2020, anul OZN-urilor | Cu ce zestre au intrat gălăţenii în 2021 (FOTO)

2020, anul OZN-urilor | Cu ce zestre au intrat gălăţenii în 2021 (FOTO)
Evaluaţi acest articol
(22 voturi)

Dincolo de pandemie, mască de protecţie şi dezinfectant, 2020 a fost, pentru gălăţeni, anul „aterizării” OZN-urilor la Pasajul „Dunărea”, al primei parcări multietajate dotate cu teren de sport, al cluburilor de şah pentru pensionari, dar şi al semnării contractelor de furnizare pentru opt tramvaie şi 20 de autobuze hibrid. Noile mijloace de transport trebuie să sosească anul acesta! Cu ce ne-am mai ales în 2020? La capitolul „reabilitare artere”, contabilizăm prima porţiune din Domnească şi al patrulea segment al străzii Brăilei. Mai punem pe listă noi spaţii verzi, copaci plantaţi, copaci uscaţi, adăposturi vintage sau extinse în staţiile Transurb, 24 de treceri de pietoni iluminate noaptea, primele rastele pentru biciclete, un nou centru de permanenţă pentru servicii medicale şi o casă parohială transformată în grădiniţă. Pe lângă 22 de puncte de acces gratuit la internet şi primul certificat de urbanism în format sută la sută digital, să nu uităm că unii gălăţeni se vor putea pensiona cu doi ani mai devreme, graţie unei modificări legislative!

Anul 2020 a schimbat tot ceea ce însemna „normalitate” pentru noi. Dincolo de restricţiile impuse de lupta cu pandemia, vă propunem astăzi o radiografie a celor mai importante lucruri/ lucrări publice date în folosinţă în 2020 în municipiul Galaţi, fără a ignora neajunsurile lor.

Din scoică şi val a ieşit… OZN

„OZN-uri”, „betoniere”, „zeppeline”, „butoaie”, „ouăle lui Pucheanu”, „cărăbuşi”… gălăţenii s-au întrecut în creativitate încercând să boteze copertinele Pasajului „Dunărea”, reabilitat şi redeschis traficului pietonal la finele lunii august 2020. Pe lângă faptul că nu seamănă cu ceea ce au desenat proiectanţii - o îngemănare de scoică şi val - e greu de spus câtă protecţie asigură cele două cupole. La intrarea dinspre Romarta, tavanul pasajului este puternic umezit, iar tencuiala a crăpat şi se desprinde fiindcă se prelinge apa pluvială. E nevoie de lucrări suplimentare: „o streaşină” sau „un cozoroc”, după cum explica, la finele anului, primarul Ionuţ Pucheanu. În opinia acestuia, copertinele sunt „compromisul ideal între funcţionalitate, design şi costuri”, deoarece transpunerea perfectă a desenului arhitecţilor ar fi costat de două-trei ori mai mult. Reamintim că prețul cu TVA pentru cele două copertine a fost de 814.340,16 lei, cuprins în contractul de 2.286.161,64 de lei cu TVA pentru modernizarea pasajului. Pasaj devenit, cu tot cu OZN-uri, spaţiu neconvenţional pentru videoclipuri muzicale.

Cei mai câştigaţi gălăţeni

Sunt cei din Mazepa. Aici a fost inaugurată prima parcare multietajată (parter plus trei etaje), pe a cărei terasă de la ultimul nivel a fost amenajat un teren de sport modern. Pentru construcţia care asigură 214 locuri de parcare și 46 de spații de depozitare individuale, s-au cheltuit 14,5 milioane de lei cu TVA, suma incluzând dotările, îmbunătățirea terenului de fundație și devierea rețelelor.

Tot în Mazepa a fost deschis, graţie colaborării dintre Primăria Galaţi şi Parohia "Sfinții Trei Ierarhi", Centrul de Permanență nr. 2 "Sf. Ierarh Luca". Cu patru cabinete medicale, centrul oferă pacienților, adulți și copii, consultații, dar și tratamentele recomandate de medici, de luni până vineri, între orele 15,00 și 8,00, iar sâmbăta, duminica și în zilele de sărbători legale, non-stop.

Şi tot în Mazepa, fosta casă parohială a Bisericii ”Sf. Trei Ierarhi” a fost reamenajată ca grădiniţă.

Transport public… pentru 2021

În aprilie 2020, Primăria a semnat cu Astra Vagoane Călători SA contractul pentru opt tramvaie model „Autentic”, ce vor fi livrate etapizat, câte două, în termen de 18 luni (primele două în luna a 15-a, două în luna a 16-a , două în luna a 17-a, iar ultimele două în luna a 18-a).

După două licitaţii anulate, contractul pentru achiziţia a 20 de autobuze hibrid a fost semnat în septembrie 2020, cu Solaris Bus & Coach SRL, compania care ne-a livrat şi noile troleibuze. Conform autorităţilor, în maximum cinci luni de la semnarea contractului, furnizorul trebuie să livreze cel puțin două autobuze, iar în maximum zece luni întreg lotul de autobuze, model Urbino 12 Hibrid.

Până la livrări, la capitolul „transport” contabilizăm: trei trasee de autobuz dedicate exclusiv elevilor, două refugii cu aspect retro oferite cu titlu gratuit de către compania DMT Marine Equipment şi adăposturi de călători extinse în 30 de staţii, cu spaţii pentru persoanele cu dizabilităţi.

Ah, şi sistemul de ticketing este tot incomplet funcţional, dar despre el într-un articol viitor!

Reabilitare

Pe lângă şantierele mai noi sau mai vechi deschise în oraş în 2020 şi care vor continua în 2021, (sperăm că) s-au finalizat lucrările de reabilitare pe primul segment al străzii Domnească, de la intersecţia cu strada Brăilei până la Biserica Greacă. Autorităţile raportează: schimbarea vechii conducte de apă, canalizațiile subterane pentru coborârea cablurilor, trotuare pavate cu granit, carosabil reabilitat, amenajarea unor locuri noi de parcare, sistemul de iluminat şi spaţii verzi refăcute.

Primăria bifează şi asfaltarea unui al patrulea sector al străzii Brăilei, de la Păpădie la Trei Star, cu amenajarea trotuarelor, a parcărilor, spaţiilor verzi și stațiilor de autobuz.

Lucrări de reabilitare s-au mai derulat pe străzile Navelor, Roşiori, Lahovary, Ovidiu, Ionel Fernic, Saturn, dar şi în diferite cartiere ale oraşului.

Copaci plantaţi, arbori uscaţi

În 2020, Primăria a aflat de ce s-au uscat teii de pe Faleza Superioară, i-a tăiat şi scos. În locul lor, SC Gospodărire Urbană a plantat specii mai rezistente - arțar, platan, paltin, frasin sau arbuști ornamentali, care au primit, în premieră, un îngrăşământ obţinut cu ajutorul râmelor. Nu mai puţin adevărat este că pe trotuarele străzilor Brăilei şi Basarabiei vor face umbră şi… copaci la ghiveci.

La final de an, autorităţile au raportat peste 2.000 de arbori plantaţi în 2020, dar şi spaţii verzi şi aliniamente stradale amenajate cu plante ornamentale. Din păcate, scuarul central al străzii Brăilei a rămas tot jumătate gazon cu insule decorative, jumătate şantier interminabil… Şi copăceii uscaţi din zona Spicu - Romarta aşteaptă să fie înlocuiţi.

Trafic în siguranţă

Hai să nu vorbim despre noile reglementări de trafic impuse sau nu de lucrări! Un total de 24 de treceri de pietoni iluminate pe timpul nopții cu becuri tip LED, pe străzile cu patru benzi fiind prevăzuți și senzori de prezență, a numărat municipalitatea în diferite zone ale oraşului. Covoare tactile pentru persoanele cu deficiențe de vedere se găsesc pe strada Brăilei, la trecerile pentru pietoni și în stațiile de autobuz.

La final de an, au fost inaugurate primele cinci din cele 50 de rastele pentru biciclete. Le găsiţi pe Faleză, la Universitatea „Dunărea de Jos”, la căminele studențești, la „bănci” și la sediul Primăriei. Cât despre promisul „Sistem Alternativ de Mobilitate Urbană Utilizând Staţii Automate de Închiriere a Bicicletelor - Galaţi Velocity”, acesta a rămas pe lista de rezerve, ca urmare a depășirii, prin proiectele depuse, a alocării financiare europene pentru municipiul Galați. Cel mai probabil, proiectul va fi finanțat în următoarea perioadă de programare, 2021-2027.

Jocul regilor, la mâna Doreilor

Ei şi ce dacă Dorel a mai revoluţionat regulile jocului de şah? Important este că patru cluburi de şah (terase de tip foişor) - două în Ţiglina I, în Parcul Şahiştilor, unul în Piaţa Micro 39 şi unul pe Aleea Comerţului din Micro 19 - le-au oferit pensionarilor gălăţeni locuri civilizate, dotate inclusiv cu toalete racordate la apă şi canalizare pentru socializare… dar mai cu seamă şi pentru nesocotirea regulilor de distanţare fizică pe timp de pandemie.

Dacă tot vorbim de mobilier urban, conform Primăriei, au fost montate peste o sută de bănci pentru odihnă și relaxare, în diferite zone ale orașului.

Tehnologie

Graţie unui proiect cu fonduri europene, nu mai puţin de 22 de puncte WiFi au fost instalate în diferite spaţii publice din oraş. Este vorba despre parcuri, Faleză, Grădina Publică, zona centrală sau sedii de instituţii publice. Iar în Parcul „Eminescu”, în Parcul Şahiştilor din Ţiglina I şi la Foişor, pe Faleza Inferioară, au „răsărit” stâlpi cu panouri solare (solar street charger) pentru încărcarea telefoanelor și a altor gadgeturi.

În toamna anului trecut, Primăria a anunţat că a emis primul certificat de urbanism în format sută la sută digital şi susţine că ar fi prima din România care adoptă o astfel de soluție.

Artă urbană

Opera de artă „Simbol” poate fi admirată la intrarea în oraș dinspre Tecuci. Lucrarea a obținut cele mai multe voturi, în urma sondajului realizat pe pagina de Facebook a primarului. Aflaţi că mai sunt alte opt asemenea de opere de artă, donate de către Fundația Culturală ”Nicolae Mantu”, iar fiecare va primi un loc în oraș.

Controverse a stârnit, însă, desenul cu mesaj ecologist care a schimbat radical imaginea scării monumentale cunoscute ca "zidul mic" de pe Faleza Superioară. Lucrarea a fost realizată de Asociația «Mai Mult Verde», iar scopul său este de a atrage atenția asupra problemei poluării cu plastic a apelor Dunării.

Sănătate şi educaţie 

Dintre toate domeniile publice de activitate, sănătatea şi educaţia au fost mult decât altele afectate de pandemie. De aceea merită amintite cele două aparate performante PCR care au intrat în dotarea Spitalului pentru Copii şi care permit 740 de teste zilnic. Primăria susţine că în lupta împotriva COVID-19 a alocat fonduri de peste 14 milioane de lei.

Atât la spitalele Primăriei, cât şi în şcoli s-au derulat, în 2020, lucrări, în mare parte cu fonduri europene, investiţii care vor continua în 2021. Totuşi, merită nominalizate noua școală din campusul şcolar ”Al. I. Cuza" - proiect ignorat ani la rând de fostele administrații, dar care acum a devenit realitate - şi Creșa nr. 36 din cartierul Țiglina 1, modernizată cu fonduri europene, care îşi aşteaptă dotările.

Pentru ce investiţii s-au câştigat bani în 2020

Contractul european pentru achiziţia a opt tramvaie noi a fost cel mai aşteptat dintre cele semnate în 2020 de Primăria Galaţi. S-au mai câştigat bani europeni pentru realizarea unui parc de aventură prin regenerarea urbană a fostei Uzine de Apă Nr. 1, pentru un centru de recreere pentru persoane vârstnice, dar şi pentru modernizarea și dotarea Maternității ”Buna Vestire”.

Avem finanţare de la Fondul de Mediu şi pentru 15 stații de reîncărcare a mașinilor electrice.

S-au parafat contracte europene pentru: un nou corp de clădire la Școala Gimnazială "Dan Barbilian", pentru anveloparea Liceului Teoretic ”Dunărea”, a Liceului Tehnologic „Anghel Saligny”, a Școlii Gimnaziale „Gheorghe Munteanu” şi a Școlii Gimnaziale Nr. 17.

Cu fonduri europene vor fi anvelopate blocurile: M de pe strada Albatros, SD9C - scările 1 și 2 din Siderurgiștilor Vest, D din Centru și A5 - tronson 6 din Micro 21, blocurile E7, E8, C21, C22 de pe Regiment 11 Siret, C4 de pe strada Stadionului, CL3 din strada Armata Poporului, G2 și G3 de pe Constructorilor, C6C de pe General Dragalina, dar şi blocurile CD1, CD2, CD3 și CD4 din zona Gării.

Ce-au făcut guvernanţii pentru gălăţeni

Ignoraţi sau amăgiţi cu promisiuni neonorate de guvernanţi, gălăţenii au putut admira ce frumos şi repede creşte podul suspendat peste Dunăre de la Brăila. Şi totuşi, Galaţiul a bifat, în 2020, câteva momente importante.

Contractul de proiectare și execuție a variantei ocolitoare a municipiului Galați a fost semnat de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) cu asocierea SC SA&PE Construct SRL - SC Spedition UMB SRL - SC Tehnostrade SRL, în prezenţa premierului Ludovic Orban și ministrului Transporturilor, Lucian Bode. Deocamdată, însă, nu a fost semnată şi finanţarea europeană!

De asemenea, tot asocierea de firme, controlate de omul de afaceri Dorinel Umbrărescu, SC SA&PE Construct SRL - Spedition UMB - Tehnostrade SRL, a fost desemnată de CNAIR câştigătoare a licitaţiei pentru proiectarea şi construirea drumului expres Brăila-Galaţi, numai că procedura a fost contestată.

Un câştig poate fi considerat modificarea legislativă potrivit căreia unii dintre gălăţeni se vor putea pensiona cu doi ani mai devreme faţă de vârsta standard, amendament datorat fostului deputat PNL Victor Paul Dobre.

Foto: "Viaţa liberă" şi Primăria municipiului Galaţi

Citit 32343 ori Ultima modificare Sâmbătă, 09 Ianuarie 2021 14:54

Mai multe din această categorie:

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.