Emoționante frânturi de suflet. „Poet al clipei din vis”

• Valeriu Valegvi: "Să zbori înăuntrul tău", Editura "Detectiv Literar", București, 2021

Iată o nouă carte de poezie, „Să zbori înăuntrul tău”, semnată de Valeriu Valegvi, volum apărut recent la Editura „Detectiv Literar” din București. Lucrarea este structurată pe trei cicluri de poeme, unele dintre ele prezentate bilingv, versiunea franceză aparținându-i Lilianei Ene. Să deschidem cartea și s-o citim. Cu bucuria de a spera că poetul, recent premiat de Filiala Sud-Est a Uniunii Scriitorilor din România, ne va oferi alte emoționante frânturi de suflet. Pentru că ce altceva este poezia decât o alcătuire miraculoasă de simțiri dăruită nouă cu generozitate de către un meșter-proprietar peste o lume de minuni doar de el știută/ inventată, doar de el văzută. Înainte de a ne-o dărui nouă, cititorilor săi.

Mai întâi primim câteva avertismente, lirice evident. „Vicleniile toamnei”  ar fi unul dintre ele: „Vicleniile toamnei/ le-nțelegi doar/ c-un dezvoltat simț/ al realității și adesea/ -ți scapă câte ceva/ din moravurile frunzei/ disputate de pictorii harnici/ de ploaia vânată de muzicieni/ iar vara de dinainte a agonosit/ zilele care i s-au dat pe încredere/ cum și vara de dinaintea ei/ nu s-a lăsat ușor deconspirată/ de fructele grăbite// doar toamnei i se deschid toate ușile”. Și treptat, pe măsură ce ni se aștern înaintea ochilor poemele, ideea centrală a cărții se insinuează în conglomeratul de emoții, de metafore din cugetul liric al eroului. „Printre crăpăturile gardului zărești/ himera celui care ai fost. ți-e dor/ de cum erai odată. cel din fața ta/ nu se mai oprește dintr-un sprințar discurs./ îi faci semne cu mâna sperând/ că te va recunoaște dar e în zadar/ totul s-a rescris în la minor”. („Himera celui care ai fost”) Sau „Emoții pe abac”: „Și uite așa/ la o simplă bătaie din palme/ a intrat toamna peste tine/ fără să-i pese de suflețelul tău/ că e sau nu e o consoartă a frunzelor./ de acum doar să vrei să surghiunești/ mirările de la degetul cel mic și bursa/ valorilor să înceapă o altă stagiune.// o nouă eră a emoțiilor pe abac”. Poemele citate au fost așezate de autor, alături de multe altele, într-o primă grupare denumită „Toamna e-n noi” , un fel de pregătire de suflet a constelației următoare, „Ia-ți piatra și zboară”, „pluton” liric care contribuie esențial la definirea ideii centrale a cărții.

Și astfel transcriem acum poate cel mai definitoriu poem din volum, care poartă numele ciclului amintit mai sus: „Ia-ți piatra/ și du-o ca pe odorul tău/ mai trist ca salcia/ mai vesel ca porțile/ ia-ți piatra/ și zburdă/ printre fantasmele lumii/ de legi efemere să le dezlegi/ să nu te mai saturi/ de luminile-n răsfăț/ povețele marinarului/ respins de rubedenii/ mai pitic cu un gând/ mai critic cu o mirare/ ia-ți piatra/ și zboară înăuntrul tău” („Ia-ți piatra și zboară”) Să ne imaginăm că piatra din poem este unealta Sisifului, care-i însoțește, firesc, munca. Doar că de data aceasta scopurile/ chemările/ datoriile sale sunt mult mai nobile, mai ample chiar, de vreme ce îi este scris să-și poarte zborul (deja Sisif se însoțește, poate, cu Icar sau cu Ulise marinarul) în propriul sine, pentru a ni-l releva, eventual.

Valeriu Valegvi (foto) ne-a obișnuit din trecutele sale cărți cu abordarea filosofică a creației sale. Scrierile sale au profunzimi așteptate de iubitorul de poezie,  metaforele se adresează mai mult ca oricând inteligenței cititorului. În continuarea și completarea unor tonuri din precedentul text citat, se situează, credem, poemul „Spre țărm cu o singură vâslă”: „O întâlnire  cu mult spor în formulări/ adnotări pe tema regăsirii de sine/ când  așteptăm mai puțin/ iar timpul de afară nu ne lăsa/ și câte nu am fi avut de pus la cale/ atenți la scâncetul din vene./ abia într-un târziu a apărut/ țărmul la care am fi ajuns chiar/ cu o singură vâslă cu ochii/ deschiși mereu înăuntrul sfielnic/ acei ochi spre ținta finală/ țâșnind decis”. Și pentru a da noi contururi zborului interior propus și produs de poet, să ne mai oprim ochii asupra unui poem lămuritor: „Spre necuprins”: „Cum te vei salva/ în care lumi vei evada/ cu sufletul culpabilizându-te// cum te vei mai suporta/ în ce limbi vei cârcoti/ mai-mai să te scufunzi/ în umbra teilor// și cum vei continua/ în câte tonuri să te-mparți/ mării să-i destăinui/ albul insomniilor/ pandantiv spre necuprins”.

Cartea este însoțită de două prezentări plasate pe ultima copertă. Transcriem una dintre ele, semnată de Florin Dochia: „De o modernitate asumată este Valeriu Valegvi în dimensiunea sa poetică. Seninătatea viziunii caracterizează versurile situate cel mai adesea în preajma interogației asupra existenței, uneori și din perspectiva discretă a vieții cotidiene și folosindu-se de ea. Metafora puternică și sugestivă este un pilon esențial al poeziei sale, pe ea se sprijină structura delicată a versului. El are grijă să nu facă risipă, să o aducă exact acolo unde este cel mai bine pusă în valoare și efectul ei este cel mai sigur creator de emoție.”

Ne-am folosit de opinia autorizată a criticului pentru a-l ajuta pe cititor să-și facă o părere cât mai completă în legătură cu cartea de față, volum care este, ca valoare, credem, în zona superioară a creației lui Valeriu Valegvi. Sugestivă este și selecția din opera sa pe care autorul însuși o face, citând pe o copertă interioară doar câteva dintre multele sale volume de poeme: „Târziu de mare incertitudine” (Editura „Hypatya”, Galați, 1995), „Calme frenezii” (1999) și „După-amiezile unui Capricorn” (2004), ambele apărute la Editura „Sinteze”, Galați, „Partitură sub asediu” (Editura Fundația culturală „Antares”, Galați, 2007), „Arcă-n vremi de mătase” (Editura Ecreator-Grinta, Baia Mare, 2017) și „Marșul nucilor pe mare” (Editura „Princeps Multimedia”, Iași, 2019).

Și dacă tot vorbim despre preferințele autorului vizavi de propria creație, să cităm și un poem propriu, plasat pe o copertă interioară: „Clipa din vis”: ”Alte referințe nu ai/ poet al clipei din vis/ al ploilor cu rost/ decantezi evadări în firesc/ cu darnică zgârcenie/ aproximezi entități/ controversate/ diminețile nu-ți ajung/ pe lumea asta dulce provocare”. Aceasta este cartea, semnată de unul dintre cei mai talentați poeți gălățeni ai momentului. Sper că cititorii vor fi interesați s-o cunoască.

Citit 988 ori Ultima modificare Vineri, 18 Februarie 2022 01:15