Cu navele… pe masă

Cu navele… pe masă
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

Cel de-al şaptelea colocviu al constructorilor navalişti, desfăşurat recent la Biblioteca „V.A. Urechia” s-a constituit într-un excelent prilej pentru directorul tehnic al Şantierului Naval Damen Galaţi, Valentin Popescu, să treacă în revistă cele mai importante nave din portofoliul de comenzi al şantierului gălăţean.

„Românul care conduce şantierul” - aşa cum a fost prezentat Valentin Popescu de către amfitrionul colocviilor navaliştilor, dr. Gelu Kahu - a vorbit aproape jumătate de oră, iar expunerea sa despre navele livrate recent sau aflate în lucru ne-a confirmat încă o dată că Damen a pornit pe high-tech: nave speciale şi de înaltă tehnologie.

Rămâne, însă, şi divizia de remorchere, cu comenzi multe şi consistente, cel puţin pentru perioada imediat următoare.

Damen are intenţii serioase la Galaţi

După cum „Viaţa liberă” a scris recent, 2010 a fost anul revenirii pe profit pentru şantierul naval gălăţean, după trei ani consecutivi de pierderi din cauza crizei.

Cu toate astea, deşi au fost livrate 18 nave, 2010 „a fost un an mai slab”, a afirmat Valentin Popescu. Comenzile au scăzut, iar asta se poate vedea atât din cantitatea de metal prelucrat, cât şi din cifra de afaceri”, de aproximativ 78 de milioane de euro. La ora actuală, Damen Galaţi are până la 1.600 de angajaţi, din care 1.100 sunt muncitori direct productivi.

Cu toate acestea, Damen are în continuare intenţii foarte serioase la Galaţi, a spus directorul tehnic al şantierului, reflectate şi în investiţiile făcute până acum - „peste 70 de milioane de euro, din momentul privatizării, în 1999, şi până acum”. Iar cel mai nou exemplu de investiţie îl reprezintă hala pentru construcţii corpuri de navă, lungă de 120 de metri, lată de 36 de metri şi înaltă de 33 de metri, hală inaugurată cu o navă de patrulare pentru marina militară olandeză.

Tot mai multe nave militare

Olandezii sunt, de altfel, printre cei mai importanţi clienţi ai şantierului naval din Galaţi, după cum reiese din bilanţul prezentat de Valentin Popescu. Astfel, printre cele mai importante livrări din ultimii ani se numără două nave pentru marina militară a Ţării lalelelor (dintre care una de cercetare), una de aprovizionare off-shore, dar şi un Ro-Ro, care funcţionează între două insule din Olanda.

S-au adăugat câte o navă de patrulare pentru marina militară britanică, respectiv, pentru Paza de coastă din Africa de Sud, dar şi o navă pentru Poliţia de Frontieră română de la Marea Neagră. „Am mai livrat o navă de patrulare pentru Paza de coastă suedeză, una dintre cele mai complicate nave construite de grupul Damen, din punct de vedere al complexităţii instalaţiilor”, a spus Valentin Popescu.

S-au mai finalizat recent o serie de remorchere de la 22 la 45 de metri lungime, patru nave pentru încărcături cu greutăţi foarte mari, cu câte două macarale de 200 de tone fiecare („proiecte foarte complexe şi care au necesitat soluţii atipice faţă de navele normale”), nave pentru recuperat ancore, de remorcare, „platform suply vessel”, în general pentru off-shore, dar şi o navă tehnică care operează în zona Golfului Persic.

Ce urmează? „Am început fabricaţia la cea mai mare navă pentru marina olandeză, una de 215 metri lungime şi 30 de metri lăţime, navă a cărei livrare va fi în iunie 2013. Mai avem în portofoliu două nave de patrulare pentru Angola (din care prima va fi livrată în octombrie) şi încă două nave de patrulare pentru marina olandeză”, a încheiat directorul tehnic Valentin Popescu o prezentare de-a dreptul impresionantă.

Citit 1333 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.