ANRSC reclamă discriminare în furnizarea agentului termic

ANRSC reclamă discriminare în furnizarea agentului termic
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Un control efectuat în luna mai a acestui an, de ANRSC la Galaţi relevă mai multe probleme de care se face vinovată SC Apaterm SA: apă caldă menajeră livrată la temperaturi la care germenii nu mor, ci din contră, se simt foarte bine, emiterea de facturi la alte date decât cele prezentate în legislaţie şi chiar refuzul societăţii locale de căldură de a prezenta către ISTA consumurile lunare, punând, în schimb, administratorii pe drumuri, cu astfel de liste!

Controlul Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice (ANRSC) a avut loc în luna mai a acestui an. Concluziile notei de constatare încheiate în urma verificărilor (concluzii care au fost contestate de Apaterm!) au fost prezentate de directorul Direcţiei Tehnice – Licenţe, din cadrul ANRSC, Iulian Băndoiu. O primă problemă descoperită la control: gălăţenii nu beneficiază de aceeaşi căldură, agentul termic fiind livrat la temperaturi diferite, funcţie de cât de modernizat a fost sau nu punctul termic. Rezultatul: calorifere mai reci şi o apă caldă menajeră în care germenii se înmulţesc liniştiţi – un adevărat pericol potenţial pentru sănătatea publică! „În ţara asta există nişte parametri general valabili stabiliţi, la nivel general, în privinţa temperaturilor de livrare a agentului termic. În Galaţi însă s-au stabilit două moduri de livrare (lucru care nu se mai  întâmplă nicăieri în ţară!): la punctele modernizate se livrează cu 55-60 de grade Celsius iar la punctele nemodernizate, cu 45 de grade Celsius (o invenţie în plan local!). Este inadmisibil ca temperatura la apă caldă să scadă sub 50 grade la branşament pentru că este acea baterie legionella, care nu se distruge decât la temperaturi de peste 50 de grade Celsius! De aceea nicio autoritate din lumea asta nu trebuie să scadă temperatura de livrare. Se face o discriminare între categorii de utilizatori. Ce vină am eu că stau la un punct termic nemodernizat?”, se întreabă, retoric, Băndoiu.

Legionella este o bacterie care ne poate afecta sistemul respirator, simptomele fiind cele ale febrei. În cazul stadiilor avansate, apar probleme gastrointestinale, afectarea sistemului nervos, diaree, greaţă, stare generală alterată şi care se agravează în fiecare zi cu decompensare respiratorie, cei mai afectaţi fiind copiii până în 12 ani şi bătrânii. De regulă, legionella este transmisă prin saliva din strănut, particule care plutesc în aer. Prin intermediul aerului pompat de aparatele de aer condiţionat, germenele poate fi inhalat şi poate îmbolnăvi în general copiii şi bătrânii, cu imunitate scăzută. Legionella se poate găsi şi în apele curgătoare, ori în boilere. Directorul DSP Galaţi, Valentin Boldea, confirmă că dacă în apa caldă menajeră s-ar afla un astfel de germene, la o temperatură de sub 55 de grade Celsius, acesta ar supravieţui, în timp ce la o temperatură de 35-46 de grade, ar prolifera. „Prin înghiţirea apei calde de la duş, persoana s-ar putea contamina, însă, de regulă astfel de germen este distrus de secreţiile gastrointestinale. Însă, în cazul unor persoane cu boli cronice sau imunitate scăzută, ar putea apărea probleme de sănătate”, spune şeful DSP Galaţi, adăugând că la temperaturi de sub 50 de grade pot supravieţui în apa caldă menajeră şi alţi germeni la fel de periculoşi pentru sănătatea oamenilor: salmonella, stafilococul. „DSP efectuează permanent analize la calitatea apei şi nu am descoperit prezenţa a unor astfel de germeni în apă”, a liniştit dr. Boldea.

Facturi emise târziu şi sute de administratori la coadă          

Controlul ANRSC a mai scos la iveală şi alte probleme în afară de discriminarea consumatorilor de agent termic. „Legea stabileşte pentru orice autoritate publică că factura se eliberează până cel târziu  pe 15 ale lunii. În schimb, în contractul cu Apaterm  se spune că se eliberează până pe 30 ale lunii! Din acest motiv am avut sesizări ale cetăţenilor şi de la OJPC (…). Altă problemă: acum o lună am avut o întâlnire cu firmele de repartitoare. Am aflat că Galaţiul este singurul oraş din ţară unde Apaterm îşi bate joc de populaţie. Nu e admisibil să obligi administratorii de asociaţii să facă coadă la ISTA şi la alte firme de repartitoare cu copii după facturile cu consumul de energie termică pentru că el [Apaterm] refuză să transmită în mod gratuit tabelul centralizator cu consumurile la branşament! Cum pui în iarnă sute de preşedinţi de administratori pe drumuri cu listele? Este anormal! Am mai aflat că furnizorul ar vrea să încheie un contract, adică să mai ceară nişte bani, care s-ar regăsi tot în tarifele de serviciu, cam 250 de lei/branşament, taxă care s-ar regăsi, până la urmă, tot în preţul plătit de populaţie! Trebuie înţeles că aşa cum asociaţiile au obligaţii clar stabilite, firma de repartizare are obligaţii, aşa şi furnizorul care a avut licenţă de furnizare a energie termice trebuie să respecte toate reglementările, inclusiv cele privind eliberare facturilor şi centralizatoarelor”, mai spune Iulian Băndoiu, precizând că în urma analizei nu s-au aplicat amenzi, ci doar s-a dispus intrarea în legalitate, prin respectarea, din 16 iunie a contractului cadru de furnizare a energiei termice.

Apaterm contestă controlul ANRSC

Controlul mai indică faptul că Apaterm funcţionează „fără licenţă ANRSC” şi „în baza unui contract de delegare a gestiunii încheiat cu autoritatea administraţiei publice locale a cărui durată de valabilitate legală a încetat”. În plus, ANRSC spune că şi Consiliul Local este vinovat, întrucât „şi-a depăşit competenţele, stabilind un contract de furnizare a agentului termic”. „Deşi noi nu am aplicat sancţiuni ci doar am cerut intrarea în legalitate, adică să nu ţină cont de contractul stabilit de CL, ce a făcut Apaterm? Contestaţie la nota de constatate şi plângerea prealabilă!”, spune Băndoiu. În replică, Adriana Stratulat a precizat că legislaţia în vigoare – modificată foarte des în ultimul timp– se contrazice şi că „instanţa trebui să decidă dacă putem sau nu să prestăm în continuare serviciul”.

Citit 2329 ori Ultima modificare Vineri, 21 Octombrie 2011 19:31

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.