Amenajare UNICĂ în România | Râpă sălbatică, transformată în parc de ciclism montan

Amenajare UNICĂ în România | Râpă sălbatică, transformată în parc de ciclism montan
Evaluaţi acest articol
(12 voturi)

Ţiglina Bike & Trail este un proiect început în urmă cu mai bine de doi ani. O zonă care era pârloagă şi râpă, plină de gunoi, a fost transformată, prin voluntariat, într-un parc pentru ciclism pe teren accidentat şi alergare prin pădure, inaugurat, duminica trecută, cu o primă competiţie de mountain bike urban, care a făcut parte din seria evenimentelor dedicate "Zilelor Dunării". Pe lângă zecile de voluntari care au sprijinit proiectul, "artizanii" acestei transformări au fost Marius Ionaşcu - cel care a gândit întregul traseu, Silvia şi Cristian Mircioi - interfaţa dintre eveniment şi autorităţile locale (toţi trei membrii ai Asociaţiei Mausi), precum şi Bogdan Dediu - care a asigurat utilajele. 

Competiţia "Ţiglina XCO" a inaugurat parcul sportiv pentru ciclism urban şi trail (alergare prin pădure), aflat într-o zonă din mijlocul oraşului şi totuşi izolată de "civilizaţie", iar din acest punct de vedere este unic în România, conform celor care au realizat acest proiect. "Dacă nu era trecerea dintre cele două zone mari, peste aleea asfaltată, nici nu aş fi simţit că suntem în oraş", a subliniat şi Roxana Rîmniceanu, o ieşeancă care a concurat pe noul traseu, fără vreo tură de recunoaştere înainte.

Suprafaţa este una mare şi se întinde de ambele părţi ale râpei ce separa Stadionul "Dunărea" de Baza Sportivă "Siderugistul" şi Parcul "Cloşca". La una din margini este Uzina de Apă, iar pe acest flanc al râpei se ajunge până în Parcul "Cloşca", prin spatele sălii şi al terenului de fotbal de la "Siderurgistul". Pe la poarta de intrare spre vestiarele Stadionului "Dunărea", cea din vale, se face trecerea în celălalt flanc al râpei, pădurea de lângă stadion, până la strada Brăilei.

La competiţie, "amatorii relaxaţi" au avut parte de un traseu provocator pe potecile înguste, cu urcări şi coborâri din plin, printre copaci. Ulterior, în aceeaşi zonă, s-a dat startul "amatorilor nervoşi", pe un traseu diferit, cu un grad sporit de dificultate şi mai spectaculos, cu urcări şi coborâri mai lungi şi mult mai abrupte, sărituri şi viraje foarte strânse.

"Ne bucurăm că am reuşit să punem Galaţiul pe harta ciclismului profesionist din România. Ediţia cu numărul 1 a "Ţiglina XCO Race" a ridicat standardele actuale ale concursurilor româneşti de profil, aliniind la start cei mai buni ciclişti ai momentului din ţară, alături de cei veniţi din Republica Moldova. Suntem siguri că următoarele o vor depăşi în anvergură, dată fiind experienţa acumulată", a afirmat Cristian Mircioi, organizator şi membru al Asociaţiei Mausi. De altfel, se doreşte aducerea aici a unei etape a Cupei Mondiale de "mountain bike".

Start cu brio

Faptul că evenimentul a fost asociat cu ”Zilele Dunării” a fost unul benefic pentru ambele părţi. ”A fost un schimb reciproc de valoare, noi i-am ajutat pe organizatorii festivalului, iar ei pe noi. Ambele părţi au avut de câştigat la capitolul imagine. Suntem gălăţeni şi ne bucură orice eveniment care scoate oraşul din anonimat, suntem ciclişti şi ne bucură orice eveniment care ridică ciclismul din anonimat. Suntem organizatori şi club de ciclism care dorim să promovăm acest sport”, a spus ing. Octavian Mercouffer, iniţiatorul proiectului Ţiglina Bike & Trail.

Cum a început

Proiectul a fost demarat în urmă cu doi ani şi jumătate. ”Atunci am identificat râpa şi potenţialul ei, care la acel moment era ca în junglă. Am scos aproximativ 800 de remorci de gunoi, de reziduuri, iar cei de la Ecosal şi Gospodărire Urbană ne-au ajutat să le evacuăm, iar în momentele mai dificile ne-au ajutat chiar şi la ecologizare. Fără ajutorul lor, ne-ar fi fost foarte greu să reuşim”, a precizat Mercouffer.

Începând din august 2015, când au demarat lucrările de ecologizare şi de pregătire a traseelor, au pus mâna la treabă zeci de voluntari, atât din rândul asociaţiilor de ciclism, cât şi din cele de turism montan. ”Erau grădini, care tronau aici încă de prin anii ’70, fără vreun act. Nu una, ci vreo 50, era plin şi de câini fără stăpân. A fost o luptă şi cu cei de acolo, să îi convingem că nu aveau dreptul să îşi contruiască acolo. Nu plăteau nimic către autorităţi, în schimb erau foarte baricadaţi: garduri de minim un metru, cu sârmă şi platbandă, pline de lăstărişul care a crescut în zecile de ani”, a spus Mercouffer.

S-a şi alergat pentru parc

În cercurile de ciclişti, ideea parcului s-a răspândit de acum doi ani, iar în această primăvară proiectul a fost prezent ca o cauză comunitară, pentru care s-a alergat şi la Semimaratonul Galaţi, strângându-se astfel 2.305 lei, iar viraţi către proiect au fost 2.000 de lei. "A fost foarte dificil la început să convingem nişte oameni că, într-o râpă care nici nu era practicabilă pietonal, se poate organiza un asemenea traseu şi un astfel de concurs chiar şi fără sprijin financiar masiv, doar cu voluntariat. Încă sunt locuri unde zona a fost lăsată virgină, în care nu se poate trece decât ieşind cu zgârieturi şi hainele rupte", a mai spus Mercouffer.

Fiind vorba de un loc public, accesul cicliştilor şi al alergătorilor este liber, pe propria răspundere. De asemenea, cei care vor să facă donaţii pentru continuarea lucrărilor în parc o pot face în contul Asociaţiei Mausi, Cont IBAN: RO 95 BTRL RON CRT 0329961101 (Banca Transilvania, Sucursala Dunărea). 

Altfel, o treime din taxa de participare la "Ţiglina XCO" a fost direcţionată pentru finanţarea continuării amenajării Ţiglina Bike &Trail Park.  

Citit 8384 ori Ultima modificare Joi, 06 Iulie 2017 11:40

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.