După un an de AGONIE, Spitalul CFR trece din nou la TRANSPORTURI
Foto: foto: Bogdan Codrescu

După un an de AGONIE, Spitalul CFR trece din nou la TRANSPORTURI
Evaluaţi acest articol
(1 Vot)

* Prin transferul din 2013, unitatea sanitară gălăţeană a pierdut atât fonduri, cât şi paturi * Recuperarea pagubelor este extrem de dificilă, recunosc liderii de sindicat * După ce va ajunge din nou în reţeaua Ministerului Transporturilor, unitatea nu va mai putea fi transformată în spital municipal


După ce, în urmă cu un an şi jumătate, Spitalul General Căi Ferate Galaţi a fost transferat pe nepusă masă de la Transporturi la Sănătate, guvernanţii au hotărât recent revenirea unităţii sanitare în reţeaua Ministerului Transporturilor.

Astfel, potrivit unei ordonanţe de urgenţă publicată deja în Monitorul Oficial, Spitalul CFR Galaţi, alături de alte zece spitale regionale din ţară, vor avea drept ordonator principal de credite Ministerul Transporturilor, care va prelua atât patrimoniul instituţiilor, cât şi personalul. De asemenea, sumele alocate în bugetul de stat pe anul 2014 pentru Ministerul Sănătăţii, destinate celor 11 spitale, vor fi transferate, cu aceeaşi destinaţie, în bugetul Ministerului Transporturilor, de la data intrării în vigoare a ordonanţei.

Fondurile erau insuficiente

Vestea este cât se poate de bună pentru angajaţii Spitalului CFR Galaţi, după incertitudinile pe care le-au trăit în ultimul an. Managerul unităţii, dr. Gabriela Ionescu, admitea la sfârşitul anului trecut faptul că spitalul se afla într-o situaţie dificilă şi că angajaţii erau îngrijoraţi de ce se va întâmpla în 2014.

După ce Casa de Asigurări de Sănătate a Ministerului Transporturilor a fost desfiinţată, spitalul din Valea Oraşului a încheiat un contract cu Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate (CJAS) Galaţi. De asemenea, pentru secţia exterioară pe care spitalul o deţine la Buzău, a fost încheiat un contract cu CJAS Buzău. Dacă banii primiţi de la CJAS Galaţi au fost suficienţi, nu acelaşi lucru s-a putut spune şi despre fondurile venite de la CJAS Buzău. Astfel, dintre cele 80 de paturi de la Buzău, doar 65 primiseră finanţare. Deficitul financiar pe care secţia buzoiană îl înregistra în fiecare lună era astfel de aproximativ 100.000 de lei. "Deficitul a fost acoperit până acum (la sfârşitul anului trecut - n.r.) în mare parte din veniturile proprii ale spitalului. Nu ştim însă cât mai putem menţine această situaţie", explica atunci cu îngrijorare dr. Ionescu.

Ce s-a pierdut rămâne pierdut

Liderii sindicatelor din transporturile feroviare au criticat dur, încă de la început, transferul spitalelor CFR la Ministerul Sănătăţii. "Toată graba lui Relu Fenechiu a fost dictată în special de interese imobiliare, spitalele având clădiri de patrimoniu în zone imobiliare foarte bine cotate. Filiera era relativ simplă: spitalele erau trecute de la Transporturi la Sănătate, acolo unde nu existau bani şi pentru ele. Ministerul Sănătăţii le-ar fi trecut mai apoi către autorităţile locale, unde iar nu sunt bani. Inevitabil, ar fi ajuns în cele din urmă în domeniul privat, acolo unde normal că primează interesul financiar. Ne bucurăm acum că în urma presiunilor pe care le-am făcut fără încetare s-a hotărât revenirea spitalelor în reţeaua Ministerului Transporturilor, acolo unde de fapt le este şi locul. Totuşi, daunele provocate de transferul abuziv de la începutul anului trecut nu sunt recuperate", ne-a declarat dr. Denisa Popovici, liderul Uniunii Sindicatelor din Spitalele CFR.

Municipalitatea îşi menţine intenţiile

După ce Spitalul CFR Galaţi a fost trecut de la Transporturi la Sănătate, Primăria Galaţi şi-a exprimat disponibilitatea de a-l prelua şi transforma în spital municipal. Pentru că ordonanţa de guvern rămăsese blocată între cele două ministere, intenţia municipalităţii nu a putut fi concretizată. "Totuşi, noi (Primăria - n.r.) ne menţinem intenţiile de a prelua Spitalul CFR, însă doar după ce se vor rezolva problemele la nivel central", ne-a declarat Emanuela Turcu, purtătorul de cuvânt al Primăriei Galaţi.

Jocul cu puterea

Dificultăţile pentru Spitalul CFR, una dintre cele mai apreciate unităţi sanitare în rândul gălăţenilor, au apărut în momentul în care, pe 28 decembrie 2012, ministrul de atunci al Transporturilor, Relu Fenechiu, anunţa că în prima şedinţă de Guvern din 2013 va propune mutarea tuturor spitalelor CFR de la Transporturi la Sănătate. Fenechiu încerca astfel să scape de ceea ce el numea “gaura neagră” pe care aceste unităţi o făceau în bugetul ministerului la cârma căruia se afla.

Scurt istoric al singurului spital din Valea Oraşului

Înfiinţat în urmă cu peste trei decenii, Spitalul CFR Galaţi dispunea la sfârşitul anului trecut de un număr de 235 de paturi. Cei 380 de angajaţi îngrijesc anual în jur de 9.000 de pacienţi. O eventuală închidere a spitalului ar fi fost o adevărată tragedie pentru toată partea de est a oraşului, în condiţiile în care, în toată zona cuprinsă între strada Domnească, lacul Brateş şi Prut, nu există nici măcar un dispensar medical, în afara Spitalului CFR.

Citeşte şi

Cum a fost Spitalul CFR la un pas de închidere din cauza unei decizii politice abuzive

Citit 3165 ori Ultima modificare Duminică, 01 Iunie 2014 17:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.