Dimineața, Caiafa L-a luat pe Iisus și L-a dus la conducătorul roman al Iudeei, la judecată.
Pilat din Pont Îl interoghează pe Iisus, dar Îl găsește nevinovat de vreo crimă împotriva vieții cuiva sau a stăpânirii romane. Arhiereii iudei cer, însă, pedeapsa capitală pentru Cel care dădea peste cap toată învățătura lor și ordinea din cinul preoțesc și Se intitula împărat.
Odată cu Iisus mai era judecat un răufăcător pe nume Baraba. Potrivit legii, în zi de sărbătoare, evreii aveau dreptul să ceară grațierea unui condamnat. Pilat dă mulțimii posibilitatea salvării vieții Lui Iisus, dar arhiereii incită oamenii să ceară viața Mântuitorului.
Pilat se spală pe mâini, zicând poporului "Nevinovat sunt de sângele Dreptului acestuia. Voi veți vedea". Iar tot poporul a răspuns și a zis: "Sângele Lui asupra noastră și asupra copiilor noștri!" (Matei)
Iar acesta este pasajul din Scriptură care a determinat prigonirea evreilor sute de ani. Baraba este eliberat.
Ostașii romani Îl îmbracă pe Iisus, în batjocură, în mantie împărătească de purpură, Îi pun pe cap o coroană de spini, iar mulțimea Îl pălmuiește și Îl scuipă.
În drumul spre Golgota, dealul execuțiilor publice, au pus pe un oarecare Cirineu să care crucea. Singur evanghelistul Ioan spune că Iisus Și-a cărat singur crucea.
Tot în batjocură, romanii au scris pe cruce "Iisus Nazarineanul Regele Iudeilor" și, de atunci, așa se scrie pe crucea de căpătâi a morților creștini. Împlinind prorocirile, romanii își împart hainele răstignitului.
După urcarea pe cruce, mulțimea I-a tot cerut Lui Iisus să demonstreze că este Fiul Lui Dumnezeu, și să-I ceară Tatălui să-L elibereze. "Iar Iisus zicea: Părinte, iartă-le lor, că nu știu ce fac." (Luca)
Sfâșiat de durerea fizică, la un moment dat Iisus își arată totuși deznădejdea: "Eli, Eli, lama sabahtani?" (Doamne, Doamne, de ce M-ai părăsit?).
Încolțit de remușcări, Iuda înapoiază arhiereilor cei 30 de arginți și se spânzură. (Matei)
Pe la ora trei după-amiază s-a lăsat întunericul, care a ținut trei ore. Mulțimea își bate joc în continuare de Iisus, iar soldații romani Îi dau să bea oțet. Cu un strigăt puternic, răstignitul Își dă duhul și, în acel moment, un cutremur puternic zguduie Ierusalimul, crăpând catapeteasma templului de sus până jos.
La căderea serii, unul dintre adepții secreți - Iosif din Arimateea - cere lui Pilat trupul Învățătorului, Îl înfășoară în giulgiu după rânduiala evreiască și Îl îngroapă într-un mormânt săpat în stâncă, pe care îl închide cu un bolovan. Maria Magdalena și o altă Marie au rămas peste noapte să vegheze mormântul.
În Vinerea Mare se ține post negru - fără mâncare și apă. În biserici nu se săvârșește liturghie, dar seara se ține Prohodul Domnului, la sfârșitul căruia se înconjoară biserica cu Sfântul Aer, pe sub care credincioșii trec mai apoi.
Citește și SĂPTĂMÂNA PATIMILOR