DISCRIMINARE la o școală din Galați: COPIL de opt ani, persecutat de învăţătoare

DISCRIMINARE la o școală din Galați: COPIL de opt ani, persecutat de învăţătoare
Evaluaţi acest articol
(13 voturi)

Cazul unei fetiţe de opt ani din Galaţi a ajuns subiect de anchetă pentru Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării, care a fost sesizat de Centrul European pentru Drepturile Copiilor cu Dizabilităţi (CEDCD). Sesizarea a fost depusă după ce părinţii micuţei, diagnosticată cu tulburare de spectru autist, au fost obligaţi să îşi mute copilul din şcoală din cauza comportamentului învăţătoarei.

Întreaga poveste a început în 2014, când, pe baza certificatului de orientare şcolară emis de Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională Galaţi, micuţa Adelina a fost înscrisă la clasa pregătitoare a Şcolii Gimnaziale nr. 10 din Galaţi, împreună cu sora ei. Se pare că, pe tot parcursul clasei pregătitoare, cele două surori au fost izolate şi supuse unui tratament diferenţiat de către învăţătoare. “Am înscris copiii la Şcoala Gimnazială nr. 10, Petre Ţuţea, pentru că locuim în zonă. Am întârziat cu Adelina un an pentru ca să poată merge în aceeaşi clasă cu sora ei. Asta ajută în terapia copilului. Am avut însă foarte multe probleme. Fetele erau obligate să stea amândouă în aceeaşi bancă, banca fiind de o singură persoană. Adelina voia să se aşeze şi ea, ocupa locul altcuiva, şi astfel devenea foarte agitată. O rugam pe doamna să îi aducă o bancă. Mergea în altă clasă şi îi aducea banca, dar a doua zi se repeta aceeaşi poveste. Copilul meu nu avea niciodată bancă în clasa dânsei, pentru că ea considera că un copil autist nu are ce căuta într-o şcoală de masă”, ne-a povestit mama fetiţei.

Transfer la o altă şcoală

În ciuda acestor probleme, părinţii celor două fete s-au străduit să treacă peste dificultăţi şi să-şi menţină copii împreună în aceeaşi şcoală, inclusiv în clasa I. “Doamna învăţătoare refuza să discute cu mine. Nici măcar nu mă chema la şedinţele cu părinţii. Aflam după aceea de ele şi când întrebam de ce nu am fost anunţată mi se spunea că trebuia să îmi transmită copilul. Copilul are şase ani, ce discernământ are ea?”, a completat femeia. Mama celor două fete s-a văzut nevoită să îşi retragă copii de la Şcoala nr. 10, în ciuda faptului că cei de la Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională au recomandat conducerii şcolii să le integreze pe cele două micuţe. Mutarea este însă costisitoare pentru că noua şcoală se află la o distanţă mai mare de casă, părinţii find obligaţi să meargă cu taxi-ul. “Făceam acasă terapie cu fetiţa, dar era degeaba, pentru că la şcoală regresa. Se plictisea la ore când ceilalţi colegi repetau “A” mare, pentru că ea deja ştia să scrie. Acum am mutat-o la o altă şoală şi este mult mai bine”, ne-a explicat mama Adelinei. Toate aceste probleme au fost aduse la cunoştinţa conducerii Şcolii nr. 10, dar doar verbal, fără să facă şi o plângere scrisă. “Copilul era destul de agitat şi probabil de aici apăreau acele inadvertenţe între el şi doamna învăţătoare. Mama ei venea des şi îmi spunea că este nevoie de mai multă aplecare asupra copilului. Nu mi-a spus că fetiţa ar fi fost jignită la clasă”, ne-a explicat Laura Vasiliu, directorul adjunct al Şcolii nr. 10.

Nu toate cadrele didactice au experienţă

Situaţia este cunoscută şi de conducerea Inspectoratului Şcolar, care recunoaşte că anumite cadre didactice nu au suficientă pregătire pentru a lucra cu copiii cu probleme de sănătate. “La nivelul sistemului educaţional există un deficit de pregătire psiho-pedagogică a cadrelor didactice. Nu avem cursuri de formare în formarea iniţială cu privire la integrarea în învăţământul de masă a copiilor cu probleme, mai ales pentru cadrele didactice care au o anumită vârstă. Până la urmă, s-a ajuns la concluzia, împreună cu mama, ca micuţele să fie mutate la o altă şcoală. Aici copilul progresează şi beneficiază de o integrare foarte bună. La această şcoală sunt cadrele didactice care au avut disponibilitate şi experienţa integrării copiilor şi în alţi ani şcolari”, ne.a declarta Diamanta Bulai, inspector şcolar adjunct.

Părinţii Adelinei sunt decişi să îşi caute dreptatea în justiţie, mai ales că ştiu că prin ceea ce au trecut ei trec şi alţi părinţi. Aceştia au şi susţinerea celor de la CEDCD, care au depus deja sesizare la Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării. „Suntem extrem de îngrijoraţi cu privire la situaţia celor două fetiţe din Galaţi, cu atât mai mult cu cât aceste cazuri nu reprezintă o excepţie, ci un fenomen la nivelul sistemului de educaţie românesc. Ministerul Educaţiei refuză în continuare să ia orice măsură de prevenire şi sancţionare a acestor fapte. Noi vom continua lupta pentru drepturile acestor copii şi vom apela la toate mijloacele legale, dar şi la forurile internaţionale pentru ca Ministerul Educaţiei să-şi asume incluziunea copiilor cu dizabilităţi, care este o obligaţie şi nicidecum o opţiune”, explică Mădălina Turza, preşedinte CEDCD.

Citit 8898 ori Ultima modificare Sâmbătă, 26 Martie 2016 00:23

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.