Eva - un cod de bare

Eva - un cod de bare
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Vernisajul expoziţiei de pictură a lui Năstasă Forţu, o „personală”, la Muzeul de Artă Vizuală, pe 9 septembrie *

O primă apropiere de Năstasă Forţu (FOTO), din Bârlad, prin mijlocirea uneia dintre aprecierile făcute de Constantin Prut referitoare la opera sa: „Cred că în N. Forţu putem să aplaudăm concretizări ale revanşei târzii pe care pictura din Moldova o aduce pe scena artistică naţională”.

Sunt cuvinte ce au acoperire în dovezile pe care fostul student al lui Dan Hatmanu le oferă cu generozitate publicului, prin pânzele expuse în galerii de consacrare, saloane de pictură, sculptură şi grafică, albume, premii obţinute. „Produs al şcolii ieşene de artă” (Valentin Ciucă, ce vreţi mai mult!), Forţu se interpune între cristic şi izbucnirile întunecate ale vremurilor recente, avertizând, purificând, încercând o slăbire a puterilor răului. 

Cureaua de transmisie, figurativă, dintre Galaţi şi Bârlad, din perspectiva expoziţiei de la 9 septembrie: sculptorul Alexandru Pamfil, dumnealui este „naşul” expoziţiei.

Interesat să-l cunosc pe domnul Forţu, l-am vizitat la Bârlad, săptămâna trecută – să-i văd din pânze, să-l surprind la lucru. Dar să-l citez iarăşi pe Valentin Ciucă: „El nu face o pictură de budoar, dormitor, sufragerie, ci este o pictură cu care se poate ieşi în stradă”.

Retrospectiv, înscrise în contul său: dialoguri severe, la Mănăstirea Sihăstria, cu regretatul părinte Ilie Cleopa, pentru clarificări într-ale coborârii dumnezeirii în perimetrul artelor plastice. Forţu, înainte de ’89: dat afară din învăţământ, locuieşte 3 ani în cimitirul din Vaslui, asigurându-se astfel de o abundenţă de cruci.

Pentru Galaţi, 100 de tablouri puse deoparte: tangenţe multiple cu apocalipticul, „integrarea” poetului Cezar Ivănescu în „uleiuri” potenţatoare de răzvrătiri, „coduri de bare”, ca înlocuitoare perfide ale frunzei biblice („Adam şi Eva pe tabla şah”, 1998), crucificări, transfigurări ale magicului, „Sminteală”, „Fiară”, „Biserică în flăcări”. Nu-i putea scăpa moartea – a pictat-o şi pe aceasta în 2005, ca s-o puteţi vedea şi dumneavoastră, atârnată pe-un perete, la Muzeul de Artă Vizuală.

Citit 1024 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.