Piaţa auto gălăţeană s-a redus la jumătate!

Piaţa auto gălăţeană s-a redus la jumătate!
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* „Ofertele fără concurenţă” nu au reuşit să facă faţă efectelor crizei economice * În luna septembrie, pe piaţa auto gălăţeană s-au vândut doar 132 autoturisme, mai puţine decât la Brăila, dar mai multe decât în Tulcea… * Dacia rămâne lider de piaţă, însă şi ea a călcat frâna vânzărilor * Banul trage la autoturimele din clasa premium * Slalom auto printre politicile bancare *

În ciuda „ofertelor fără concurenţă” care au invadat piaţa auto gălăţeană, vânzările din acest an sunt la jumătate faţă de cele de anul trecut. Partea bună pentru dealeri este că au reuşit în mare parte să scape de stocurile pe care le aveau. Dar asta se traduce, pentru clienţi, într-un indiciu că sezonul reducerilor s-ar putea să nu mai ţină prea mult.

Socoteli pe patru roţi

Peisajul general al pieţei româneşti nu este unul tocmai fericit în acest moment. Potrivit datelor furnizate de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), vânzările de autoturisme noi au scăzut cu 2,8 la sută în septembrie faţă de luna anterioară, la 9.342 maşini, şi cu 54,3 la sută în primele nouă luni, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, la 101.770 de unităţi!

Pe piaţa gălăţeană s-au vândut, în septembrie, 132 de autoturisme, un număr relativ mic dacă ar fi să ne raportăm la Constanţa (365 unităţi), dar chiar şi faţă de piaţa auto din Brăila (153 unităţi).

Dacă rămânem, totuşi, în sfera Euroregiunii de Sud-Est, cel puţin ne putem lăuda că în Galaţi s-au cumpărat mai multe maşini decât în Vrancea (123 de unităţi), Buzău (72 unităţi), Tulcea (31 unităţi). În noua conjunctură de pe piaţa auto, deviza este „scapă cine poate”.

„Anul trecut erau luni în care dădeam 60-70 de maşini, anul acesta sunt luni cu 15-17 maşini. Dar sunt şi firme cu doar două, trei maşini vândute pe lună, unde deja au apărut probleme legate de salarii, chirii şi alte cheltuieli”, ne-a declarat Adrian Tărbuc, responsabil de marketing al Scorpion Auto, dealer Volkswagen şi Audi.

În luna martie, valul de oferte a dus la stimularea pieţei, dar în cele din urmă efectele crizei nu au putut fi evitate în lunile ce au urmat. Abia din luna august au început să se simtă semnele unei uşoare reveniri a pieţei, însă e încă prematur de spus dacă trendul se va păstra şi în lunile următoare.

Cu frâna pe vânzări

Dacia rămâne liderul pieţei auto, atât la nivel naţional, cât şi la nivel local. La nivel naţional, după primele nouă luni, Dacia are 31.283 unităţi vândute, urmată de Hyundai (8.716 unităţi), Volkswagen (7.203 unităţi), Renault (7.184 unităţi).

Pe piaţa gălăţeană, Dacia are, în septembrie, 67 de autoturisme vândute, urmată de Opel şi Skoda, cu câte 12 maşini şi Volkswagen, cu 11 unităţi.

Dar chiar dacă Dacia pare a fi prins viteză faţă de ceilalţi competitori, cu o cotă de piaţă la nivel naţional de 30,7 la sută, lucrurile nu sunt la fel de roz dacă le comparăm cu vânzările de anul trecut, scăderea fiind de 54,4 la sută.

„Acest raport se reflectă şi la nivel teritorial, a precizat Lucian Zainea, director de marketing al companiei Nalba, dealer Dacia. În fapt, aceste scăderi reflectă limitarea accesului la finanţare. Dacă aveam clienţi cu venituri modeste care veneau şi făceau un credit pentru a-şi lua o maşină, băncile au limitat lucrul acesta. În ziua de astăzi trebuie să ai un venit destul de mare ca să obţii un credit. Ce-i drept, în ultimul timp piaţa bancară s-a mai relaxat, dar obţinerea unui împrumut rămâne o problemă”. 

Dar nu toată lumea stă să-şi numere banii pentru maşină. Drept dovadă, încă mai sunt destui clienţi pentru maşinile din clasa premium.

„Oamenii cu bani nu prea sunt afectaţi la nivelul de a-şi cumpăra o maşină. Sunt afectaţi, poate, pe zona de opţionale. Adică, nu-şi cumpără un Audi de 35.000 euro, ci mai lasă din opţionale şi cumpără unul de 30.000 euro”, explică Adrian Tărbuc, reprezentantul Scorpion Auto.

Spre exemplificare, în Galaţi, în luna septembrie s-au vândut, printre altele, opt BMW, patru Audi şi două Mercedes Benz.

Gălăţenii sunt pretenţioşi

Un lucru unanim acceptat este că, pe fondul crizei, relaţiile dintre client şi dealer s-au schimbat foarte mult.

„Piaţa gălăţeană este foarte pretenţioasă. Clientul se interesează în detaliu de partea de service, dotări, şi, în primul rând, de ce discount-uri beneficiază. Într-adevăr, au fost reduceri foarte mari, chiar şi de peste 10 la sută, discount-uri de la 1.000 la 6.000 de euro, clienţii aşteaptă în continuare noi şi noi oferte. Însă deja s-a atins un prag semnificativ al reducerilor, dealerii au cam început să scape de stocuri, aşa că sezonul ofertelor cam este pe sfârşite”, ne-a spus Adrian Tarbuc.

La rândul său, reprezentantul Nalba, Lucian Zainea, ne-a declarat: „Oamenii au devenit mai grijulii cu banii pe care îi au. Ei dau un ban pe un lucru pe care nu îl schimbă mâine. Din acest motiv trebuie să explici în detaliu motorizările, serviciile post-vânzare, serviciul buy-back, relaţiile cu clienţii trebuie cultivate şi întreţinute”.

„Rabla” şi taxa

În ceea ce priveşte evoluţiile viitoare de pe piaţă, ar fi de luat în calcul faptul că, potrivit normelor europene, actul normativ prin care plata taxei de primă înmatriculare pentru maşinile noi cu normă de poluare Euro 4 fusese suspendată nu va mai putea fi reînnoit, astfel că, după termenul de expirare a suspendării, ea va fi plătită.

După cum se ştie, conform legislaţiei actuale, autovehiculele din categoria Euro 4, cu o capacitate cilindrică de cel mult 2.000 mc, sunt scutite până pe 15 decembrie a.c. de plata taxei de poluare dacă se înmatriculează prima dată în orice stat din UE.

Cu şi mai mare interes pe piaţa auto este urmărit programul de reînnoire a parcului naţional auto - programul „Rabla” - şi unde, la un moment dat, Ministerul Mediului a propus ca, de anul viitor, printr-un sistem de bonuri, să fie acceptate la schimb trei rable pentru o maşină nouă. De asemenea, se propunea extinderea programului şi la persoanele juridice.

„A fost o propunere primită cu mare interes atât de dealerii auto, cât şi de clienţi. Deja sunt persoane care ne-au sunat să se intereseze de această chestiune şi cum pot achiziţiona o maşină în noile condiţii. Dar, deocamdată, o decizie finală nu s-a luat, aşa că nu ne rămâne decât să sperăm că propunerile vor fi şi puse în practică”, a arătat directorul de marketing Lucian Zainea.

Cum drumul economiei rămâne destul de alunecos, dealerii auto se feresc să facă previziuni ferme pentru următoarele luni. Teoretic, sunt indicii că anul ce vine va fi unul mai bun pentru piaţa auto decât anul acesta, dar la modul practic nimeni nu este dispus deocamdată să bage mână în foc pentru asta.

Citit 2136 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.