Muzeul de Istorie din Galaţi are o maşină de 600.000 de dolari
Foto: Foto: Bogdan Codrescu

Muzeul de Istorie din Galaţi are o maşină de 600.000 de dolari
Evaluaţi acest articol
(2 voturi)

* Automobilul, marca „De Dion Bouton”, este rarisim * În lume, mai sunt doar trei exemplare, în muzee private


Muzeul de Istorie din Galaţi deţine, în colecţiile sale, un automobil De Dion Bouton, fabricat în 1898, echipat cu motor cu ardere internă, ce poate fi văzut la Casa Cuza Vodă.
„Este una dintre cele mai rare piese muzeistice din România”, afirmă directorul Cristian Căldăraru. „Există încă trei exemplare în toată lumea, expuse în muzee private, în Anglia şi SUA”.

Nicolae Cincu - primul proprietar

Acest automobil are o istorie interesantă: în 1898, au fost produse 27.000 de exemplare, în Franţa. Până în 2009 nu se ştia cui a aparţinut, se presupunea că a fost al unuia dintre consulii care aveau reşedinţa la Galaţi la sfârşitul secolului XIX - începutul secolului XX, fie că a fost a unui mare industriaş sau a unui primar, se vehicula numele lui Constantin Ţincu. Cristian Căldăraru povesteşte: „În 2009, în timp ce făceam inventarul arhivei vechi a muzeului, într-un dosar de contabilitate ne-a atras atenţia un act cu un timbru care nu avea ce să caute în anul 1956, anul arhivei. Apoi am descoperit cu surprindere că acolo erau toate documentele privitoare la actul de vânzare-cumpărare de către Muzeul de Istorie a acestui automobil, în 1956. Maşina i-a aparţinut lui Nicolae Cincu, un membru al familiei Cincu din Tecuci, care a fost, la începutul secolului XX, vicepreşedinte al Consiliului Judeţului Galaţi. A cumpărat maşina în 1899 şi a folosit-o până în jurul anului 1920, când a vândut-o unui maistru de la o întreprindere din Galaţi. Acesta perfectează prin notariat actele de vânzare-cumpărare cu Nicolae Cincu şi păstrează maşina până în 1956 când, având nevoie de bani, vine la Muzeul de Istorie - pe atunci era director Nicolae Grigoriu - propune spre achiziţie automobilul şi se plătesc 2.000 de lei pentru el, o sumă uriaşă la vremea respectivă. De atunci se află în patrimoniul Muzeului de Istorie. Începând din perioada anilor 1960, a fost expusă la Casa Cuza, îmi amintesc că eram copil şi ne aduceau cu şcoala la muzeu şi acest automobil constituia atracţia tuturor. În 1997, el a fost restaurat de Sandu Sindile, de la Muzeul nostru, împreună cu doi ingineri din Combinat, astfel încât este în stare de funcţionare”, declară Cristian Căldăraru.     

Un model de succes

De la Sandu Sindile, cel care s-a ocupat de restaurarea automobilului pe când lucra la Muzeul de Istorie gălăţean şi care, în prezent, este managerul colecţiilor la Dundas Museum & Archives, în Canada, am aflat că „De Dion Bouton a fost una dintre primele mărci de automobile înfiinţate în Franţa. Asta se întâmpla în 1883, când doi mecanici, Bouton şi Trepardoux, au început să construiască tricicluri propulsate de motoare cu aburi. Eforturile lor au fost remarcate de contele, mai târziu marchizul De Dion, un mare admirator al curselor de automobile. În 1895, firma, acum numită De Dion Bouton, a început să producă motoare cu ardere internă şi a lansat un triciclu propulsat de un motor cu un cilindru, de 137 de centimetri cubi, care dezvolta un cal putere (1 CP). În 1896, ei au lansat un nou motor, tot cu ardere internă, de 250 de centimetri cubi, care dezvoltă 1,75 CP. Acest motor va fi instalat pe noul automobil numit „Quattro”, care va participa în multe curse de viteză ale timpului. Încurajaţi de acest succes, ei vor lansa modelul "Vis-a-vis" în 1899, o bijuterie tehnică, propulsată de un motor cu un cilindru de 3,5 CP şi acţionată de o cutie de viteze cu două trepte. Modelul a avut un succes extraordinar şi a fost produs până în anul 1912”.

Un japonez a vrut să o cumpere cu 600.000 de dolari

"În 2002, un japonez care făcea parte dintr-o delegaţie venită în vizită la Consiliul Judeţului, a văzut automobilul. I-a plăcut atât de mult încât afirmat că ar fi bucuros să aibă în colecţia personală o asemenea piesă şi că ar da 500.000 sau 600.000 de dolari pentru ea. Or, după cum se ştie, bunurile muzeale nu pot fi înstrăinate. Vrem să o clasăm în categoria Tezaur, dacă vom avea anul acesta bani pentru evaluare. Specialişti de la Bucureşti au acceptat să vină să o cosmetizeze şi să-i facă revizia. Când acest lucru se va întâmpla, intenţionăm să o scoatem, pentru o plimbare, pe Domnească, astfel încât să poată fi văzută de gălăţeni. Apoi, va rămâne la Casa Cuza între camere de supraveghere şi sistemul de alarmă”, afirmă directorul Căldăraru.
Muzeul Naţional de Istorie din Bucureşti a solicitat-o anul trecut pentru a face parte dintr-o expoziţie a celor mai vechi maşini din România: dintre toate modelele expuse, „De Dion Bouton”-ul de Galaţi era veterana. Timp de patru luni, ea a fost văzută de vizitatori români şi străini. Gălăţenii o pot admira în fiecare zi, la Muzeul Casa Cuza Vodă, între orele 9,00 şi 17,00, mai puţin lunea şi marţea, când este închis.   

Citit 4800 ori Ultima modificare Vineri, 24 Ianuarie 2014 16:38

4 comentarii

  • postat de Vali
    Duminică, 26 Ianuarie 2014 10:04
    5.13.227.***
    s-acum plang dupa "Libertatea", o alta piesa de tezaur a Galatiului :(
    0
    6
    Raportează
  • postat de irina
    Sâmbătă, 25 Ianuarie 2014 22:34
    82.157.218.***
    Cred ca masina aceasta va fi trasa de toti maidanezii din galati
    Primarul va fi mindru ca are si atitea vietutoare pe strada
    7
    2
    Raportează
  • postat de cristina
    Sâmbătă, 25 Ianuarie 2014 13:41
    84.117.42.***
    Mincinossii astia se se mai abtina ca au facut panzarul lui Stefan cel Mare si au spus ca il pun in circulatie pe Dunare pt cetateni si nu a fost asa. In loca sa il exploateze a stat la faleza jos deteriorandu-se. In alte tari ar fi facut bani frumosi cu asa ceva din turism si calatorii. Numai incompetenti!
    5
    12
    Raportează
  • postat de Japonezu
    Sâmbătă, 25 Ianuarie 2014 01:20
    5.13.229.***
    Galateni grabitiva sa o vedeti caci Maine poimaine o vinde si pe asta ca pe Libertatea
    Doar stiti voi... ei iubesc patrimoniul
    2
    33
    Raportează

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.