Furnizorii au crescut artificial prețurile la energie

Furnizorii au crescut artificial prețurile la energie
Evaluaţi acest articol
(1 Vot)

Unii furnizori de energie au crescut artificial preţurile, pentru a cere mai mulţi bani de la bugetul de stat prin mecanismul de plafonare şi compensare a facturilor, potrivit unui document al Autorităţii Naţionale de Reglementare în Energie (ANRE).

"În cadrul verificărilor realizate s-au identificat furnizori de energie care au utilizat metode/ mijloace de creştere artificială a preţului mediu ponderat de achiziţie, prin încheierea la preţuri excesive de contracte de achiziţie intra-grup, pe pieţe centralizate (produse cu livrare pe termen scurt - săptămână/lună) şi de acte adiţionale de modificare a preţului de contract încheiate după publicarea OUG 118/2021, în vederea creşterii sumei decontate de la bugetul statului prin mărirea diferenţei dintre preţul mediu ponderat de achiziţie şi plafonul maxim stabilit prin ordonanța de urgență, metodă prin care furnizorul poate beneficia de sume nejustificat de mari de la bugetul statului)", arată documentul citat.

Aceste tranzacţii încheiate în scopul măririi artificiale a preţului pot fi suspectate, conform reglementărilor europene, de posibilă manipulare de piaţă, au subliniat reprezentanţii ANRE, care au demarat investigaţii.

Furnizorii au utilizat şi alte modalităţi de creştere artificială a sumei decontate, prin "excluderea din datele declarate ca achiziţii pe contracte în derulare în perioada noiembrie 2021 - ianuarie 2022 a contractelor cu preţ mic, metodă utilizată de unii furnizori în vederea îndeplinirii criteriului de eligibilitate privind depăşirea plafonului maxim de 525 lei/MWh (energie electrică) sau de 250 lei/MWh (în cazul gazelor naturale)".

Începând cu februarie 2022, lună din care se acordă compensări pe schema de plafonare pentru toţi clienţii noncasnici, au fost identificaţi furnizori care au solicitat compensare pentru propriii clienţi finali, declarând ca unică sursă de achiziţie cantităţi de energie electrică pe care le-au primit în calitate de clienţi finali ai unor alţi furnizori, care la rândul lor au solicitat compensare pentru aceste cantităţi. În acest fel, pentru aceeaşi cantitate de energie electrică s-a solicitat compensarea de două ori.

Până la data de 6 iunie 2022, ANRE a primit 239 de cereri de decontare de la un număr de 65 de furnizori, a soluţionat 62 de cereri şi a confirmat către Ministerul Energiei plata unei sume de 34,8 milioane de lei aferente facturilor din noiembrie, decembrie şi o parte din luna ianuarie 2022.

Un număr de 35 de cereri, în valoare de 8 milioane de lei, au fost respinse, întrucât preţul de achiziţie a energiei a fost sub plafonul aprobat prin lege.

Citit 516 ori Ultima modificare Luni, 06 Iunie 2022 18:06

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.