Cum ar trebui să arate o infrastructură națională modernă

Cum ar trebui să arate o infrastructură națională modernă
Evaluaţi acest articol
(2 voturi)

Preocupare pe segmentul de mobilitate militară.

România trebuie să aibă cel puţin trei autostrăzi finalizate - A1, A3 şi A8 - pentru a deţine o infrastructură naţională rezilientă, dar şi o Dunăre navigabilă tot anul şi un hub maritim modern la Constanţa, a declarat, miercuri, comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean, la cea de-a şasea ediţie a Critical Infrastructure Protection Forum.

"Trebuie să finalizăm modernizarea coridorului nordic feroviar prin Braşov şi a celui sudic prin Timişoara - Caransebeş, trebuie să avem o Dunăre navigabilă tot anul şi un hub maritim modern în Constanţa. Dunărea şi portul Constanţa sunt atuuri geopolitice extraordinare, pe care trebuia să le fructificăm economic, inclusiv folosind finanţările de peste un miliard de euro anunţate de Comisia Europeană pentru coridoarele solidarităţii, care facilitează transporturile de marfă din Ucraina şi înspre Ucraina, şi trebuie să interconectăm Republica Moldova la toate magistralele de transport ale Uniunii. Am început deja să alocăm primii bani pentru aceste priorităţi, mergem mai departe, pentru că avem la dispoziţie 12 miliarde de euro pentru transporturi, dublu faţă de perioada de finanţare anterioară 2014-2020", a precizat Vălean, într-un apel video.

Aceasta a subliniat că, având un război aproape de graniţele României, protecţia infrastructurii critice devine un instrument de apărare împotriva ameninţărilor la adresa securităţii europene în general. "Revizuirea răspunde ameninţărilor recente la adresa securităţii Uniunii, în special prin extinderea a patru coridoare europene de transport dincolo de frontiera estică a Uniunii Europene, în Ucraina şi Republica Moldova", a transmis comisarul european.

De asemenea, în opinia sa, mobilitatea militară este un alt element strategic al politicii de transport europene. "Bineînţeles că aceste noi standarde creează nevoi de investiţii, de aceea am pus la dispoziţia statelor membre un fond de 26 de miliarde de euro prin CEF - Mecanismul de interconectare a Europei, care finanţează proiecte de infrastructură pe coridoarele principale de transport ale UE. Din aceşti bani, am rezervat 1,6 miliarde de euro pentru mobilitatea militară", a arătat ea și a menționat că România va avea un buget garantat în CEF de 763 de milioane de euro până la finalul lui 2023, după care va intra în competiţie cu celelalte state, pe banii neatribuiţi.

"Pentru mobilitatea militară, România a obţinut finanţări pentru trei proiecte majore cu finanţare europeană, în valoare de 74,4 milioane de euro, pentru modernizarea a şase poduri la standarde de tonaj pentru uz dual, civil - militar, pentru modernizarea infrastructurii feroviare în portul Constanţa şi pentru un nou pod rutier la graniţa cu Moldova. Pentru al doilea apel de proiecte, încheiat în ianuarie, nu avem încă cifrele finale, dar ştim deja că sunt depuse mai multe proiecte în domeniul feroviar şi pentru modernizarea infrastructurii care ne leagă de Moldova şi Ucraina. Proiectele depuse depăşesc deja bugetul de peste 700 de milioane de euro rezervat României, dar acesta e doar primul pas", a explicat oficialul european.

Citit 513 ori Ultima modificare Miercuri, 26 Aprilie 2023 21:37

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.