Strategia pentru mediul de afaceri, frecţie la picior de lemn!

Strategia pentru mediul de afaceri, frecţie la picior de lemn!
Evaluaţi acest articol
(0 voturi)

* Ministerul Economiei a cheltuit 4 milioane de euro pentru un fâs denumit „Strategie guvernamentală pentru îmbunătăţirea şi dezvoltarea mediului de afaceri” * În loc de plan managerial, decupaje din literatura de specialitate străină * Patronatele cer refacerea strategiei ce ar trebui să fie baza utilizării unor fonduri de 40 milioane euro dedicate programelor pentru IMM-uri *

Din ciclul „Cum să aruncăm banii publici pe fereastră”, 4 milioane de euro au fost tocaţi pentru elaborarea „Proiectului strategiei guvernamentale pentru îmbunătăţirea şi dezvoltarea mediului de afaceri”, document al Ministerul Economiei ce s-a aflat până astăzi în dezbatere publică.

În opinia Consiliului Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii (CNIPMMR), din care fac parte şi patronatele gălăţene, documentul guvernamental „este departe de a reprezenta strategia profesionistă de care are nevoie România, pentru a-şi construi un mediu de afaceri funcţional, predictibil şi prietenos, în concordanţă cu cele mai bune practici din UE”.

Altfel spus, strategia guvernamentală privind mediul de afaceri este pur şi simplu o frecţie la picior de lemn, exact ce ne lipsea în această perioadă de criză…

Idee bună, finalizare sub orice critică

„Apreciem ideea de a se realiza acest studiu, că s-au găsit fonduri pentru aşa ceva, dar nu apreciem modalitatea şi rezultatele la care s-a ajuns în urma acestui studiu”, a precizat reprezentantul patronatelor gălăţene, Marian Filimon, vicepreşedintele CNIPMMR.

La modul concret, patronatele reproşează realizatorilor strategiei, de exemplu, că nu au realizat nici măcar o analiză SWOT pe fiecare componentă majoră a mediului de afaceri.

„O astfel de analiză are ca scop identificarea principalelor puncte slabe şi puncte tari ale acestor componente şi impactul asupra economiei şi asupra populaţiei. De asemenea, ar trebui să identifice principalele oportunităţi şi ameninţări ale mediului de afaceri”.

„Acesta ar fi trebuit să fie punctul de plecare de la care să se modeleze o strategie. Şi când vorbim de o strategie pentru mediul de afaceri, vorbim de un document care să fie însuşit de toată lumea, indiferent de contextul politic, un document care să aducă coerenţă şi predictibilitate în mediul economic. Să fie fixate şi să ştie toată lumea care sunt priorităţile şi direcţiile de dezvoltare, mijloacele pentru atingerea acestor ţinte”, a precizat vicepreşedintele CNIPMMR.

Strategie de mântuială

Spre dezamăgirea patronatelor, cei ce au întocmit măreaţa strategie guvernamentală nu numai că nu au consultat şi reprezentanţii mediului de afaceri, dar nu au apelat nici măcar la resursele ştiinţifice, cum ar fi studiile realizate de Institutele şi Centrele Economico-Sociale ale Academiei Române, Institutul Naţional de Statistică sau universităţile cu profil economic din România.

„Această strategie a fost redusă la preluarea unor pasaje din literatura de specialitate din străinătate, fără a le corela şi interpreta din punctul de vedere al scopului urmărit. Astfel, lipsesc din sfera analizei numeroase componente esenţiale mediului de afaceri, care condiţionează funcţionarea sa, precum relaţiile de muncă, fiscalitatea, absorbţia fondurilor structurale, administraţia publică, cadrul legal”, a mai arătat reprezentantul patronatelor.

O altă omisiune majoră a realizatorilor strategiei este aceea că, în ceea ce priveşte creşterea transparenţei actului decizional, în strategie sunt menţionate doar activităţile de lobby, fiind omis dialogul social calitativ, cu confederaţiile patronale şi sindicatele.

La loc comanda

Ca urmare a constatărilor făcute, patronatele solicită refacerea strategiei guvernamentale pentru mediul de afaceri, astfel încât să fie enunţate în mod clar obiectivele specifice, măsurile şi acţiunile avute în vedere.

„Aici este vorba de aspecte ce ţin de Codul Muncii, Codul Fiscal, relaţiile cu sistemul bancar, schemele de ajutor de stat, combaterea întârzierilor în contractele de achiziţii publice sau rambursările de TVA, derularea parteneriatelor public-privat”, a declarat vicepreşedintele CNIPMMR.

Cererea patronatelor este şi mai îndreptăţită dacă ţinem cont de faptul că strategia elaborată de Ministerul Economiei ar trebui să fie baza pentru utilizarea unor fonduri de 40,7 milioane euro, din care 27,85 milioane euro fonduri europene, dedicate susţinerii IMM-urilor. Iar cu o strategie proastă nimeni nu se poate aştepta la rezultate bune. Poate doar Ministerul Economiei…

Citit 812 ori Ultima modificare Luni, 30 Noiembrie -0001 02:00

Nu se mai pot comenta articolele mai vechi de 30 zile.