încrederea pe care le-o conferă vârsta, la ce se va întâmpla în ţară şi în lume peste patru sau şase ani, când vor termina studiile de licenţă şi respectiv masteratul”.

„Criza va trece, iar firmele serioase îşi pregătesc cu minuţiozitate strategiile de viitor, solicitându-ne să le recomandăm absolvenţi pentru a-i forma. Ce-i drept, angajatorii doresc absolvenţi pregătiţi, care să aibă un fundament solid pe care să poată construi apoi o carieră solidă”.

„Unii ar spune că nu trăiesc în lumea reală făcând astfel de afirmaţii. Iată pe ce mă bazez. Am transmis o adresă către 20 de firme care angajează în mod tradiţional absolvenţi, prin care îi rugam printre altele să ne spună dacă sunt mulţumiţi de pregătirea absolvenţilor noştri şi dacă vor avea nevoie în anii următori de ingineri, absolvenţi ai Facultăţii de Mecanică. Din cele 17 răspunsuri primite a rezultat că numărul de ingineri pregătiţi de Facultatea de Mecanică nu trebuie să scadă”.

Firmele au nevoie de ingineri

„Cu siguranţă, în următorii ani cererea de ingineri pe piaţa forţei de muncă din regiunea Sud-Est va fi în creştere şi de aceea specializările de acum ale Facultăţii de Mecanică ar trebui păstrate. Există semnale financiare mondiale şi locale care întăresc afirmaţiile noastre”, se arată în răspunsul la chestionar al Departamentului Resurse Umane din cadrul Arcelor Mittal Galaţi, semnat de ing. Liviu Bogdan.

„Fără discuţie, numărul inginerilor pregătiţi de Facultatea de Mecanică din Galaţi nu trebuie să scadă, deoarece complexitatea problemelor ce trebuie rezolvate, atât în societatea noastră, cât şi în altele, de care am cunoştinţă, devine foarte mare”, se arată şi în răspunsul de la MAR-INA PRODPREST.

„Aşa cum se ştie, profesia de inginer este singura care are căutare în industria românească în ultimul timp. Credem că diminuarea numărului de viitori ingineri pregătiţi de către Facultatea de Mecanică din Galaţi, pepinieră pentru piaţa muncii din zonă, în favoarea altor tipuri de specializări este o greşeală care va avea efecte negative în viitor”, declară şi directorul general al ANCONAV, Gelu Stan.

Mai mult, directorul ELNAV, ing. Dorin Stan, susţine că ar fi nevoie de mai mulţi ingineri decât termină în prezent facultatea: „În acest moment, ţinând cont de cerinţele pieţei forţei de muncă, vă sugerăm să suplimentaţi numărul de locuri la admitere, ajutând astfel industria de profil din Galaţi”.

Calitate dovedită

Facultatea de Mecanică este prima facultate din cadrul universităţii care are documentat, implementat şi menţine un sistem de management al calităţii SR EN ISO 9001:2008/ISO 9001:2008 în domeniul formării de specialişti cu studii universitare şi postuniversitare în inginerie mecanică, mecatronică şi robotică, inginerie industrială, ingineria mediului, inginerie şi management, ingineria autovehiculelor – Certificat nr. 3569 C.

Citit 1961 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.