Umiliţi pentru şomaj

Umiliţi pentru şomaj
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Sute de gălăţeni disponibilizaţi aşteaptă, zilnic, ore în şir pentru a-şi putea depune cererile pentru acordarea ajutorului de şomaj. Procedura complicată le creează probleme nu doar celor necăjiţi deja că şi-au pierdut locurile de muncă.

De suferit au şi funcţionarii Agenţiei Judeţene de Ocupare a Forţei de Muncă (AJOFM), dar şi foştii angajatori. Toate astea se întâmplă din pricina unei legi strâmbe, făcută parcă special să încurajeze birocraţia şi să ţină în continuare oamenii pe la uşi, cu capul între umeri, în încercarea lor de a câştiga un drept care li se cuvine.

Pentru un pumn de bani

Holurile AJOFM au devenit, în ultimele zile, un câmp de luptă. Cei rămaşi fără un loc de muncă şi care solicită un ajutor de şomaj fac liste de ordine, îşi pierd nopţile în curtea Agenţiei şi nu încetează să spere că în cele din urmă, le va veni şi lor rândul şi vor reuşi să îşi depună cererile de şomaj.

Nervii şi oboseala nu se termină însă aici. Odată ajunşi în faţa funcţionarului de la AJOFM se pot trezi că dosarul pe care îl depun este incomplet, iar toate eforturile trebuie reluate.

„Sunt aici de ieri, de la 12 noaptea, şi nu mi-a venit încă rândul… sunt al 28-lea pe listă! Stăm la rând ca pe vremea lui Ceauşescu, la carne. Am fost disponibilizat de la locul de muncă de la 15 ianuarie şi încerc să iau ajutor de şomaj. Am venit şi ieri la ora 4,00 şi nu am avut cum să prind rând.

Problema este că celor de aici nu le-a trecut prin cap să ne verifice dosarele înainte să intrăm la birou şi să ne spună dacă sunt complete sau nu, ca să nu ne pierdem timpul pe aici. Asta este! După 16 ani de muncă am ajuns şi aici…!”, ne-a spus Dima Gheorghe, de 49 de ani, care aştepta să îşi depună dosarul de şomaj.

„Vin de trei zile aici şi stau la rând. Până azi nu am reuşit să intru, dar sper că o să rezolv până la urmă. Sunt mai mulţi oameni care cer şomaj, se vede că şi aici este personal puţin şi ni se cer o grămadă de hârtii de care facem rost cu greu şi… Doamne fereşte să fie una greşită că o luăm de la capăt! Eu nici nu sunt din Galaţi, sunt din comuna Independenţa şi fac naveta doar pentru asta”, ne-a spus Dumitrache Mihalache, de 41 de ani, care a lucrat la Agenţia de Îmbunătăţiri Funciare 20 de ani şi care anul trecut s-a angajat la societatea A+K, ce l-a trecut pe lista de disponibilizări în luna decembrie.

Avalanşă de cereri

„Într-adevăr, sunt foarte mulţi şomeri indemnizaţi în această perioadă. Numai pentru luna ianuarie vorbim despre 3500 de oameni care au rămas fără slujbe în urma disponibilizărilor colective, iar în afară de aceste persoane se prezintă la noi şi altfel de cazuri. În contextul în care agenţia a rămas cu mai puţini funcţionari, am fost nevoiţi ca prin dispoziţie să dislocăm oameni care aveau alte atribuţii aici să lucreze la aceste dosare. Până şi aparatul de coordonare al AJOFM lucrează la astfel de dosare.

Chiar şi în situaţia aceasta se întâmplă ca aglomeraţia să fie foarte mare. Problema principală cu care ne confruntăm este aceea că aproape toţi cei care vin aici, 99 la sută, au dosarele incomplete sau există incompatibilităţi între înscrisurile din cartea de muncă şi adeverinţa care ar trebui să ateste veniturile realizate de către fiecare în parte încă din date de 1.03.2002. Acest lucru face ca oameni să trebuiască să se întoarcă la angajatori, iar aceştia trebuie să ia în serios completarea fişei respective”, ne-a explicat Victoria Movileanu, directorul adjunct al AJOFM Galaţi, care lucra cot la cot cu ceilalţi la dosare. 

Punctul nevralgic al unei operaţiuni ce ar trebui să fie extrem de simplă este acea adeverinţă completată de către toţi angajatorii la care solicitantul de ajutor de şomaj a lucrat încă din anul 2002, din care să reiasă şi veniturile realizate de către acesta. Ministerul Muncii a cerut acest lucru prin intermediul Legii nr. 76 din anul 2002, care stabileşte stadiul de cotizare.

Aşa se face că o regulă absurdă impusă prin lege face ca bieţii oameni să îşi piardă timpul pe la uşile foştilor angajatori, în condiţiile în care toate acele date există deja în cărţile de muncă.

*    *    *

Mic ghid al şomerului

Cei care solicită, după disponibilizare, acordarea ajutorului de şomaj trebuie să ştie că, pentru a evita drumurile repetate la AJOFM, ar trebui să pregătească un dosar care să conţină o adeverinţă-declaraţie, completată de către toţi angajatorii la care s-a lucrat după 1.03.2002; adeverinţă eliberată de Administraţia Financiară; adeverinţă medicală cu specificaţia „apt de muncă” sau eventuale restricţii medicale; carnetul de muncă în original şi copie; buletinul de identitate în original şi copie; actul de studii în original şi copie; certificatul de naştere în original şi copie; certificatul de căsătorie sau actul de divorţ în original şi copie; livret militar în original şi copie şi un dosar cu şină.

Explicaţii foto: Angajaţii Agenţiei au în lucru sute de dosare, iar oamenii aşteaptă zile în şir să poată depune dosarele de şomaj

Citit 3209 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.