Cifra de afaceri pe piaţa de jucării din România va atinge un nivel record de peste 1,7 miliarde de lei în anul 2022, după ce în 2021 a înregistrat 1,5 miliarde de lei, potrivit unui studiu de piață realizat de KeysFin, pe baza datelor furnizate de Ministerul Finanțelor.
În 2021, cifra de afaceri pe acest segment (producţie şi comerţ) a crescut cu 14 la sută în 2021 faţă de 2020 şi a fost de aproape 8 ori mai mare decât în 2012, la cel mai ridicat nivel din istorie, depăşind valoarea de 1,5 miliarde de lei.
Această extindere a pieței jucăriilor este peste media europeană și are la bază extinderea portofoliului de produse, inclusiv pe segmentul premium, ce încorporează tehnologii noi, interactive și educaționale.
"Numărul mai mare de alianţe şi parteneriate strategice, achiziţii şi colaborări între vânzători şi participanţii la piaţă la nivel european va susține şi creșterea pieţei jucăriilor la nivel local. Se aşteaptă ca jucăriile pentru sport şi în aer liber să beneficieze de o creştere a cererii, pe fondul preocupărilor ridicate ale părinţilor privind obezitatea infantilă şi a celorlalte probleme de sănătate asociate sedentarismului copiilor", potrivit studiului KeyFin.
Pe de altă parte, evoluţia pieţei poate fi afectată de factori precum creşterea disponibilității produselor contrafăcute, fabricate din materii prime de calitate scăzută şi care pot fi chiar dăunătoare copiilor.
În 2021, în România existau 504 companii care aveau ca obiect de activitate producţia şi/sau comerţul cu amănuntul de jucării, cu 5 la sută mai multe faţă de 2020 şi în creştere cu 73 la sută comparativ cu 2012.
Rezultatul net al companiilor din piaţa de jucării (profit minus pierdere netă) a crescut de 447 de ori faţă de 2012, la aproape 279 de milioane de lei, pe fondul evoluţiei componentei de comerţ, care a reprezentat 95 la sută din rezultatul net al pieţei în 2021. Cel mai mare jucător după cifra de afaceri şi forţa de muncă, Jumbo EC.R SRL, a generat aproape 96 la sută din profitul net al comercianţilor de jucării în 2021. Dintre cele 504 companii analizate, 244 au înregistrat profit în 2021, 194 au avut pierdere, restul înregistrând un rezultat nul.
Numărul de angajaţi din piaţa de jucării a scăzut cu 9 la sută faţă de 2020, însă a rămas cu 83 la sută peste nivelul din 2012, la aproximativ 3.600 de salariaţi în 2021. Pe sub-segmente, numărul mediu de angajaţi din producţie a scăzut cu 13 la sută faţă de 2012, la 1.300 de salariaţi. Pe partea de comerţ, forţa de muncă a crescut cu 407 la sută faţă de 2012, la aproape 2.300 de salariaţi în 2021.