Achiziționarea unei mașini din străinătate poate fi o opțiune atrăgătoare pentru mulți șoferi români, dar procesul implică o serie de proceduri și costuri. În acest ghid, vom explora pașii necesari pentru a aduce o mașină din străinătate și pentru a o înmatricula în România, oferind estimări ale costurilor din fiecare etapă.
1. Achiziționarea mașinii din străinătate: prețul de achiziție include costul efectiv al mașinii și, dacă este cazul, taxele vamale;
2. Transportul mașinii în România: costurile de transport pentru a aduce mașina în țară;
3. Înregistrarea la Registrul Auto Român (RAR). Documente necesare: act de identitate al solicitantului; cerere activitate RAR; document de înmatriculare din țara de origine; certificatul de conformitate (CoC) emis de producător (pentru vehicule fabricate după 31.08.2018). Costuri la RAR: taxe pentru cartea de identitate și certificatul de autenticitate; taxe pentru inspecția tehnică a mașinii;
4. Obținerea certificatului de atestare fiscală de la ANAF. Documente necesare: actul de vânzare-cumpărare; cartea de identitate a mașinii tradusă și legalizată. Costuri la ANAF: taxe pentru certificatul de atestare fiscală;
5. Înregistrarea la administrația financiară. Documente necesare: contract de vânzare-cumpărare; cartea de identitate a mașinii obținută de la RAR; actul de identitate al posesorului; fișa de înmatriculare. Costuri la administrația financiară: taxe administrative pentru înmatricularea mașinii;
6. Încheierea poliței de asigurare RCA. Costuri la compania de asigurări: polița de asigurare RCA obligatorie;
7. Plata taxei de eliberare a certificatului de înmatriculare. Costuri la CEC sau prin internet banking;
8. Alte costuri estimative: traduceri autorizate și legalizate ale documentelor = 60 lei; numere provizorii și asigurare RCA pe 3 luni = 300 lei; verificare tehnică la RAR = 450 lei; asigurare RCA valabilă șase luni = 350 lei; taxă pentru eliberarea talonului = 37 lei; taxă pentru plăcuțele de înmatriculare = 40-80 lei.
Totodată, atunci când achiziționezi o mașină secondhand din străinătate, este esențial să acorzi o atenție deosebită unor aspecte cruciale pentru a te asigura că faci o investiție într-un vehicul în stare tehnică optimă
Înainte de a aduce autoturismul în țară, este recomandat să efectuezi următoarele verificări amănunțite: verifică starea lonjeroanelor, șuruburilor de prindere a portierelor și aripilor, asigurându-te că nu există semne de deteriorare sau accidente anterioare; măsoară nivelul de încărcare al bateriei pentru a evita probleme de pornire în viitor; verifică nivelul fluidelor precum antigelul, lichidul de frână și lichidul de servodirecție pentru a asigura buna funcționare a sistemelor; analizează nivelul și culoarea uleiului de motor pentru a evalua starea motorului; verifică sistemul de servodirecție pentru a te asigura că funcționează corect; examinează starea arcurilor, amortizoarelor și a punților față și spate pentru a depista eventuale semne de uzură sau defecte; inspectează discurile și plăcuțele de frână pentru a evalua nivelul de uzură; verifică profilul, nivelul de uzură și codul DOT al anvelopelor pentru a determina vârsta acestora; examinează roata de rezervă și asigură-te că aceasta este în stare bună, verificând și starea acesteia și codul DOT; testează toate echipamentele electrice ale mașinii, inclusiv oglinzile laterale, geamurile față și spate, scaunele cu reglaj electric, trapa etc; asigură-te că instalația de climatizare, inclusiv aerul condiționat și căldura, funcționează corespunzător; inspectează parbrizul și geamurile laterale pentru a identifica eventuale ciobituri sau crăpături; evaluează gradul de uzură al interiorului mașinii, acordând atenție aspectelor precum tapițeria și panourile; verifică toate luminile mașinii, inclusiv farurile, stopurile, semnalizările și lămpile de ceață; analizează linia și luciul caroseriei pentru a depista nuanțe diferite de vopsea, îndoituri sau semne de rugină.
Aceste verificări amănunțite vor contribui la asigurarea că mașina secondhand achiziționată din străinătate este într-o stare tehnică bună și pregătită pentru a fi înmatriculată în România, minimizând astfel riscul unor surprize neplăcute pe drum.