România se situează pe primul loc în Europa la capitolul abandon școlar și înregistrează printre cele mai mici investiții în educație din lume, potrivit raportului Education at a Glance 2025 al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE). Documentul compară cheltuielile și rezultatele elevilor din 38 de state membre și peste 10 țări partenere, inclusiv SUA, Canada sau Japonia, oferind o imagine detaliată asupra performanței sistemelor educaționale la nivel global, relatează Digi24.
Documentul arată că România cheltuiește doar 6.069 de dolari per elev/student, de la învățământul primar la cel terțiar, plasându-se la coada clasamentului european și aproape de țări din afara continentului, precum Peru sau Mexic. Raportat la PIB, investiția este de doar 2,5%, aproape jumătate față de media OCDE (4,7%).
Abandonul școlar este, de asemenea, extrem de ridicat: 16% dintre copiii între 6-14 ani nu sunt înscriși în școală, comparativ cu 2% media OCDE, iar procentul adolescenților de 15-19 ani care nu urmează niciun tip de educație ajunge la 32%, față de media de 16%. La nivel european, doar Turcia înregistrează cifre comparabile.
Raportul arată și o rupere semnificativă de piața muncii pentru tinerii care părăsesc școala: 22% dintre cei cu vârste între 18-24 de ani nu sunt nici angajați, nici în educație sau formare, aproape dublu față de media OCDE. De asemenea, procentul adulților români cu studii superioare este redus: doar 19% dintre adulții de 25-64 de ani au o calificare terțiară, comparativ cu 42% media OCDE.
În ciuda acestor probleme, raportul relevă și câteva aspecte pozitive: salariile profesorilor sunt peste medie, iar rata de absolvire a universităților depășește media OCDE, cu 62% dintre studenți finalizând studiile în trei ani. „Învățătorii câștigă cu 14% mai mult decât media angajaților cu studii superioare, pe când, în medie la nivel OCDE, ei câștigă cu 19% mai puțin”, notează raportul, avertizând însă că majorarea salariilor poate reprezenta o provocare financiară pentru bugetul educației.
La lansarea raportului, secretarul de stat Sorin Ion a respins legătura dintre măsurile de austeritate și creșterea abandonului școlar. Acesta a menționat că măsurile vizează organizarea școlilor și cadrele didactice, iar bursele sociale și programele de sprijin, precum „Masă sănătoasă” sau reintegrarea mamelor minore, sunt menținute.
Raportul OCDE subliniază, însă, că fără investiții reale și politici de sprijin coerente, România riscă să mențină generații întregi în afara sistemului educațional și, implicit, pe marginea pieței muncii, amplificând excluziunea socială.