La Apă Canal, orice este posibil: Contracte individuale fără branşament individual

La Apă Canal, orice este posibil: Contracte individuale fără branşament individual
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Paradox tipic local: invocând "modernizarea", Apă Canal ameninţă 20 de proprietari cu "rezilierea contractelor individuale" şi îi "obligă" să se asocieze * Ironia este că niciunul dintre aceşti clienţi nu are branşament individual, deci, potrivit legii, nici nu ar trebui să aibă contracte individuale


Montarea noilor contoare cu citire la distanţă de către Apă Canal tuturor consumatorilor care au contracte individuale de furnizare de servicii naşte situaţii bizare. Deşi această investiţie are drept scop modernizarea serviciilor, în unele cazuri ea se dovedeşte a fi o întoarcere în epoca consumului "la comun". Mai mult, în anumite situaţii, Apă Canal poate fi acuzată că încearcă să rezilieze ilegal o serie de contracte cu anumiţi clienţi, fapt ce ar putea fi considerat un precedent periculos pentru toţi consumatorii care au contract direct cu distribuitorul local de apă potabilă.

Obligaţi să se asocieze

Programul de modernizare a sistemului de taxare pe care îl derulează Apă Canal în ultimele luni prin montarea de contori volumetrici cu citire la distanţă scoate la iveală o serie de situaţii cel puţin ciudate. De exemplu, cei 20 de locatari ai blocului CFR de pe strada Mihai Bravu, care până acum au plătit facturi individual la Apă Canal, au fost înştiinţaţi recent de conducerea societăţii că trebuie să îşi facă Asociaţie de proprietari dacă vor să mai primească în continuare apă rece. "În urma reorganizării şi modernizării sistemului de taxare/facturare a consumului de apă prin montarea de contori volumetrici cu citire la distanţă, nu se mai poate efectua defalcarea individuală a consumului de apă, urmând a se monta un singur contor pe branşamentul blocului. Drept urmare, soluţia actuală de facturare individuală a consumului de apă pentru cele 20 de apartamente nu mai poate fi aplicată şi se impune rezilierea contractelor de apă individuale încheiate de societatea noastră şi constituirea în Asociaţie de Proprietari...", se arată în notificarea primită de proprietari.

La blocul CFR, cu sau fără contract individual?

Chestionaţi pe această temă, reprezentanţii Apă Canal ne-au oferit, printre altele, definiţii din lege, încercând să sugereze că, de fapt, cei 20 de proprietari nu au calitatea de consumatori individuali. "Are calitatea de utilizator individual al serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare orice persoană fizică sau juridică ce deţine (...) un imobil având branşament propriu de apă potabilă (...)", este citatul din Legea 241/2006 pe care ni l-au trimis reprezentanţii societăţii conduse de Gelu Stan. Totuşi, calitatea de parte contractantă a celor 20 de proprietari este implicit recunoscută prin notificarea semnată de acelaşi director Gelu Stan: "se impune rezilierea contractelor de apă individuale încheiate de societatea noastră". În plus, cel puţin unul dintre proprietari deţine un contract individual. Este vorba despre contractul 14394, încheiat pe 13.11.2007 între Apă Canal şi Florica Epuraş.

Proprietarii pot cere daune

Oricare ar fi situaţia din actele Apă Canal, soluţia pe care o aplică societatea în cazul locatarilor din blocul CFR este ori ilegală, ori de-a dreptul hilară. Presupunând că toţi proprietarii ar avea contracte individuale, Apă Canal nu le-ar putea rezilia, pentru că "denunţarea unilaterală de către operator" este posibilă doar dacă "împuterniciţii acestuia (ai operatorului, n.r.) sunt împiedicaţi să verifice sau să citească contoarele ori să verifice şi să remedieze defecţiunile la instalaţiile care sunt proprietatea sa, atunci când acesta se află pe proprietatea utilizatorului", după cum se arată în contractele Apă Canal.

Un avocat a explicat pentru "Viaţa liberă" că, dacă ar rezilia contractul unilateral, Apă Canal ar fi pasibilă de plata unor despăgubiri. "Pentru a se putea dispune rezilierea unui contract trebuie să se întrunească toate condiţiile din acel contract. Or în acest context nu se regăseşte situaţia notificată proprietarilor respectivi. Rezilierea unilaterală a contractului de către Apă Canal ar da posibilitatea deţinătorilor de contract să ceară daune în instanţă", a explicat avocata Isabela Amariei.

Dacă, în schimb, se dovedeşte că cei 20 nu au contracte individuale, atunci avem de a face cu o acţiune de râsul curcilor a conducerii Apă Canal, care încearcă să rezilieze nişte contracte individuale inexistente.

"Vom continua alimentarea cu apă a blocului"

În orice caz, reprezentanţii Apă Canal susţin că singura soluţie pentru blocul CFR este asocierea locatarilor. "(...) Toţi titularii de contracte din condominiu au fost notificaţi privind obligativitatea constituirii în asociaţie de proprietari la nivelul blocului (...) Desigur că, până la finalizarea demersurilor de constituire a asociaţiei de proprietari, vom continua alimentarea cu apă a blocului şi rămânem deschişi discuţiilor cu proprietarii apartamentelor/titularii de contracte de furnizare, pentru găsirea unor soluţii legale de rezolvare a problemei taxării şi facturării lunare a consumului de apă rece", se mai arată în răspunsul Apă Canal.

Atipic / Locatarii nu au avut niciodată asociaţie

 

Situaţia blocului CFR, de pe strada Mihai Bravu, este una atipică. Locatarii de aici nu s-au constituit niciodată în asociaţie de proprietari, ci au avut contracte directe cu toţi furnizorii de utilităţi publice. Inclusiv cu Apă Canal, dacă este să ne luăm după modul în care li se calculează celor 20 de proprietari facturile lunare la apă rece şi canalizare. Totuşi, dacă am lua în calcul faptul că niciunul dintre locatari nu are branşament individual, am putea concluziona că nu ar trebui să existe vreun contract individual. Lucru infirmat, însă, de notificarea Apă Canal şi de cel puţin un contract semnat de reprezentanţii societăţii.

Citit 5248 ori Ultima modificare Vineri, 23 August 2013 16:52

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.