Dunărea, bălțile acesteia, Delta cu frumusețile și poezia ei misterioasă, porturile dunărene au constituit de-a lungul timpului importante repere spre care s-au îndreptat numeroși artiști plastici
Gălățenii și brăilenii, din acest punct de vedere, am putea spune că au fost privilegiați, mărturie stând astăzi operele pictorilor Gheorghe Naum, Emilia Dumitrescu, Mihail Gavrilov, Nicolae Spirescu, Mihai Dăscălescu, Gheorghe Mihai-Coron, Nicolae Cărbunaru, Gheorghe Suciu sau Teodor Vișan, ca să amintim doar câteva nume ale celor care au nemurit aceste meleaguri în lucrările lor de pictură și grafică.
Pictorul Sterică Bădălan, unul dintre cei mai dinamici artiști gălățeni, nu a făcut nici el excepție. Originar din comuna Pisica (Tulcea), el a cunoscut plaiurile dunărene din fragedă copilărie, le-a colindat în lung și-n lat, iar în creația sa ele trăiesc cu tot ce au ele specific. Numai că în cazul său, nu vom descoperi aceste plaiuri într-o formă descriptivă, ci în una sintetică, artistul adoptând ca modalitate de a picta un semiabstracționism bazat pe forța expresivă a culorii și a capacității de sugestie a acesteia.
Datele concrete ale realului, de la care pornește întotdeauna în demersul său, sunt metamorfozate, abstractizate, reduse la esență, astfel că ansamblurile tablourilor sale evocă doar prin culoare spiritul locurilor, stările și trăirile artistului din momentul săvârșirii actului de creație. Delta Dunării, cu grinduri, ghioluri, vegetație luxuriantă și ape nemărginite, contopite cu albastrul cerului, faleza gălățeană, meleagurile natale sunt surprinse în rotația ciclică a anotimpurilor, în diferite momente ale zilei, dar și și în timpul declanșării unor fenomene naturale („Canal în Deltă”, „Delta I, II”, „Dig”, „Meleaguri dragi”, „Așezare la marginea Deltei”, „Cotul Pisicii”, „Zoriori de ziuă”, „Zi însorită”, „Duhul apelor”, „Liniștea nopții”, „Esplanadă”, „Faleza”, „Simfonia apelor”, „Autumnală”, „Grind înzăpezit” etc.). Impresionează în aceste compoziții peisagistice acordurile cromatice de mare intensitate pe care artistul le obține, rafinamentul, unele tonuri contrastante, dar și formele configurate, care deși sunt abstracte, reușesc să transmită o întreagă claviatură de sentimente.
Culori puternice, dominante
În ultimul timp, Sterică Bădălan a început să renunțe la griurile colorate, preferând tot mai mult culorile puternice. Roșu incendiar, roșu ternar, albastru de diferite nuanțe, verde, oliv, ocru, Siena, violaceu, galben, roz, alb sunt orchestrate cu o subtilitate de maestru în lucrări de mare prospețime. Adesea, el pictează pe o singură dominantă coloristică („Reflexe”, „Țărm”, „Liniștea nopții”, „Explozie solară”, „Cătunul”, „Orizont”, „Oază”), plasează centrul de interes în partea de jos a tabloului („Zi însorită”, „Dimineață”, „Cătun înzăpezit”, „Liniștea Deltei”) sau în cea de sus („Citadelă II”, „Oglindire”, „Case la malul apei”), însă în cele mai dese situații se concentrează asupra părții centrale, cu extensii spre cele două laturi din stânga și dreapta, precum și pe înălțime („Împărăția apelor”, „Poartă spre cer”, „Ploaie de primăvară”, „Insula”, „Copaci cu frunze roz”, „Faleza la Galați”).
Lirismul din pânzele lui Sterică Bădălan este exploziv, tonifiant, artistul exaltă culoarea aidoma foviștilor, ca semn al bucuriei sufletești pe care i-a declanșat-o natura aflată în plenitudinea svelor vegetației în anotimpul estival, sau în momentul toamnei, când aceasta a îmbrăcat veșminte de purpură, aur și argint. Este multă poezie în plăsmuirile imagistice ale pictorului, care se revarsă spre iubitorii de frumos asemenea unui șuvoi nestăvilit, declanțând, la rându-i, emoții și sentimente puternice, bucurii estetice nemăsurate în sufletul acestora.
Desigur, în pictura sa, Sterică Bădălan a abordat și alte teme, mai ales în Taberele de creație, adaptându-și paleta în funcție de fiecare motiv. În toate, însă, el rămâne un pictor optimist, luminos, care caută întotdeauna soluții plastice care să-i exprime cât mai fidel ideile și sentimentele. Expozițiile personale care le organizează, participările la manifestării cu caracter național și internațional, prezența în ultimii ani la multe tabere de creație sunt dovezi ale unui artist responsabil, echilibrat, aflat în deplinătatea forțelor creatoare, pentru care arta este chiar rostul propriei existențe.
Carte de vizită
Sterică Bădălan s-a născut pe 27 mai 1955, în comuna Pisica, judeţul Tulcea. A absolvit Liceul de Artă din Galaţi şi, ulterior, a urmat studii libere de pictură. Este membru al Uniunii Artiştilor Plastici, filiala Galaţi, din 1999.
Și-a organizat expoziții personale la Galaţi (1976, 1977, 1980, 1981, 1982, 1983, 1984, 1985, 1986, 1996, 1998, 2000, 2002, 2003, 2005, 2009, 2011, 2012, 2013, 2016, 2020, 2021, 2023), Tecuci (1996, 2001, 2003, 2011, 2024), Iaşi (1986), Brăila (1999, 2005, 2008), Bârlad (2000), Ploieşti (2007, 2020), Padova - Italia (1998), a participat la numeroase expoziții de grup cu caracter național și internațional, la Bârlad, Piatra Neamţ, Bacău, Chişinău, Buzău, Bucureşti, Tulcea, Galaţi, Târgovişte, Brăila, Viena - Austria, ca și la Taberele de creație de la Pomârla (1987, 1988), Botoşani (1989), Soveja (1990), Constanţa (1991), Braşov (1992), Galaţi - „Arta ca viaţă” (2005), Măcin (2006), Ostrov (2008), Ianca (2009), Celic-Dere (2009), Breaza, Plopeni - Prahova (2010), Cornu - Prahova (2011, 2012, 2013), Viscri - Braşov (2012), Sighetu Marmaţiei (2012, 2013), Cheile Aiudului (2015, 2016, 2018), Balcic (2017), Craiova (2018), Buzău (2017, 2018, 2019), Boholț (2019), Costinești (2019, 2021), Măldărești (2018, 2019), Bușteni (2021), Ploiești (2021).
A fost onorat cu Premiul I la concursul „Peisaje dunărene în creaţia artiştilor din oraşele riverane” (Tulcea, 2003), Premiul IV la concursul de pictură realizată ad-hoc „Câmpina 24 h”, Casa Municipală de Cultură „Geo Bogza” Câmpina (2009), Titlul de Cavaler de Sighet, Tabăra de Creație „Eternul Maramureș”, ediția a III-a (2013), Premiul de Excelență al Filialei Galați a U.A.P.R. (2016, 2018).
A realizat ilustraţie de carte pentru volume editate de Centrul Cultural „Dunărea de Jos”.
Lucrări ale sale se găsesc în colecţii particulare din România, Belgia, Canada, Elveţia, Franţa, Germania, Israel, Italia, Spania, SUA, Turcia.
Foto 1 Sterică Bădălan - "Pasărea apelor"
Foto 2 Sterică Bădălan - "Lumină în iarnă"
Foto 3 Sterică Bădălan - "Stufăriş"
Foto 4 Sterică Bădălan - "Toamna în Deltă"
Foto 5 Sterică Bădălan - "Insula"