Profesorii i-au lăsat pe elevi să copieze la teza cu subiect unic!

Profesorii i-au lăsat pe elevi să copieze la teza cu subiect unic!
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Doi directori de şcoli şi-au dat demisia * Două cadre didactice au plecat din învăţământ * „Nu mai avem  pe cine să anchetăm, pentru că vinovaţii au plecat din învăţământ”, susţine inspectorul general-adjunct Mitică Dudău *

În două şcoli din localităţile Griviţa şi Movileni,  directorii şi-au dat demisia pentru că s-au descoperit nereguli la tezele cu subiect unic.  La Griviţa s-a constatat că o clasă întreagă a copiat la teza la matematică cu buna ştiinţă a celor două profesoare supraveghetoare. La Movileni, o persoană străină a reuşit să intre la comisia de corectură, deşi preşedinta comisiei pe şcoală, respectiv directoarea, nu ar fi trebuit să lase nicio posibilitate ca acest lucru să se întâmple.

„Au fost neglijenţe mari”

„Directoarea de la Griviţa e un om muncitor, dar acolo s-au constatat neglijenţe mari. Poate a avut prea multă încredere în oamenii ei şi n-ar fi trebuit. Cele două supraveghetoare sunt cadre didactice tinere, una era suplinitoare, una titulară, n-am înţeles ce a fost în capul lor. La asemenea examene, responsabilitatea este mare şi cine nu se conformează, plăteşte”, a precizat inspectoarea general-adjunctă Laura Marin.

Nu vor mai lucra în învăţământ

Cele două profesoare supraveghetoare la clasa unde s-a copiat şi-au dat imediat demisia din învăţământ. Persoanele respective au preferat să rămână fără slujbă decât să ajungă după gratii, pentru că astfel de lucruri, conform metodologiei de organizare a tezelor cu subiect unic, intră sub incidenţă penală.  

La articolul 30 (1),  metodologia prevede că „profesorii care comit fapte cu caracter infracţional, legate de organizarea şi desfăşurarea tezelor cu subiect unic, cum ar fi furnizarea soluţiilor problemei, înlocuiri de lucrări, falsificări de lucrări, care permit sau favorizează fraudarea probei sau care au manifestări care atestă neglijenţă în îndeplinirea atribuţiilor ce le revin, sunt sancţionate în conformitate cu prevederile legale. După caz, Comisia Naţională sau comisia judeţeană sesizează în scris organele de cercetare penală”.

„Nu mai avem pe cine ancheta”

Conducerea ISJ ne-a declarat că respectivele situaţii au fost aduse la cunoştinţa celor din Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Inovării. În schimb, şefii ISJ au rămas fără obiectul anchetei: „Cum cei doi profesori au plecat din învăţământ, nu mai avem pe cine cerceta. Tezele nu se vor da din nou la clasa respectivă. Problema s-a putut rezolva uşor: cum au apărut în teză rezolvări ca în barem, chiar dacă elevii au ajuns la rezultatul corect, nu li s-a punctat nimic dacă pe teză nu apare şi raţionamentul sau justificarea rezultatului”, a precizat inspectorul general-adjunct Mitică Dudău.

„Nu am fost atentă, plătesc”

Am discutat cu directoarea de la Griviţa, Violeta Pleşa, pe care o ştiu de ceva vreme pentru lucrurile deosebite pe care le-a făcut în şcoala din comună. Inclusiv conducerea ISJ nu are decât cuvinte de laudă despre ea. Dar de data aceasta, pentru neatenţie, a trebuit să plătească. Era tristă şi necăjită, nu pentru că a fost nevoită să-şi dea demisia, ci pentru că astfel s-a pus o pată pe blazonul instituţiei pe care a condus-o şi la care ţinea foarte mult.

„Ca preşedinte de comisie în şcoală, ar fi trebuit să fiu atentă la absolut tot. Aşa se întâmplă când vrei să faci prea multe. Ceva tot trebuie să-ţi scape. Mi-am dat singură demisia. Îmi pare rău, pentru că mai aveam foarte multe de făcut. Îmi pare rău că s-a pătat numele instituţiei unde sunt elevi foarte buni. De exemplu, eu sunt învăţătoare la o clasă de unde cinci elevi s-au calificat printre cei mai buni elevi din judeţ, la barajul de la concursul de matematică «Cangurul».  Dar, n-am fost atentă, plătesc”, ne spune, amărâtă, învăţătoarea de la Griviţa.

Practica e veche

De altfel, inspectorii şcolari de la Galaţi şi din toată ţara i-au avertizat pe cei de la minister încă de la început că modul de organizare a tezelor cu subiect unic cu supraveghetori din şcolile unde învaţă elevii respectivi lasă loc pentru fraude, care pot sau nu să fie detectate. Ca urmare, în urmă cu doi ani, tot la matematică, conducerea ISJ a descoperit că în zece comune exista un procent de promovabilitate de 100 la sută.

Pentru că dascălii sunt traşi la răspundere, dar şi premiaţi (salarii şi gradaţi de merit) în funcţie de rezultatele la teze, există tentaţia mare de a-i ajuta pe elevi în timpul testării. „Acum doi ani, nu s-a pus problema ca acest lucru să afecteze examenul, pentru că tezele se dăduseră doar experimental. Ne-am dat seama că nu e normal ca procentul de promovabilitate să fie de 100 la sută. Am dat din nou teze, cu supraveghere mai strictă, iar rezultatele nu au mai ieşit ca prima dată”, a precizat inspectorul general-adjunct Mitică Dudău.  

Poate măcar după astfel de incidente cei din MECI vor renunţa la tezele cu subiect unic, blamate de la prima sesiune experimentală de oamenii şcolii. Dar şi la oamenii care nu-şi înţeleg menirea de dascăli.

De altfel, Ecaterina Andronescu îşi propusese încă de la începutul mandatului să le înlocuiască. Important este să aleagă bine cu ce vor fi schimbate şi pe ce bază se va face admiterea la liceu, în aceste condiţii.

Citit 1445 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.