Contract-record pentru modernizarea drumurilor județene. Primii bani europeni din noul exerciţiu financiar

Contract-record pentru modernizarea drumurilor județene. Primii bani europeni din noul exerciţiu financiar
Evaluaţi acest articol
(29 voturi)

Consiliul Județean (CJ) Galați a semnat cu Agenția pentru Dezvoltare Regională (ADR) Sud-Est, joi, 25 ianuarie, contractul de finanțare a unui proiect-record, în valoare de aproape 75 milioane de euro, ce vizează modernizare a nu mai puțin de 60 kilometri de drumuri județene. Prin acest proiect, vor fi legate printr-o infrastructură rutieră unitară 11 comune, pe axa nord-sud a județului Galați, de la Bălăbănești la Șendreni.

Proiectul de modernizare a infrastructurii rutiere din județul Galați este primul de acest fel finanțat prin Programul Regional (Regio) Sud-Est 2021-2027. Mai mult, ordinul de începere a lucrărilor va putea fi dat chiar în zilele următoare, dat fiind faptul că studiile tehnice aferente proiectului au fost deja realizate, iar în paralel cu demersurile de obținere a finanțării s-au derulat, cu clauză suspensivă, și procedurile licitației publice privind lucrările de execuție.

"Este unul dintre cele mai mari contracte pe drumuri județene, suntem extrem de bucuroși că am ajuns să semnăm astăzi acest contract de finanțare, dar până să ajungem aici au fost aproape trei ani în care s-a lucrat la tot ce înseamnă studii de fezabilitate, studii tehnice, studii de imunizare climatică, expertizarea terenurilor, intabulări etc. Este un proiect de amploare, prin care vom aduce la standarde europene aproape 60 km de drumuri județene, care vor forma o axă rutieră unitară, care va străbate județul Galați de la un capăt la altul, de la DN 24 D, din partea de nord, la DN 25, în zona satului Traian.

De asemenea, proiectul include și realizarea unor sensuri giratorii, lucrări de colectare și evacuare a apelor pluviale, refacerea a 12 poduri și podețe, vor și peste 22.000 mp de trotuare, 5,11 km de piste de biciclete, dar și 24 de stații pentru transport public. Nu în ultimul rând, pentru creșterea siguranței rutiere, proiectul prevede 8.355 ml parapet de siguranță și două zone de refugiu", a declarat președintele CJ Galați, Costel Fotea.

Un element inedit în acest proiect este acela că, în conformitate cu noile norme europene, modernizarea drumurilor județene va fi însoțită și de împădurirea a 60 de hectare de teren, pentru diminuarea emisiilor de CO2 generate odată cu creșterea traficului rutier.

Parametrii tehnici ai proiectului

Reabilitarea și modernizarea infrastructurii de transport regional pe tronsonul funcțional de interes județean va cuprinde DN 24 D - DJ 251 A - DJ 251 H - DJ 251 - DJ 255 A - DN 25, iar partenerii CJ Galați în realizarea acestui proiect sunt primăriile din comunele Bălăbănești, Bălășești, Cerțești, Corod, Valea Mărului, Slobozia Conachi, Independența, Braniștea, Șendreni, Schela și Smârdan.

În total, peste 45.000 de gălățeni din comunele amintite vor fi beneficiari direcți ai proiectului, dar numărul beneficiarilor indirecți ca urmare a accesului agenților economici la infrastructura de transport modernizată trece de 100.000 de persoane fizice și juridice pe an.

Pe "cifre" concrete, valoarea totală a proiectului este 363,55 milioane de lei, din care valoarea eligibilă nerambursabilă din fonduri europene este de 308,81 milioane de lei (85 la sută din proiect), 47,23 milioane de lei din bugetul național (13 la sută din proiect), partea de cofinanțare de 7,26 milioane de lei (2 la sută) fiind asigurată din fondurile CJ Galați. De asemenea, CJ Galați va asigura și o serie de cheltuieli neeligibile prin proiect, în valoare de aproximativ 244.000 de lei.

Licitația cu clauză suspensivă privind executarea lucrărilor a fost câștigată de asocierea formată din firmele Tancrad, Lemacons, Citadina 98 și Oldroad Construct. Conform contractului ce se va încheia în zilele următoare, execuția lucrărilor la tronsonul de drumuri județene va fi de trei ani, adică ar urma să fie finalizate în ianuarie 2027.

Cursa pentru finanțare

Conducerea ADR Sud-Est a ținut să felicite echipa CJ Galați pentru semnarea acestui prim contract de finanțare pe drumurile județene în noul exercițiu financiar și pentru pașii care s-au făcut deja pentru a se trece efectiv la partea de lucrări.

"Este, într-adevăr, o performanță să semnăm astăzi contractul de finanțare, iar peste câteva zile să avem deja ordinul de începere a lucrărilor. După cum știți, de multe ori, din momentul în care semnăm contractul de finanțare până ajungem la ordinul de începere a lucrărilor, pierdem din economia de timp a proiectului cel puțin doi ani. O procedură de licitație durează și ea cel puțin şase luni. Faptul că CJ Galați a accesat fonduri europene (aproximativ 3 milioane de lei - n.r.) pentru a avea pregătite studiile tehnice, că s-a pregătit și documentația pentru achiziția publică a permis accesarea mai rapidă a finanțării și avem toate premisele unei reușite în acest proiect", a declarat directorul general al ADR Sud-Est, Luminița Mihailov.

Din valoarea totală de 1,5 miliarde de euro a Programului Regional Sud-Est, care se adresează județelor Galați, Brăila, Tulcea, Constanța, Vrancea și Buzău, pentru axa de finanțare a drumurilor județene s-au alocat 200 milioane de euro.

Fiecare județ poate depune câte un proiect prioritar, însă județul Galați este primul care a reușit să semneze contractul de finanțare. Un lucru important, dat fiind faptul că există deja un plafon de finanțare stabilit la nivel regional. În prezent, la ADR Sud-Est sunt în evaluare proiectele depuse de Buzău, Constanța și Tulcea, în timp ce Vrancea și Brăila încă mai au de lucru la documentaţii.

Drumuri "la pachet" cu împăduriri

Începând cu exercițiul financiar 2021-2027, proiectele europene trebuie să respecte principiul "Do no significant harm" (DNSH) ("Nu provoca un rău semnificativ" - "Nu dăuna semnificativ mediului"). Acest principiu se aplică inclusiv pe Programul Regional Sud-Est, iar pentru a obține finanțarea de 75 milioane de euro pentru modernizarea de drumuri județene, CJ Galați și-a luat prin proiect angajamentul de a împăduri 60 de hectare de pădure, în compensație pentru creșterile de emisii pe care creșterea traficului rutier se estimează că le va aduce pe rețeaua de transport modernizată, a precizat președintele CJ Galați, Costel Fotea: "Nu a fost simplu, a trebuit să obținem teren de la primăriile cu care suntem în parteneriat, astfel încât să putem asigura cele 60 ha de pădure. În cele din urmă, am găsit o suprafață compactă între Valea Mărului și Corod, plus o suprafață mai mică la Bălăbănești. Sunt niște terenuri degradate, care astfel vor fi și stabilizate. În plus, această împădurire se va adăuga suplimentar perdelei forestiere prevăzute la Valea Mărului, în jurul noului de depozit de deșeuri menajere".

 

Care va fi traseul noului drum modernizat

ArticolTraseul exact al tronsonului de drum județean modernizat care va străbate județul Galați de la nord la sud va fi pe ruta: Bălăbănești - Bălășești - Ciureștii Noi - Ciureștii Vechi - Cotoroaia - Cerțești - Blânzi - Corod - Valea Mărului - Slobozia Conachi - Schela (ferma de la Greaca) - Șendreni (extravilan) - intersecția cu DN 25 (pod sat Traian). Valoarea investiției este de peste 363 milioane de lei, finanțarea fiind asigurată prin Programul Regional Sud-Est (PRSE) 2021-2027.

Citit 8224 ori Ultima modificare Vineri, 26 Ianuarie 2024 21:57

7 comentarii

  • postat de Cristi
    Vineri, 26 Ianuarie 2024 17:18
    5.13.223.***
    Pentru expertii de serviciu, drumurile existente sunt suficiente, daca sunt drumuri vechi si degradate nu inseamna ca nu necesita modernizare, daca nea Ion cu Magarul si caruta circula cu 200 km/h nu inseamna ca drumurile ramase in stadiul din urma cu 50 de ani nu trebuiesc modernizate,+Finantare UE
    1
    6
  • postat de eu
    Vineri, 26 Ianuarie 2024 14:40
    86.124.201.***
    Nu e rău că se face...Dar de unde pleacă și unde duc?Subdezvoltare marca psd: asfalt în câmp către nicăieri, farmacia ținc, muzeul de științe ale naturii, beton în parc. Să aibă pe unde da sătenii cu 200km/h vw și opel din 2000 cu motorină de 100 lei la săptămână.Cum ne dezvoltăm? Niet biznes,blea!
    3
    9
  • postat de florin
    Vineri, 26 Ianuarie 2024 10:59
    86.124.202.***
    Prima intrebare ;judetul Vaslui va lega acest drum de E581?Ce rost are un drum modernizat daca acesta se termina in Balabanesti?Problema judetului Galati este ca portul nu este legat de drumuri cu tara!Sa modernizezi 60 de km de drum care incepe de la Sendreni si se termina la Balabanesti este .....
    6
    19
  • postat de Ciclop
    Vineri, 26 Ianuarie 2024 10:58
    109.166.128.***
    Toată lumea e pricepută la "modernizat" - clădiri, drumuri, trenuri, care de fapt nu reprezintă decât o cârpeală la niște ruine comuniste. De ce nu se construiesc drumuri noi, clădiri administrative noi?
    5
    15
  • postat de Ionel
    Vineri, 26 Ianuarie 2024 08:36
    95.76.37.***
    Foarte putini km de pista pt biciclete
    11
    12
  • postat de Asfaltul visat
    Vineri, 26 Ianuarie 2024 08:09
    89.136.4.***
    Are CJ Galati sau Primaria Vanatori vreo intentie de a asfalta strazile si din Odaia Manolache?
    3
    15
  • postat de marr
    Joi, 25 Ianuarie 2024 22:08
    86.124.203.***
    Contract-Contract ...ideea e ca lucrarile/materialul sa fie de Buna Calitate . Altfel , daca in 4-6 ani mixul se fisureaza/marunteste , si se transforma in Cratere ...cine ne mai da alti bani ?
    Padurile sunt un Bonus(cei din zona rurala pot lucra/castiga un ban) . Sa Vedem .
    5
    39

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.