„E un moment istoric pentru galeria noastră”, puncta, la vernisajul de miercurea trecută, la Galeria de Artă „Nicolae Mantu”, al expoziţiei de pictură „Re: Sonance”, preşedintele Filialei Uniunii Artiştilor Plastici, Sava David.
Expoziţia gălăţeanului Roland Pangrati, al cărei titlu înseamnă şi „rezonanţă” şi „răspuns”, este „un eveniment unic”, care reinaugurează Galeria proaspăt reabilitată prin eforturile plasticienilor noştri. Pangrati, „un produs sută la sută a şcolii de artă gălăţene”, care culege trofee în ţară şi străinătate, este „un adevărat ambasador al artei plastice româneşti” și „demonstrează o forţă a creaţie, o profunzime deosebită!”
Covor roşu la intrare, trei „gheişe” îmbrăcate de designerul vestimentar Iuliana Şerbencu, muzică de rezonanţă niponă, iar, în interior, mari „ecrane pliate”, pictate parcă în lumini şi mătăsuri de aur, evocând paravanele inventate în China antică – din perioada dinastiei Zhou de Est, întemeiată în secolul VII î. Hr., atât de populare în budoarele secolului XIX.
Expoziţia nu este frumoasă. E magică şi fermecătoare! Şi, ceea ce este mai important, este unică prin multe! Curatoarea expoziţiei trăieşte în Tokyo! Hiroko Narizuka a apărut virtual, explicând, de pe un ecran de mari dimensiuni, cu un panou explicativ în spate, în română, engleză şi japoneză, evocând parcă un altar… electronic, că românul a trăit două luni în Japonia, studiind valorile tradiţionale pentru expoziţia la care a lucrat, fiind sfătuit şi de curatoare, un an. De altfel, un „val” multicolor stilizat în stil propriu mi-a amintit de bicolorul tablou al lui Hokusai, celebrul „Marele val de la Kanagawa”. Pangrati m-a fascinat, vorbind despre nikawa – lipiciul liant al culori obţinute din amestecuri de poveste: aripi de fluturi, pulbere de aur, insecte atomizate, argint sau aramă...
Fascinantă a fost şi prezentarea susţinută de compozitorul şi dirijorul Eugen Dan Drăgoi, prieten din copilărie cu plasticianul. Pictura lui Pangrati acompaniază de fapt muzica sa, a glumit cel care a compus câte o melodie-instrument pentru fiecare panou, dar, din mijlocul sălii, "ariile" îmbinându-se toate ca într-o orchestră! „Music design” sau „painting music” răspunde bogăţiei de materiale organice de pe pânze, topite în culori şi materiale contemporane, care l-au îndemnat pe compozitor să folosească, simetric, sunete naturale îmbinate cu cele sintetizate, într-o „expoziţie a Cosmosului exterior care se armonizează perfect cu acela interior". Savanţii Evului Mediu plasau Pământul în vibraţia notei Fa, a mai povestit compozitorul despre armonie.
Foto 1, galerie. Roland Pangrati, Sava David şi Eugen Dan Drăgoi. Foto 2. Roland Pangrati şi Eugen Dan Drăgoi. Plasticianul şi Muzicianul - un singur instrument, la puterea a doua! Foto 3. Farmecul nu poate fi explicat doar prin cuvinte! Foto 4. Expoziţia chiar a fost demnă de covoul roşu! Foto 5. Curatoarea japoneză viruală, ca în "Total recall"