Autogara, falimentată de impunerea redevenţei!

Autogara, falimentată de impunerea redevenţei!
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Gheorghe Dumitru (FOTO 2) asigură transportul pentru jumătate de judeţ *  Dumony SRL a dat în judecată CJ * „În niciun judeţ din România nu se plăteşte această redevenţă!” *

Am primit o reacţie hotărâtă din partea managerului SC Dumony SRL, Gheorghe Dumitru, patronul Autogării „Dumitru”, la un articol privind intervenţia, în ultima şedinţă a Consiliului Judeţului, a consilierului  judeţean Emil Ţuicu, care l-a reclamat conducerii Consiliului Judeţului pe transportatorul de pe traseul între comuna Smârdan şi Galaţi că a dublat preţurile în ultimele două luni. 

Preşedintele CJ a anunţat că îl va notifica pe transportator să revină la preţ. Acum, transportatorul vine să-şi verse el oful.

CJ a încercat în ultimii ani să reglementeze transportul judeţean şi cu grijă pentru buzunarele locuitorilor, transportatorii se plâng că falimentează. Cine are dreptate? Să ascultăm acum şi poziţia firmei „pârâte”. 

Managerul de la Dumony atacă, la rândul său,  condiţiile dure impuse transportatorilor judeţeni de către CJ, respectiv plata unei redevenţe foarte mari.

„Mă falimentează! Eu duc tot greul transportului judeţului, dar pot să scot cursele judeţene, să vedem ce-or să facă!”, ne-a declarat dl Dumitru.

Astfel, jumătate din transportul judeţean de persoane ar putea fi desfiinţat, fără alte posibilităţi de deplasare, iar 200 de angaţi ai firmei să ajungă pe drumuri. Încă o societate plătitoare de taxe şi impozite ar dispărea, în plină criză, din cauza scumpirilor şi a impozitelor, plus micşorarea, cu o treime a numărului de călători.

Prin Hotărţrea nr. 404  din 31 martie s-a stabilit „delegarea gestiunii” către operatorii de transport, adică concesionarea dreptului de folosire a drumurilor judeţene, ceea ce  înseamnă o redevenţă 2.576 lei/autobuz/an.

Stăpânul drumurilor

„Ne obligă să plătim pe loc o redevenţă (o cotă plătită periodic pentru dreptul de folosire a drumului, n.red.), retroactiv, din iunie 2008! Eu am o sută de autobuze, asta înseamnă aproape 10 miliarde [lei vechi] pe 3 ani! Şi, retroactiv - nu este în regulă!”

„Dacă pe totalitatea drumurilor naţionale, europene şi autostrăzi din România plătim o rovinietă de 22 milioane de lei vechi pe an, aici, pe un segment de foarte puţini kilometri, mi se cere atât de mult ! De exemplu, am 5 curse pe Tecuci care merg pe drum naţional, nu judeţean! Am pe Găneşti… Ce mai, pe Consiliul Judeţean nu-l interesează!”

Pe 12 mai, firma a trimis o notă de fundamentare a noilor preţuri, pe fondul aproape al dublării preţului motorinei, plus alte cheltuieli mărite. Răspunsul a venit abia în 2 august – deci firma poate considera, spune patronul, că nerăspunzându-i-se în termen, a avut „acordul tacit al CJ” pentru a scumpi biletele.

Răspunsul CJ preciza însă că va putea scumpi biletele numai dacă plăteşte redevenţa şi numai după semnarea contractului de delegare a gestiunii cu serviciul de transport judeţean al CJ.

Firma mai plăteşte şi către Primăria Galaţi, pentru străzile pe care trec autobuzele sale spre judeţ dar, spune patronul, este vorba despre sectoare de drum naţional care trec practic prin oraş, pentru care plăteşte deja rovinietă.

Acum 5 ani, şi Primăria Tudor Vladimirescu cerea taxă pentru trecerea pe… Drumul Naţional. Atunci, a cerut primăriei respective actul de proprietate al drumului şi s-a rezolvat…

Judecata - în septembrie

Instanţa va spune în septembrie cine are dreptate, dar pentru cititori este important să cunoască şi poziţia transportatorului, după ce am scris despre cea a CJ.

„Am atacat Hotărârea de Consiliu la Prefectură, este şi în Tribunal, ne judecăm!” Dl Dumitru spune că şi alţi transportatori judeţeni reclamă aceleaşi probleme; şi autogara Tecuci a dat în judecată CJ!  Federaţia operatorilor de transport din care firma face parte s-a adresat şi prefectului în această chestiune.

„Prefectul nu a semnat această hotărâre a Consiliului Judeţean – deci nu-i aplicabilă! Domnul Dragu Togan [şeful compartimentului juridic al Prefecturii; ieri nu l-am putut contacta, fiind în concediu] s-a interesat: în niciun judeţ din România nu se plăteşte această redevenţă! A fost aproape jumătate de an aplicată redevenţa la Craiova, dar şi acolo au zis: «Nu dăm subvenţie, nu cerem redevenţă!»”.    

Firma a mărit preţul de la 2 la 3 lei, dar majoritatea călătorilor merge cu abonamente, puţin mai ieftine de 3 lei călătoria, inclusiv şcolarii – acestea fiind decontate de Inspectoratul Şcolar Judeţean. Sunt vreo 500 de navetişti şi elevi la abonament.

„Nu mă poate obliga nimeni să las preţurile mai jos: când am participat la licitaţie, în 2008, nu s-a pus condiţia preţului sau redevenţei!”, spune cel mai important transportator judeţean.

De la autobuze cu chirie, o firmă cu trei autogări

Firma Gheorghe Dumitru are trei autogări: Galaţi, Bereşti şi Târgu Bujor. Cu 100 de autobuze, controlează practic tot sudul judeţului. Autogara Tecuci, a altei firme, asigură nordul şi mai există doar vreo 5 alţi mici operatori auto în judeţ.

Firma lui Gheorghe Dumitru administrează şi câteva autovehicule care îi aparţin… campionului mondial la box Lucian Bute.

Patronul Dumitru spune că doarme de multe ori în autogară, unde are o cameră: îi controlează personal pe şoferi. Cu călătorii şmecheri, care trăgeau abonamentele la xerox, a rezolvat-o : le-a pus timbru sec.

A deschis o cantină, care oferă  masa de prânz la o sută de angajaţi zilnic.  Pentru asta şi-a asigurat, gospodăreşte, de la o crescătorie mică pentru godaci, la murături.

Acum vreo 7 ani a propus Transurb, fără  succes, un parteneriat: ar fi intrat cu 100 autobuze sh în bună funcţiune.

Cum a început? După 42 ani la ITA (fosta Întreprindere de Transport Auto), ca tehnician principal, în ´90 a fost chemat de şoferii de la Autogară, ca tehnician. Când autogara a falimentat, a închiriat 6 autobuze, dar pe datorie. A fost începutul.

Citit 3383 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.